تأکید و دلایل سرپرست وزارت آموزش پرورش برای بازگشایی مدارس + صوت
کد خبر: 4006360
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲

تأکید و دلایل سرپرست وزارت آموزش پرورش برای بازگشایی مدارس + صوت

سرپرست وزارت آموزش پرورش ضمن تشریح دلایل بازگشایی مدارس در کشور، گفت: 117 کشور آموزش حضوری را آغاز کرده‌اند و هیچکدام بازگشایی مدارس را به واکسیناسیون گره نزده‌اند.

چرا مدارس باید باز شود؟ سرپرست وزارت آموزش پرورش تشریح کرد

به گزارش خبرنگار ایکنا، علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش امروز 27 مهرماه در گردهمایی انجمن‌های اولیا و مربیان برتر سراسر کشور که به صورت آنلاین برگزار شد، به تشریح دلایل بازگشایی مدارس در کشور پرداخت و گفت: امسال تصمیم‌گیری بازگشایی مدارس را به صورت 100 درصد به انجمن اولیا و مربیان واگذار کرده‌ایم.

وی خطاب به اولیای دانش‌آموزان، گفت: امروز که در خدمت شما هستم 117 کشور دنیا آموزش‌های حضوری خودشان را به طور کامل آغاز کرده‌اند و فقط حدود 27 کشور هستند که به صورت ترکیبی (آموزش مجازی و حضوری) کار آموزش را دنبال می‌کنند و حدود 20 تا 30 کشور آموزش‌ها را صرفاً مجازی دنبال می‌کنند؛ ببینید ما کجای کار هستیم.

کاظمی ادامه داد: در مطالعاتی که سازمان بهداشت جهانی، یونسکو و ... انجام داده‌اند، آخرین جایی که در بحران‌ها تعطیل می‌شود مدارس بوده و اولین جایی را که باز می‌کنند مدرسه است چراکه 50 سال خسارت‌های ناشی از تعطیل شدن فرایند تعلیم و تربیت در جامعه باقی می‌ماند.

هشدار نسبت به افزایش آمار خودکشی‌ها

وی با تأکید بر اینکه خسارت‌های تعلیم و تربیت غیر قابل پیش‌بینی، غیر قابل برآورد و غیر قابل جبران است، گفت: آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی فراوان، افزایش آمار خودکشی‌ها، آسیب‌های فضای مجازی و آسیب‌های خانوادگی این مسئله بسیار زیاد است و حتی موجب متلاشی شدن خانواده‌ها می‌شود.  

آمار آسیب‌ها قابل توجه است

سرپرست وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: برخی از خانواده‌‌ها توان اینکه به عنوان همیار معلم فعالیت کنند را ندارند و تعلیم و تربیت را رها می‌کنند و صدمات زیادی به کودکان وارد می‌شود. من نمی‌خواهم آمارها را اعلام کنم، اما آمار آسیب‌ها قابل توجه است. امروز حرکت به سمت بازگشایی مدارس یک الزام و اجبار است و باید به این مسئله دقت کنیم.

وی ادامه داد: امروز اگر نگران سلامتی بچه‌هایمان هستیم که باید هم باشیم، باید مهارت‌های خود مراقبتی و سلامتی را در شرایط بحرانی به فرزندانمان آموزش دهیم نه اینکه در شرایط بحرانی آنها را از جامعه جدا کنیم. اگر آنها را در بحران‌ها از جامعه جدا کنیم فردا نمی‌توانند در جامعه خود را اداره کنند. بحران‌ها، فرصت برای مهارت‌ها و یادگیری‌ها هستند نه یک تهدید. در آموزش و پرورش با توجه به همه ملاحظات، تأیید ستاد ملی کرونا و تأکید رئیس جمهور که ما را مکلف کردند، الگوی بازگشایی مدارس را تهیه کردیم.  

کد

کاظمی با تأکید بر اینکه سلامت دانش‌آموزان برای ما بسیار مهم است، گفت: نباید به واسطه این مسئله خسارت‌های بزرگی به نسل آینده وارد کنیم. اگر درخت تربیت کج شود دیگر به راحتی راست نمی‌شود. اگر دانش‌آموزی آسیب جدی ببیند، تا آخر عمر نمی‌توان آن را جبران کرد.

در هیچ کشوری بازگشایی مدارس به واکسیناسیون گره زده نشده است

وی اعلام کرد: در آموزش و پرورش با همکاری وزارت بهداشت تمام پروتکل‌هایی که لازمه بازگشایی مدارس بوده را طراحی و به مدیران مدارس ابلاغ کردیم، سرانه بهداشتی را به مدارس داده‌ایم. اگر از اول و 15 آبان به سمت بازگشایی مدارس برویم تازه جزو 29 کشور دوم دنیا خواهیم شد که به صورت ترکیبی آموزش را انجام می‌دهند، 117 کشور دیگر دنیا از ما در بازگشایی مدارسی جلوتر هستند. از سوی دیگر در هیچ یک از این 117 کشور بازگشایی مدارس به واکسیناسیون گره زده نشده است.

سرپرست آموزش و پرورش گفت: تاکنون 70 درصد دانش‌آموزان 12 تا 18 سال و نزدیک به 85 درصد معلمان واکسینه شده‌اند. برای بازگشایی مدارس دیگر چه باید کرد! از همه مهم‌تر، سامانه‌ رصد و نظارت برای این فرایند‌ها تحت عنوان الگوی بازگشایی مدارس تهیه کرده‌ایم. البته از اول مهر 45 درصد مدارس روستایی و عشایری با جمعیت کم فعالیت می‌کنند. مقدمات را برای بازگشایی مدارس شهری و پرجمعیتی که فضا نداشتند نیز در نیمه دوم آبان فراهم کرده‌‌ایم و تا آخر آبان بازگشایی مدارس به صورت تدریجی صورت خواهد گرفت.

وی افزود: ما نیاز به همکاری و همراهی اولیا داریم. در ستاد ملی کرونا نیز اعلام کردم، راحت‌ترین کار برای من و همکارانم در آموزش و پرورش این است که بگوییم آموزش مجازی است اما مگر می‌توان به عنوان دلسوزان تعلیم و تربیت چنین حرفی را زد؟ ما با حفظ و تضمین سلامت بچه‌ها که حتماً باید مدیران مهارت‌ها را به بچه‌ها یاد دهند، آنچه از دستمان برمی‌آید را انجام می‌دهیم.

کد

کاظمی تصریح کرد: اگر در مدرسه‌ای با چالش مواجه شویم، اختیار به انجمن اولیا و مربیان واگذار شده است که مدرسه را تعطیل کنند. انجمن اولیا و مربیان به ما کمک کنند تا بازگشایی آرام، تدریجی و با اطمینان از سلامتی بچه‌ها و با رعایت پروتکل‌ها رقم بزنیم.

وی اضافه کرد: تقریباً 56 درصد مدارس، 37 درصد کلاس‌ها و 31 درصد دانش‌آموزان از اول مهر کارشان را آغاز کرده‌اند. 90 تا 95 درصد هم آمادگی خود را برای رعایت مسائل بهداشتی ثبت‌ کرده‌اند و ان‌شاء‌الله مدارس را باز می‌کنند و نظارت میدانی خود را انجام خواهیم داد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پایان با اشاره به اینکه موافق است که شبکه ارتباطی انجمن اولیا و مربیان را با ساختار آموزش و پرورش قوی‌تر کنیم، گفت: اولیا باید در یک سطح با مدیران کل، در یک سطح با معاونان و در یک سطح با وزارت ارتباط برقرار کنند و جلسات کاری با انجمن برگزار شود.

وی در پایان گفت: آمادگی دارم اگر شبکه انجمن اولیا یا شورای انجمن اولیا و مربیان کشور شکل بگیرد به صورت ماهانه جلساتی را با آنها داشته باشم.

انتهای پیام
captcha