سفری امیدبخش و قرارگیری موضوعات قرآنی در صف بررسی
کد خبر: 4006223
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۳
مطالبات قرآنیان چهارمحال‌وبختیاری از کمیسیون فرهنگی/ ۵

سفری امیدبخش و قرارگیری موضوعات قرآنی در صف بررسی

روزهای پایانی هفته گذشته، سفر سه‌ روزه اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به چهارمحال‌وبختیاری فرصت خوبی هر چند اندک برای اهالی قرآن استان فراهم کرد تا دغدغه‌ها و مطالبات خود را مطرح کنند.

سفری امیدبخش و قرارگیری موضوعات قرآنی در صف بررسی

روزهای پایانی هفته گذشته، سفر سه‌روزه اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به چهارمحال‌وبختیاری فرصتی هر چند اندک و البته کمتر از سایر بخش‌های فرهنگی، برای اهالی قرآن استان فراهم کرد تا دغدغه‌ها و مطالبات خود را مطرح کنند. در تنها جلسه‌ای که نخبگان و دلسوزان عرصه قرآنی استان در یک دورهمی اختصاصی قرآنی با حضور نایب رئیس فراکسیون قرآن و عترت(ع) مجلس فرصت صحبت داشتند، موضوعات و مطالباتی مبنی بر اهتمام به فعالیت‌های قرآنی در مناطق محروم استان‌ مطابق با زیست‌بوم هر منطقه، تسهیل شرایط تأسیس مؤسسات و مراکز قرآنی در مناطق کمتر برخوردار، نبود کارشناس قرآنی در ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان‌ها، ضعف استان در حوزه تفسیر و ضرورت ایجاد بستر برای حضور روحانیون بومی در استان، اولویت دادن به مسابقات قرآن، عترت و نماز مدارس، ضرورت عمل به وعده‌ها در خصوص استخدام مربیان طرح خاتم‌الاوصیا(ص) و بیمه فعالان قرآنی را مطرح کردند.

فعالان قرآنی استان همچنین نکاتی چون پیگیری اسناد و برنامه‌های قرآنی استان‌ها، پیوست فرهنگی و قرآنی برای پروژه‌های بزرگ شهری و صنعتی و غیره، تقویت جریان تدبر در استان، نظارت بیشتر بر برنامه‌های صدا و سیما، بودجه قرآنی برای مسابقات قرآن، تحقیق و تفحص از آموزش و پرورش در حوزه فعالیت‌های قرآنی، قانون جامع حمایت از صاحبان درجات قرآنی و دیگر موارد را مورد تأکید قرار دادند. برای آگاهی از روند پیگیری مطالبات قرآنیان استان توسط مسئولان استانی، گفت‌وگویی با رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان انجام شده است که با هم می‌خوانیم.


بیشتر بخوانید:


حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در استان اقدامی پسندیده بود، اظهار کرد: جلسات وزین و خوبی در حوزه‌های گوناگون فرهنگی با حضور این اعضا برگزار شد و امیدواریم که با توجه به دست باز مجلس و نیز همراهی مدیران و معاونان وزرا در حوزه‌های گوناگون، شاهد رفع مشکلات مطرح شده و پیگیری مطالبات باشیم؛ ضمن اینکه طی گفت‌وگو با رئیس کمیسیون فرهنگی، متوجه شدیم که عزمی جدی برای پیگیری مطالبات وجود دارد.

اهم مطالبات مطرح شده از سوی جامعه فرهنگی استان

وی در خصوص اهم مطالبات و موضوعات مطرح شده توسط فعالان قرآنی، گفت: بیشتر مطالبات حول مسائل مسجد، موقوفات به‌ویژه وقف‌های قرآنی، مسائل عفاف و حجاب‌، دفاع مقدس، امر به معروف و نهی از منکر، ورزش و جوانان و غیره بود که اگر هر یک از مسائل و دغدغه‌های مطرح شده حل شود، کمکی بزرگ در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی در استان محسوب می‌شود.

کارگر با اشاره به اینکه انتظار می‌رفت تعداد جلسات قرآنی با نمایندگان عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بیشتر باشد، ادامه داد: متأسفانه با وجود تلاش فراوان، این امر محقق نشد و تنها به یک جلسه نخبگان و فعالان قرآنی استان با حضور نایب رئیس فراکسیون قرآن و عترت و نماینده ناظر در شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی اکتفا کردیم که در این جلسه عده‌ای از قرآنیان بخش‌های گوناگون از ادارات و نهادها تا مدیران مؤسسات و مراکز مردم‌نهاد و خیران دغدغه‌ها و مطالبات جامعه قرآنی را با حجت‌الاسلام میرزایی مطرح کردند که این موضوعات دسته‌بندی و صورت‌جلسه و نامه‌های قرآنیان جمع‌آوری شد.

سفری امیدبخش و موضوعات قرآنی که در صف بررسی قرار می‌گیرند / پیگیر مطالبات هستیم

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان تصریح کرد: در دیداری که بنده با این نماینده مجلس داشتم بر موضوع فعالیت‌ها و اقدامات و ضرورت اثرگذاری محسوس و پررنگ شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی کشور ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی و نیز اتحادیه مدغم قرآنی تأکید و بیان شد که انتظار می‌رود این نهادها به‌صورت جدی و عملیاتی پای کار باشند.

کارگر با ذکر اینکه مقرر شده بود موضوعات و مطالبات قرآنیان و نیز نامه‌ها به کمیسیون فرهنگی مجلس در زمان حضور در استان تحویل آنان داده شود، افزود: با این‌حال در جلسه جمع‌بندی به این نتیجه رسیدیم که برای پیگیری اصول‌مند و با پشتوانه حمایت مسئولان استانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان به‌همراه مدیرکل امور مجلس سازمان تبلیغات اسلامی در کمیسیون فرهنگی مجلس حاضر شوند و این مطالبات با تأکید بر پیگیری و به‌ سرانجام رسیدن بار دیگر با اعضای کمیسیون مطرح و در قالب صورت‌جلسه و نامه‌های قرآنیان که بخشی از آن‌ها ناظر به مشکلات مصداقی و موردی در شهرستان‌هاست به کمیسیون تحویل داده شود تا بتوان از طریق این مقام مسئول در سازمان تبلیغات اسلامی پیگیری کرد.

کارگر بیان کرد: حضور کمیسیون فرهنگی مجلس در استان را به فال نیک می‌گیریم اگرچه تا این‌جای کار تمام امیدها به پیگیری و رفع مشکلات و مطالبات وعده و سخن بودند و باید دید در مرحله عملیاتی شدن چه وضعیتی در پیش خواهیم داشت و خروجی سفر چه خواهد بود، البته اداره امور قرآنی پیگیری‌های لازم را با روندی که ذکر شد در دستور کار قرار داده است.

وی در خصوص مهم‌ترین مطالبات مطرح شده از سوی قرآنیان استان، گفت: اولین و مهم‌ترین نکته بیمه قرآنیان است‌؛ این قشر از جامعه بیمه مستقلی ندارند و تعداد قلیل قرآنیان بیمه شده در استان از طریق صندوق بیمه هنرمندان اقدام کرده‌اند. بانویی که ۳۰ سال در حوزه فعالیت‌های قرآنی فعال بوده و اکنون قادر به ادامه فعالیت نیست در صورت بیمه شدن می‌توانست از حمایتی حداقلی در ایام بازنشستگی برخوردار باشد اما این مهم برای قاطبه اهالی جامعه قرآنی استان محقق نشده و مجلس می‌تواند با قانون‌گذاری صحیح این مشکل و دغدغه را رفع کند.

کارگر ادامه داد: نکته دیگری که برای مجموعه قرآنی استان بسیار اهمیت دارد، زیرساخت‌های مالی و اعتباری است؛ همه بر این نکته اتفاق نظر داریم که دولت نمی‌تواند تمام اعتبارات مورد نیاز برای فعالیت‌های قرآنی را تامین کند لذا بسترسازی برای زیرساخت‌های درآمدزا در عرصه قرآنی اعم از وقف قرآنی و ورود خیران به حوزه قرآنی و نیز اشتغال‌آفرینی و درآمدزایی با هدف تقویت فعالیت‌های قرآنی ضرورت دارد؛ از مجلس انتظار می‌رود قوانینی تصویب کند که فرصت حمایت دولت از قرآنیان فراهم شود.

وی با تصریح اینکه صندوق کارآفرینی امید وام‌های کم‌بهره‌ای را به کارآفرینان جامعه هدف خود اعطا می‌کند، افزود: انتظار می‌رود که برای قرآنیان نیز چنین تسهیل‌گری‌هایی در حوزه اشتغال‌زایی اتفاق بیفتد. قوانین حوزه وقف نیز نیاز به بازنگری دارند چرا که وقف در حوزه قرآنی بسیار ضعیف است و موقوفات قرآنی قابل ملاحظه نیستند لذا باید شرایطی فراهم شود که بخشی از کارهای قرآنی از کانال موقوفات و در بستر امامزادگان و بقاع متبرکه و یا با درآمدها و فضاهای موقوفه به سرانجام برسد.

ساماندهی نیروهای قرآنی آموزش و پرورش

کارگر با بیان اینکه ۹۰ درصد جامعه مخاطب فعالیت‌های قرآنی دانش‌آموزان هستند، تصریح کرد: این افراد زیر نظر آموزش و پرورش هستند و باید گفت که این نهاد به‌خوبی نتوانسته حق مطلب را در حوزه آموزش و ترویج قرآن ادا کند. دانش‌آموزان درس قرآن را در مدارس می‌‌گذرانند اما این آموزش کارآمد نیست و برای تکمیل بازآموزی به مؤسسات و مراکز قرآنی مراجعه می‌کنند. اکثر معلمان قرآن مدارس ضعیف عمل می‌کنند لذا توانمندسازی نیروهای قرآنی آموزش و پرورش و نیز تزریق معلمان قرآن توانمند به بدنه آموزش و پرورش یک مطالبه جدی و مهم است که پیگیری می‌شود.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان تأکید کرد: از مجلس انتظار می‌رود که به‌صورت جدی به این موضوع ورود کند و در تصویب مجوزهای استخدام، معلمان و نیروهای قرآنی را نیز مدنظر قرار دهد؛ به‌نظر می‌رسد هم توانمندی نیروهای موجود و هم به‌کارگیری نیروهای جدید باید از طریق دانشگاه فرهنگیان محقق شود که می‌طلبد قرآنیان و مربیان قرآنی در این راستا دیده و حمایت شوند.

ایجاد مدیریت واحد قرآنی در سطح کلان

کارگر با اشاره به نبود مدیریت واحد قرآنی در سطح کلان، توضیح داد: اگرچه شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی فعال است اما شواهد امر نشان می‌دهد که این شورا لااقل در حوزه مدیریت جامع و متمرکز فعالیت‌های قرآنی توفیقی نداشته و بسیار ضعیف است چرا که مصوبات این شورا در جامعه قرآنی ساری و جاری نشده و هر سازمان و دستگاه مشغول کار خودش است. می‌طلبد که تمام امور قرآنی در یک سازمان واحد تجمیع شود و تمام بودجه قرآنی در اختیار آن سازمان قرار گیرد تا هر دستگاهی برای اجرای کار قرآنی برای جامعه هدف خود طرح و برنامه و نیرو و اعتبارات را از سرچشمه واحد دریافت کند.

وی گفت: با این تدبیر، مشکلاتی نظیر موازی‌کاری‌ها و انجام کارهای تکراری برای یک جامعه هدف واحد، عدم شفافیت اعتبارات قرآنی و غیره از بین می‌رود. امروز فعالیت‌های قرآنی به‌صورت پاره پاره در دستگاه‌هایی نظیر تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه، سپاه، فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادها تقسیم شده است و جا دارد که مجلس ورود جدی به این پراکندگی و آشفته‌بازار در حوزه فعالیت‌های قرآنی داشته باشد.

انتهای پیام
captcha