از تأسیس مرکز مدیریت جامع قرآنی تا تسهیل‌گری در اجرای بندی از سند راهبردی قرآن
کد خبر: 3990192
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۱
مطالبات قرآنیان چهارمحال‌وبختیاری از کمیسیون فرهنگی / ۲

از تأسیس مرکز مدیریت جامع قرآنی تا تسهیل‌گری در اجرای بندی از سند راهبردی قرآن

سفر قریب‌الوقوع کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به چهارمحال‌وبختیاری فرصت مغتنمی است تا قرآنیان، اساتید و فعالان قرآنی استان دغدغه‌ها و مطالبات خود را در چارچوب اختیارات مجلس تنظیم و تجمیع و به کمیسیون فرهنگی جهت بررسی و عملیاتی شدن ارائه دهند.

سفر قریب‌الوقوع کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به چهارمحال‌وبختیاری فرصت مغتنمی است تا قرآنیان، اساتید و فعالان قرآنی استان دغدغه‌ها و مطالبات خود را در چارچوب اختیارات مجلس تنظیم و تجمیع و به کمیسیون فرهنگی جهت بررسی و عملیاتی شدن ارائه دهند؛ در همین راستا ایکنا چهارمحال‌وبختیاری اقدام به انعکاس نظرات و پیشنهادات، دغدغه‌ها و احیانا مطالبات اهالی قرآن استان در راستای گسترش و ترویج فرهنگ قرآنی استان کرده است که بخش دوم این گفت‌وگوها را با هم می‌خوانیم.


بیشتر بخوانید 


عبدالله اسلامی، رئیس مجمع خیران قرآنی استان در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه شکل‌گیری انقلاب اسلامی با یک جهش قابل توجه در فعالیت‌های قرآنی همراه بود، اظهار کرد: بر کسی پوشیده نیست که این فعالیت‌ها در حوزه آموزش و ترویج قرآن کریم ثمرات و برکات فراوانی به‌دنبال داشته است. ویژگی مهمی که به موفقیت این فعالیت‌ها انجامید‌، تمرکز انسجام و فراگیر بودن آن‌ها در میان آحاد جامعه بود.

وی ادامه داد: امروز با وجود گستردگی فعالیت‌های قرآنی، حضور و نفوذ این فعالیت‌ها در میان آحاد جامعه و تبدیل شدن آن به فرهنگ عمومی، کمرنگ است و غالب فعالیت‌ها در دایره یک مخاطب خاص و مشخص و خواص قرآنی شکل می‌گیرد؛ در اعتقاد و ایمان مردم به قرآن کریم بحثی نیست و تقدس این کتاب آسمانی همواره در میان مردم محفوظ بوده است اما این اعتقاد به‌صورت عملیاتی و کاربردی در زندگی آنان بروز و ظهور ندارد.

تشکیل یک مجموعه جامع و مرجع قرآنی؛ مطالبه اکثر قرآنیان

اسلامی با ذکر اینکه در این راستا پیشنهادی قابل طرح است که می‌تواند از سوی مسئولان استانی به‌عنوان پیشگام به کمیسیون فرهنگی مجلس ارائه و پیگیری شود، افزود: این پیشنهاد می‌تواند توسط مدیران استان و نمایندگان استان در مجلس پیگیری و به‌عنوان راهکار در حل بخشی از مشکلات فعالیت‌های قرآنی کشور مطرح شود.

رئیس مجمع خیران قرآنی استان گفت: پیشنهاد می‌شود که مرکز مدیریت جامع و واحد فعالیت‌های قرآنی کشور شکل بگیرد؛ امروز شاهدیم که نهادها و دستگاه‌های گوناگون در چارچوب وظایفشان، فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی را نیز جای داده و فعالیت این نهادها و نیز مؤسسات و مراکز قرآنی متعدد منجر به پراکنده‌کاری و موازی‌کاری در سطح فعالیت‌های قرآنی استان و کشور شده است.

تشکیل یک مجموعه واحد و مرجع می‌تواند در امر ساماندهی فعالیت‌های قرآنی تمامی دستگاه‌ها و مراکز فرهنگی و قرآنی ورود پیدا کند و تمامی مراکز در زیرمجموعه این مرکز جامع و واحد قرار گیرند.

اسلامی با تصریح اینکه این موضوع نیازمند مطالعه و بررسی فراوان و تعیین چارت سازمانی است، بیان کرد: در این راستا وظایف باید تفکیک و نقش نهادهای گوناگون به‌صورت صریح تعیین شود و در ادامه، مراحل تصویب و شکل‌گیری نیز پیش برود. وجود چنین مرکزی سبب ساماندهی و تعالی فعالیت‌های قرآنی خواهد شد.

وی با اشاره به مشکلات اعتباری در حیطه فعالیت‌های قرآنی، بیان کرد: این مشکل در حوزه فعالیت مجمع خیران قرآنی استان نیز مشهود است و یکی از علل اصلی این مشکل، نبود یک نهاد متولی واحد و پراکندگی در حوزه تصمیم‌گیری در ادارات متعدد قرآنی است.

مشکلات معیشت مردم؛ دغدغه قرآنیان

در ادامه نادعلی نصر، قاری و مدرس قرآن در استان با ذکر اینکه حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در استان محروم چهار محال و بختیاری می‌تواند منشا خیر باشد، اظهار کرد: امیدواریم که با این سفر قدمی برای ساماندهی مشکلات و مسائل فرهنگی و بیش از آن عرصه فعالیت‌های فرهنگی قرآن کریم در این استان برداشته شود.

نصر خطاب به اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس، ادامه داد: مگر نه آن است که شفای همه دردها در قرآن کریم است و وقتی فقر از یک درب وارد می شود، ایمان از دردی دیگر خارج می شود؟ مگر نه آن است که نمی‌توانیم موفقیت‌های رسول اکرم(ص) را از ثروت خدیجه تفکیک کنیم؟ باید بدانیم که امروز اگر دولت‌ها از عهده ساده‌ترین نیاز معیشتی مردم بر نیایند و حداقلِ مایحتاج اولیه مردم را دچار صف‌های طولانی کنند، چگونه می‌شود فعالیت‌های چشمگیر و دلنواز و گوشنواز فرهنگی داشت؟

وی افزود: پرسش اینجاست که امروز جایگاه قران کریم درنزد ادارات و دستگاه‌ها و دیگر صحنه‌های اجتماعی کجاست؟ امروز اگر همه نیروهای فرهنگی و قرآنی دلسوز سراسر کشور با همدلی و همکاری یکدیگر کارهای بزرگ فرهنگی انجام دهند و درب و دیوار کشور را یکپارچه به آیات و روایات مزین کنند اما مسئولان نتوانند پاسخگوی نیازهای معیشتی مردم باشند، عملکردشان در نگاه مردم غیرقابل قبول خواهد بود.

این فعال با سابقه قرآن در استان تصریح کرد: باید پرسید چگونه می‌توان انتظار داشت که واحدهای فرهنگی قرآن کریم در این دنیای جذاب و رنگارنگ با دست خالی و بدون اعتبار مالی، قدم از قدم بردارند؟ بنابراین می‌طلبد که مجلس شورای اسلامی تامین اعتبار مالی کند و به فعالیت‌های قرآنی بها دهد تا اهالی فرهنگ و قرآن ناچار نباشند با دست خالی در اندیشه ساختن نیروی متعهد برای کشور باشند و یا اینکه برای ابتدایی‌ترین ملزومات خود به خیران روی آورند.

نصر با تصریح اینکه امروز رنج اهل قرآن بیش از دیگر زمان‌هاست، بیان کرد: انقلاب اسلامی مخلوق تفکر و اندیشه قرآنی امام راحل(ره) و ملت انقلابی است اما امروز دوستداران قرآن در برابر حجم عظیم مشکلات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جامعه قرار دارند و مردم را در تنگنا می بینند، حال آنکه مردم این کشور در پرتو قرآن کریم به رشد و آگاهی دست یافته و حرکت‌های جاویدان خلق کرده است.

نصر گفت: انتظار می رود که دولت جدید و مجلس انقلابی چاره‌ای بیندیشند و برای رفع نگرانی‌های مردم و اهالی قرآن کریم از خود قرآن الگو بگیرند و غبار از مهجوری کلام‌الله بزدایند.

تعدد نهادهای قرآنی برای جامعه هدف یکسان

در ادامه، اکبر یزدان‌پناه، معلم بازنشسته آموزش و پرورش و مدیر خانه قرآن مبعث فارسان به خبرنگار ایکنا گفت: بزرگ‌ترین معضل عرصه فعالیت‌های قرآنی استان و کشور تعدد دستگاه‌ها و نهادهای متولی قرآنی در قالب نهادها و ادارات قرآنی است که این عدم تمرکز زیان‌های جبران‌ناپذیری بر جای گذاشته است.

وی با تشریح معایب تعدد نهادهای قرآنی، بیان کرد: اتلاف اعتبارات قرآنی برای فعالیت‌های آموزشی و ترویجی مشابه و موازی برای جامعه هدف یکسان‌، جزیره‌ای شدن کارها و فقدان چشم‌انداز مشخص و واحد در عرصه فعالیت‌های قرآنی و رقابت نهادها برای آمارسازی در حوزه فعالیت خود بخشی از زیان‌ها و نقایص موضوع است.

یزدان‌پناه گفت: نبود متولی و دستگاه اجرایی واحد در امر فعالیت‌های قرآنی باعث می‌شود که هیچیک از دستگاه‌ها و متولیان مسئولیت پیشرفت یا عدم پیشرفت در حوزه فعالیت‌های قرآنی را بر عهده نگیرند و مسئولیت حل مشکلات را از حوزه مسئولیت خود خارج بدانند و اداره دیگری را مسئول امر معرفی کنند.

مدیر خانه قرآن مبعث فارسان تصریح کرد: مشکل دیگری که در این خصوص مشهود است، عدم شفافیت در تخصیص و توزیع اعتبارات است؛ در این راستا ممکن است برخی مراکز قرآنی مشمول دریافت اعتبارات و حمایت‌ها از چند دستگاه شوند حال آنکه برخی مراکز دیگه نتوانند از هیچ نهادی حمایت دریافت کنند.

تسهیل‌گری مجلس در اجرای بندی از سند راهبردی قرآن استان

در ادامه، مجید روحی، عضو هیئت علمی گروه قرآن و حدیث دانشگاه شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: تسریع و پیگیری جدی اجرای سند راهبردی قرآن استان و یا بازنویسی و تهیه گزیده‌ای از بندهای قابل اجرای آن و نیز تسهیل‌گری و پیگیری مجلس برای صدور مجوز راه‌اندازی مقطع کارشناسی ارشد در رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه شهرکرد دو خواسته مشخص دانشگاهیان قرآنی است.

وی با تصریح اینکه دایر کردن مقطع کارشناسی ارشد در رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه شهرکرد یکی از بندهای ذکر شده در سند راهبردی قرآن استان است، ادامه داد: طرح توجیهی و زیرساخت‌های راه‌اندازی آن فراهم شده و منتظر اخذ مجوز برای پذیرش دانشجو هستیم که مهم‌ترین زیرساخت یعنی فعالیت مقطع کارشناسی رشته علوم قرآن و حدیث در دانشگاه فراهم است و در هیچ دانشگاه دیگر استان این رشته دایر نیست.

عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه شهرکرد گفت: تا کنون هفت دوره فارغ‌التحصیل کارشناسی این رشته شده‌اند و امسال نیز هشتمین دوره دانشجویان فارغ‌التحصیل خواهند شد. اعضای هیئت علمی، کتابخانه و منابع علمی مجهز و دیگر زیرساخت‌ها فراهم است؛ اخذ این مجوز به‌صورت جدی در حال پیگیری است و انتظار می‌رود که نمایندگان مجلس نیز در حیطه اختیارات خود در اجرای این بند از سند راهبردی قرآن استان تسهیل‌گر باشد.

انتهای پیام
captcha