ضرورت حمایت از فعالیت‌های قرآنی در مناطق محروم/ پراکندگی اعتبارات قرآنی
کد خبر: 3987894
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۸
مطالبات قرآنیان چهارمحال‌وبختیاری از کمیسیون فرهنگی / ۱

ضرورت حمایت از فعالیت‌های قرآنی در مناطق محروم/ پراکندگی اعتبارات قرآنی

در آستانه سفر اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به چهارمحال‌وبختیاری، برخی مطالبات و دغدغه‌های قرآنی این استان تبیین شد.

در آستانه سفر اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به چهارمحال‌وبختیاری، زمزمه‌های فراوانی در محافل فرهنگی استان مبنی بر بهره‌گیری حداکثری از این سفر مهم وجود دارد و جامعه قرآنی استان نیز می‌تواند از این فرصت ویژه برای تبیین مشکلات و مطالبه‌گری در راستای توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی استان بهره گیرد. در همین راستا، ایکنا چهارمحال‌وبختیاری در سلسله گفت‌وگوهایی با مسئولان و چهره‌های شاخص قرآنی در استان، مهم‌ترین دغدغه‌ها و مطالبات قرآنی آنان را جویا شده است، امید است اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس این مطالبات را بشنوند و برای رفع نیازمندی‌های قرآنی استان گام‌های مؤثری بردارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با ویژه و مهم ارزیابی کردن سفر کمیسیون فرهنگی به استان، اظهار کرد: اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی لینکی را تعریف کرده و در اختیار فعالان شاخص قرآنی قرار داده تا پیشنهادات و دیدگاه‌های خود را در خصوص مطالبات و نیازمندی‌های قرآنی استان مطرح کنند، پس از جمع‌بندی نظرات، این مطالبات در جلسات مسئولان تبلیغات اسلامی استان با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس به سمع و نظر آنان خواهد رسید و مطالبه‌گری خواهد شد.

ضرورت حمایت از فعالیت‌های قرآنی در مناطق محروم/ پراکندگی اعتبارات قرآنی

فقر فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی در مناطق محروم

وی با تصریح اینکه در حوزه قرآنی استان در سه بخش نیاز به نگاه جدی هستیم، افزود: بخش نخست، روستاها و مناطق کم‌برخوردار هستند که بخش قابل توجهی از جمعیت استان را در خود جای داده‌اند، در کوهرنگ و اردل، لردگان منطقه پشتکوه میلاس، در ناغان کیار بخش مشایخ و برخی دیگر از مناطق کادر قرآنی وجود ندارد و از وجود مؤسسه و خانه‌های قرآن محروم هستند.

کارگر بیان کرد: این مناطق نیازمند حمایت و توجه ویژه برای کادرسازی قرآنی‌، ایجاد مراکز قرآنی‌، برگزاری دوره‌های آموزشی قرآن و برنامه‌های تبلیغی ترویجی، برگزاری کارگاه‌ها و مسابقات قرآنی و در یک کلام، درگیر ساختن روستائیان با موضوعات و فعالیت‌های قرآنی است.

ضرورت متخصص‌پروری قرآنی در استان

وی بخش دوم مطالبات استان را نبود نیروهای تخصصی قرآنی بیان کرد و توضیح داد: مشکلی که در استان وجود دارد نبود نیروهای قرآنی متخصص در رشته‌های گوناگون قرآنی است و برای رفع این نقیصه لازم است پای اساتید بزرگ کشور به استان باز شده و دوره‌های تخصصی دائمی و منظم در استان برگزار شود تا بتوان قاریان و حافظانی تربیت کرد که در سطح بین‌المللی حرف برای گفتن داشته باشند؛ این ظرفیت و توانایی در استعدادهای قرآنی استان وجود دارد اما متأسفانه این افراد تا مقطعی بالا می‌آیند و رها می‌شوند که اگر بتوان شرایط بهره‌مندی آنان از محضر اساتید را فراهم کرد قطعاً شاهد ظهور چهره‌های شاخص قرآنی در استان خواهیم بود.

ترویج سبک زندگی قرآنی در خانواده‌ها

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان بخش سوم نیازمندی استان را حوزه تفسیر و سواد خانواده‌ها در خصوص سبک زندگی دانست و بیان کرد: ارائه آموزش‌های تلفیقی سبک زندگی قرآنی با مباحث تفسیری قرآن به خانواده‌ها، جوانان و بانوان باید در مؤسسات و مراکز قرآنی استان مرسوم شود؛ در این راستا می‌طلبد که کمیته سبک زندگی قرآنی شورای فرهنگ عمومی استان بیش از پیش فعال باشد و به‌شیوه تخصصی قدم‌هایی را در راستای ترویج سبک زندگی مبتنی بر آموزه‌های قرآن بردارند.

کارگر گفت: احتمال می‌رود قرآنیان استان مباحثی نظیر اعتبارات قرآنی و حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی استان را مطرح کنند و یا موضوعاتی مانند حمایت از ادارات متولی قرآنی مورد نظر باشد که دیدگاه‌ها جمع‌بندی و اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که کمیسیون فرهنگی مجلس چه اقداماتی می‌تواند در راستای حل مشکلات یاد شده داشته باشد؟ تصریح کرد: مجلس هم در حوزه تخصیص اعتبارات و هم در الزام مسئولان و مدیران استان به همکاری و همراهی در حوزه فعالیت‌های قرآنی می‌تواند نقش‌آفرین باشد؛ استان نیازمند توجه ویژه در تخصیص اعتبارات قرآنی است و این نکته باید مد نظر مجلس در تخصیص اعتبارات قرار گیرد.

کارگر با ذکر اینکه استان ما به‌دلیل محرومیت در حوزه حمایت و کمک خیران ضعیف است، توضیح داد: در برخی استان‌ها خیران به‌دلیل تمکن مالی کمک‌های فراوانی را به حوزه فعالیت‌های قرآنی تزریق می‌کنند اما کمک‌های خیری که در استان وجود دارد قابل ملاحظه نیست و نمی‌تواند پاسخگوی نیازها در حوزه زیرساختی باشد بنابر این می‌طلبد که کمیسیون فرهنگی برای حمایت‌ از حوزه فرهنگی به‌ویژه فرهنگ دینی و فعالیت‌های قرآنی استان چاره‌ای بیندیشد و گرد محرومیت را از چهره قرآنی استان پاک کند.

وی با ذکر اینکه مسئولان استان همکاری‌های کافی را در بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در روستاها و مناطق محروم ندارند، تأکید کرد: بخشداری‌ها، دهیاری‌ها‌، شوراهای روستایی و... می‌توانند در حوزه امکانات و اختیارات خود کارهای خوبی را در حوزه فرهنگی و قرآنی در روستا‌ها رقم بزنند اما این اتفاق نمی‌افتد بنابر این می‌طلبد الزاماتی از بالادست ابلاغ شود که ارگان‌ها را موظف به کار و اقدام در این حوزه‌ها کند.

کارگر گفت: تقویت فرهنگ بومی استان که از دیرباز بر پایه خانواده و اجتماع سالم مبتنی بر ارزش‌های دینی و انسانی شکل گرفته است می‌تواند منجر به تحولات خوبی در حوزه فرهنگی استان شود و تحقق این امر جز در سایه حمایت‌های مالی و اعتباری امکان‌پذیر نیست.

ضرورت حمایت از فعالیت‌های قرآنی در مناطق محروم/ پراکندگی اعتبارات قرآنی

پراکندگی اعتبارات قرآنی در دستگاه‌ها

در ادامه، حیدرقلی صدقی، عضو هیئت رئیسه اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان نیز بزرگ‌ترین چالش قرآنی استان و کشور را شیوه توزیع اعتبارات قرآنی دانست و به خبرنگار ایکنا گفت: اعتبارات قرآنی استان در دستگاه‌های گوناگون دولتی پخش است و نهادها موظفند درصدی از اعتبارات سالانه خود را صرف امور فرهنگی و قرآنی کنند که این اتفاق نمی‌افتد، بنابر این می‌طلبد تمام اعتبارات قرآنی پراکنده در دستگاه‌ها جمع و به یک نهاد مشخص برای نمونه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها سپرده شود و توزیع و تخصیص اعتبارات به هر یک از دستگاه‌ها از یک مرجع واحد با شفافیت و دقت انجام شود.

صدقی تأکید کرد: می‌طلبد قانونی در مجلس شورای اسلامی تصویب شود که اعتبارات قرآنی دستگاه‌ها را از این پراکندگی خارج و در یک دستگاه مرجع متمرکز کند.

ضرورت توجه به پراکندگی جغرافیایی مؤسسات قرآنی

عضو هیئت رئیسه اتحادیه قرآن استان دومین مطالبه قرآنی استان را غیر فعال بودن برخی مؤسسات قرآنی با وجود داشتن مجوز بیان کرد و توضیح داد: این مؤسسات اعتباراتی را دریافت می‌کنند اما فعالیتی ندارند که متأسفانه مواردی نیز در استان وجود دارد، صدور مجوز برای مؤسسات قرآنی از سوی اداره تبلیغات اسلامی یا فرهنگ و ارشاد اسلامی بدون هماهنگی با اتحادیه استانی انجام می‌شود و بنابر این ناهماهنگی‌ها و عدم توازن در پراکندگی جغرافیایی مؤسسات قرآنی استان کاملاً مشهود است.

صدقی بیان کرد: برای نمونه در شهر سامان با توجه به جمعیت و ظرفیت شهر، چهار مؤسسه قرآنی باید فعالیت داشته باشند حال آنکه در حال حاضر ۹ مؤسسه قرآنی در این شهر مجوز فعالیت دارند این در حالی است که شهر بن مؤسسه قرآنی ندارد، همچنین شهرهایی نظیر شلمزار، طاقانک، وردنجان و... از وجود مؤسسه قرآنی محروم هستند؛ توزیع و پراکندگی مؤسسات قرآنی باید با کار کارشناسی انجام شود تا همه جمعیت استان از برکت فعالیت‌های قرآنی بهره‌مند شوند، بنابر این می‌طلبد مجلس در این حوزه نیز قوانین مشخصی را تصویب کند.

انتهای پیام
captcha