جای خالی دانشکده علوم قرآنی در چهارمحال‌وبختیاری محسوس است
کد خبر: 4004936
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
نماینده ولی‌فقیه در استان:

جای خالی دانشکده علوم قرآنی در چهارمحال‌وبختیاری محسوس است

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال‌وبختیاری با تأکید بر اینکه راه‌اندازی دانشکده علوم قرآنی در استان یک ضرورت محسوب می‌شود، گفت: در مباحث قرآنی بسیار عقب هستیم، قرآن مهجور مانده است، قرآن باید جدی تلقی شده و به سبک زندگی تبدیل شود.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در استان ۲۲ مهرماه در شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری با حضور اعضای هیئت رئیسه کمیسیون فرهنکی مجلس شورای اسلامی و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه شورای فرهنگ عمومی این استان جزو مجموعه‌های فعال در استان محسوب می‌شود، اظهار کرد: از سال ۹۰ تاکنون ۱۱۶ جلسه شورای فرهنگ عمومی در استان تشکیل شده و این جلسات ۵۲۹ مصوبه داشته است، همچنین برای پیگیری مصوبات یک قرارگاه تشکیل شد.

نکونام افزود: متأسفانه تا اجرایی شدن تمامی مصوبات جلسات شورای فرهنگ عمومی استان فاصله بسیاری داریم، اجرایی نشدن مصوبات جلسات مختلف در کشور نیز وجود دارد و تنها مختص این استان نیست و این یک ضعف بزرگ در کشور محسوب می‌شود، اگر مصوبات اجرایی نشود، کار در کشور پیش نمی‌رود.

وی با تأکید بر اینکه شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری طی چند سال رتبه اول کشور را کسب کرد، گفت: اما از عملکرد این شورا در استان رضایت نداریم، باید عملکرد شورا در زندگی مردم مشهود باشد و همه دستگاه‌ها موظف به اجرای مصوبات باشند.

نکونام در ادامه با اشاره به اینکه اقدامات کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی قابل تقدیر است، گفت: طرح صیانت و حمایت از کاربران در فضای مجازی مورد هجمه منتقدان واقع شد، در واقع ساماندهی این فضا از دغدغه‌های اصلی در کشور محسوب می‌شود، امیدواریم این کمیسیون با برنامه‌ریزی مناسب در حوزه‌های فرهنگی مسائل و دغدغه‌ها را مدنظر قرار دهد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بیان کرد: امروز مسئله جمعیت باید در کشور مورد توجه جدی قرار بگیرد، این استان رتبه شانزدهم در مسئله جمعیت را در کشور به خود اختصاص داده است، در حالی‌که باتوجه به فرهنگ بومی در این استان باید شاهد وضعیت بهتری باشیم، اما متأسفانه مسئله جمعیت در این استان تحت تأثیر  فرهنگ غربی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری دارای ظرفیت‌های بسیاری در حوزه گردشگری است، عنوان کرد: اما زیرساخت‌های گردشگری در این استان ضعیف است، احداث یک اردوگاه گردشگری بزرگ با نگاه فرهنگی و تربیتی در استان احساس می‌شود، اردوگاه‌های گردشگری در این استان وجود دارد، اما متأسفانه در مباحث گردشگری ورزشی با ضایعات مواجه شده‌ایم.

نکونام در خصوص پروژه نیمه‌تمام موزه دفاع‌مقدس در شهرکرد، اظهار کرد: این باغ موزه برای حفظ و نشر آثار دفاع مقدس از زیربنایی‌ترین امور فرهنگی انقلاب اسلامی محسوب می‌شود و همچنین می‌تواند در نشر ارزش‌های دفاع مقدس به نسل جوان موثر باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان با بیان اینکه تعداد روحانیون در روستاها کافی نیست، گفت: برای حل مشکلات و معضلات فرهنگی در شهرها و روستاها باید خانه‌های عالم افزایش پیدا کند، فقدان روحانی یک خسارت است، در هر منطقه‌ای که روحانی حضور داشته باشد، فرهنگ نیز ارتقا پیدا می‌کند و مسائل دینی و فرهنگی پمپاژ می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه مصلای شهرکرد قطب فرهنگی محسوب می‌شود، گفت: جلسات مستمری در حوزه‌های فرهنگی در این مکان برگزار می‌شود، تعدادی پروژه نیمه‌تمام نیز در مجموعه فرهنگی – مذهبی مصلی شهرکرد مانند کتابخانه، سالن جلسات و ... در حال احداث است که برای اتمام آن‌ها نیازمند اعتبار هستیم.

نکونام با اشاره به اینکه حوزه‌های علمیه و مساجد نباید دولتی شود، عنوان کرد: اما باید مورد حمایت واقع شوند، می‌توان با استفاده از ظرفیت مساجد و حوزه‌های علمیه بسیاری از مسائل و مشکلات فرهنگی موجود در کشور را مرتفع کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان در پایان با تأکید بر اینکه راه‌اندازی دانشکده قرآنی در استان یک ضرورت محسوب می‌شود، گفت: در مباحث قرآنی بسیار عقب هستیم، قرآن مهجور مانده است، قرآن باید جدی تلقی شده و به سبک زندگی تبدیل شود، در جامعه اسلامی قرآن باید در جای جای زندگی جاری شود.

در ادامه جلسه سید محمد موسوی، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: تنها راه اصلاح زیرساخت‌های فرهنگی تمرکز بر سبک زندگی اسلامی- ایرانی است، رهبر معظم انقلاب نیز در سال ۱۳۹۱ سبک زندگی اسلامی- ایرانی را به عنوان داروی دردها و موتور پیشرفت جامعه معرفی کردند، اما تا امروز اقدامی مناسب در زمینه تحقق این سبک زندگی مشاهده نشده است.

وی افزود: حدود پنج سال گذشته طرحی در استان تصویب شد که رویکرد این طرح احیای سبک زندگی اسلامی، ایرانی و مهارت‌های زندگی بود اما متأسفانه این طرح اجرایی نشد زیرا حدود ۱۷ نهاد باید در اجرایی شدن این طرح مشارکت داشته باشند براساس این طرح لازم است سبک زندگی اسلامی، ایرانی در یک منطقه متمرکز شود و مهارت‌های زندگی دارای متولی باشد یعنی هریک از موضوعات زندگی مانند مهارت فرزندپروری، همسرداری، فضای مجازی، سبک رانندگی، سبک صحیح معماری اسلامی، پوشش اسلامی و... دارای مسئول جهت رسیدگی باشد.

موسوی ادامه داد: در جلسه گذشته شورای فرهنگ عمومی هم‌اندیشی برگزار شد و موضوعات و نقدهای مختلف طرح زندگی اسلامی، ایرانی بررسی شد یکی از موضوعات مورد بررسی نیز تامین اعتبار این طرح بود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان عنوان کرد: امروزه استاندار برای تمامی حوزه‌ها دارای معاون است مانند معاون امنیتی، اقتصادی، عمرانی و... اما معاون فرهنگی اجتماعی برای استاندار وجود ندارد و این یعنی در موضوع فرهنگ متولی برای اجراییات در نظر گرفته نشده است همچنین شورای فرهنگ عمومی چندیدن طرح به تصویب رساند اما بودجه و اعتباری برای این  شورا درنظر گرفته نمی‌شود.

انتهای پیام
captcha