زیرساخت‌های فرهنگی مورد بی‌توجهی واقع شده است
کد خبر: 4004893
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
استاندار چهارمحال‌وبختیاری:

زیرساخت‌های فرهنگی مورد بی‌توجهی واقع شده است

استاندار چهارمحال‌وبختیاری گفت: اگر مسئله فرهنگ در کشور حل شود، قطعا به‌دنبال آن شاهد حل مشکلات در حوزه‌های سیاست، اقتصاد و امنیت خواهیم بود، در طول چهار دهه گذشته، زیرساخت‌های فرهنگی مورد بی‌توجهی واقع شده است.

زیرساخت‌های فرهنگی مورد بی‌توجهی واقع شده است

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، اقبال عباسی، استاندار، ۲۲ مهرماه در شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری با حضور اعضای هیئت رئیسه کمیسیون فرهنکی مجلس شورای اسلامی و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مسائل و مشکلات استان در حوزه فرهنگی در قالب یک دفترچه جمع‌آوری شده است، اظهار کرد: این دفترچه در اختیار اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و قطعا این مسائل در جلسات تخصصی با حضور اعضا پیگیری می‌شود.
استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه توسعه استان در بخش دامداری، کشاورزی، گردشگری و صنعت دنبال می‌شود، اظهار کرد: این استان رتبه اول در تولید شیلات و آبزیان، رتبه اول تولید بادام، رتبه ۱۷ گوشت قرمز، رتبه شش تولید هلو و رتبه هشت تولید هلو را در کشور به خود اختصاص داده است.
وی با تأکید بر اینکه طی سه دهه گذشته از اهداف اولیه انقلاب اسلامی دور شدیم، گفت: انقلاب اسلامی با شعار احیای فرهنگ، کاهش محرومیت و اجرای عدالت در کشور بر سر کار آمد، در دوران دفاع‌مقدس شاهد ایثارگری و جانفشانی ایثارگران در دفاع از مال، ناموس، جان و خاک ایران اسلامی بودیم، اما امروز این فرهنگ مورد غفلت واقع شده است.
عباسی با بیان اینکه امروز کشور با مسائل و مشکلات بسیاری از جمله کمبود اعتبارات، اجرایی نشدن مصوبات، پروژه‌های نیمه‌تمام، مشکلات اقتصادی و ... مواجه است، خاطرنشان کرد: مباحث بودجه‌ریزی در کشور مانع اصلی در تحقق عدالت در مناطق مختلف کشور است، امروزه تنها ۳۰ درصد بودجه کشور در استان‌ها توزیع می‌شود و ۷۰ درصد اعتبار به پروژه‌های ملی بزرگ اختصاص پبدا می‌کند.
استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: عموما پروژه‌های بزرگ در کشور در استان‌های توسعه‌یافته و بزرگ قرار دارند و این استان‌ها با لابی بودجه بیش‌تری را به خود اختصاص می‌دهند و در نهایت استان‌های محروم نیازمند باقی می‌مانند، نمی‌توان از استاندار انتظار داشت که تمام مشکلات استان را با این بودجه اندک حل کند.
وی با تأکید بر اینکه باید نگرش در بودجه‌ریزی تغییر کند، عنوان کرد: این نگرش در موضوعات فرهنگی نیز وجود دارد، اگر روند بودجه‌ریزی تغییر نکند توسعه واقعی در استان‌های محروم رخ نمی‌دهد.
عباسی با بیان اینکه برای ورود سرمایه‌گذار به استان‌های محروم باید شرایط تسهیل شود، تصریح کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی به سرمایه‌گذاران زمین برای اجرای طرح‌ پرداخت می‌کند، اما باید به این نکته توجه کرد که هزینه آماده‌سازی زیرساخت در مناطق محروم دو برابر استان‌های توسعه یافته است و قوانین بیمه، مالیات و ... نیز یکسان بوده، بنابراین سرمایه‌گذاران تمایلی برای سرمایه‌گذاری در استان‌های محروم ندارند.
استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی و بیکاری معضلات و آسیب‌های اجتماعی را تشدید می‌کند، گفت: اگر مسئله فرهنگ در کشور حل شود، قطعا به‌دنبال آن شاهد حل مشکلات در حوزه‌های سیاست، اقتصاد و امنیت خواهیم بود، در طول چهار دهه گذشته به زیرساخت‌های فرهنگی توجه جدی صورت نگرفته است.
وی در پایان بیان کرد: باید قبل از دعوت مردم برای بازگشت به روستا، مشکل شغل و درآمد مردم را حل کنیم، اگر روستا حفظ نشود قطعا شاهد کوچ روستائیان به شهرها خواهیم بود.

انتهای پیام
captcha