نقش امام حسن عسکری(ع) در پشتوانه فکری شیعی
کد خبر: 4004835
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵

نقش امام حسن عسکری(ع) در پشتوانه فکری شیعی

 امام‌جمعه سلطانیه گفت: امام حسن عسکری(ع)دیدگاه تربیت نخبگان و شبکه‌سازی داشتند تا هر یک از آن‌ها پشتوانه فکری و عقیدتی شیعیان باشند؛ چراکه پس از این شیعیان باید تفکر تمدن اسلامی و اندیشه منجی‌گرایانه را برای بشریت به دوش می‌کشیدند.

نقش امام حسن عسکری(ع) در پشتوانه فکری شیعیحجت‌الاسلام سید عمران حسینی‌نسب، امام‌جمعه سلطانیه در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، ضمن تسلیت شهادت امام حسن عسکری و تبریک آغاز امامت حضرت ولی‌عصر(عج) اظهار کرد: آن حضرت در سال ۲۶۰ هجری در ۲۸ سالگی در حالی که ۶ سال از دوران امامتش می‌گذشت، بر اثر زهر مسموم شد و به شهادت رسید.

وی یادآور شد: امام حسن عسکری (ع) در مدت ۶ سال از دوران امامت خود با سه خلیفه عباسی؛ معتز، مهتدی و معتد معاصر بود و آن حضرت در برابر خلفای عباسی چند موضوع مهم و کلیدی داشت که یکی از آن‌ها به تثبیت امامت خویش مربوط است؛ چراکه به خاطر محاصره و مراقبت ویژه امکان معرفی خود را نداشت.

این کارشناس دینی، کادرسازی و تربیت نخبگان را محور دوم در امامت و نقش مبارزاتی این امام بزرگوار خواند و گفت: امام حسن عسکری دیدگاه تربیت نخبگان و شبکه‌سازی داشت تا هر یک از آن‌ها پشتوانه فکری و عقیدتی شیعیان باشند؛ چراکه پس از این شیعیان باید تفکر تمدن اسلامی و اندیشه منجی‌گرایانه را برای بشریت به دوش می‌کشیدند.

وی ابراز کرد: موضوع کلیدی دیگر در سبک زندگی امام حسن عسکری(ع) حمایت مالی و اقتصادی از شیعیان است زیرا سیاست خلفای عباسی این بود که با در تنگنای مالی و اقتصادی قرار دادن شیعیان، عزت آنان را بشکند تا آنان مجبور شوند از حکومت عباسی درخواست کمک کنند اما امام حسن عسکری(ع) با حمایت از آنان سیاست خلفای عباسی را خنثی کرد.

امام‌جمعه سلطانیه با اشاره به اینکه مقابله با انحراف فکری و عقیدتی شیعیان نیز در ابعاد فکری و حرکتی این امام بزرگوار برجسته است، بیان کرد: در زمان امامت آن حضرت گاهی مشکلات فکری پیش می‌آمد و اگر با آن مقابله نمی‌شد ممکن بود مسلمانان در خصوص واقعیت دین در شک و تردید واقع شوند و لذا آن حضرت با این کار مسلمانان را از گرداب فکری نجات می‌داد.

وی آماده کردن شیعیان برای پذیرش امامت امام غائب(عج) را محور مهم در مسئولیت‌های امام حسن عسکری(ع) دانست و افزود: شهادت آن حضرت با دو رخداد مهم همزمان بود که شامل رسیدن آخرین حجت الهی یعنی حضرت امام زمان (عج) به مقام امامت و در پرده غیبت قرار گرفتن امام زمان (عج) می‌شود و لذا امام عسکری(ع) دو وظیفه خطیر داشت؛ اول حفظ جان امام عصر(عج) و دوم معرفی امام زمان(عج) به شیعیان بود.

حسینی‌نسب با اشاره اینکه از یک طرف خلفای عباسی تلاش می‌کردند زن باردار خانه امام را پیدا کنند و فرصت تولد امام زمان(ع) را بگیرند و شیعیان از نعمت امام زمان محروم کنند، تصریح کرد: از طرف دیگر به دلیل محدودیت‌های سختی که امام عسکری(ع) داشت امکان معرفی امام زمان (عج) برای شیعیان با محدودیت‌های سختی روبه‌رو شده بود اما امام حسن عسکری(ع) با بهترین وجه این رسالت خطیر را انجام داد و ضمن حفط جان امام زمان، برای اینکه در آینده کسی در وجود و امامت امام زمان (عج) تردید نکند او را به خواص شیعیان خود معرفی کرد.

وی ادامه داد: تأسیس شبکه وکالت، امامت عامه و ولایت فقیه از دیگر محورهای فعالیت این امام بزرگوار بود تا شیعیان با مراجعه به کارشناسان دین و فقهای اسلام‌شناس در مسائل دینی بلاتکلیف نمانند. امام حسن عسکری (ع) با تقویت عملی شبکه ولایت موجب بالندگی تشیع شده که امروز این ولایت فقیه با رهبری حضرت امام خامنه‌ای ادامه دارد.

امام جمعه سلطانیه با اشاره به نقش مبارزاتی امام حسن عسکری(ع) در حفظ اندیشه مهدویت اظهار کرد: فعالیت‌های سری سیاسی برخلاف کنترل‌ها و مراقبت‌های حکومت عباسی، تقویت و توجیه سیاسی رجال و عناصر مهم شیعه در برابر مشکلات و استفاده گسترده از آگاهی غیبی برای جلب منکران امامت و دلگرمی شیعیان از دیگر مواردی است که این امام در طول امامت پربرکت خود به آن‌ها پرداختند.

انتهای پیام
captcha