نقش مدارس در نخبه‌پروری قرآنی از زبان یک مدیر مدرسه
کد خبر: 3998414
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۶

نقش مدارس در نخبه‌پروری قرآنی از زبان یک مدیر مدرسه

عبدالحسن بزرگمهرنیا، مدرس قرآن، مدیر دبیرستان پرورش استعدادهای درخشان شهید بهشتی شهرکرد با اشاره به نخبه‌پروری قرآنی در مدارس بیان کرد: در طول سال تلاش می‌شود که در مناسبت‌های مختلف دانش‌آموزان نخبه قرآنی با اهدای کتاب‌ و کارت هدیه تجلیل شوند تا بتوان آنان را در عرصه فعالیت‌های قرآنی ارتقا داد و ماندگار کرد.

عبدالحسن بزرگمهرنیا، مدرس قرآن، مدیر دبیرستان پرورش استعدادهای درخشان شهید بهشتی شهرکرد و بانی وقف قرآنی موعود(عج) شهرکرد است که در زمینه‌ نخبه‌پروری قرآنی در دبیرستان و مؤسسه قرآنی توفیقات فراوانی کسب کرده است؛ این چهره قرآنی استان در کنار مسئولیت تدریس قرآن و نیز مدیریت دبیرستان، توانسته است با اخذ مجوز از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالیت مؤسسه قرآنی، پژوهشی، فرهنگی «موعود(عج) شهرکرد» را در موقوفه خانواده بزرگمهرنیا آغاز کند و در زمینه تربیت و آموزش قرآن‌آموزان نیز فعالیت کند. وی در رشته علوم قرآن و حدیث تحصیل کرده و تاکنون چندین جلد کتاب در حوزه دینی به چاپ رسانده است که «خوب‌تر از آفتاب فلک؛ نگاهی بر خاطرات و کرامات آیت‌الله بروجردی»، «صاحب نفس قدسیه؛ خاطرات و کرامات آیت‌الله سید احمد خوانساری» و «مشتاقی و مهجوری»، با موضوع مهدويت از جمله عناوین کتاب‌های او است. این مدرس و فعال قرآنی را می‌توان یکی از مدیران موفق مدرسه در آموزش و تربیت قرآنی دانش‌آموزان دانست که علاوه بر ایجاد بستر مناسب برای فراگیری قرآن در میان دانش‌آموزان مدرسه، مشوق‌ها و حمایت‌های مادی و معنوی فراوانی را برای نخبگان قرآنی دبیرستان در نظر گرفته است. به‌بهانه موفقیت اخیر محمدهادی طادی، دانش‌آموز پایه نهم دبیرستان پرورش استعدادهای درخشان شهید بهشتی شهرکرد و برگزیده رتبه اول کشور در رشته قرائت تحقیق در مسابقات قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش، گفت‌وگویی با مدیر این دبیرستان انجام شده است که با هم می‌خوانیم.

بزرگمهرنیا در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه پرداختن به قرآن و عترت(ع) امری ضروری، بدیهی و روشن است، اظهار کرد: ما افتخار داریم که مسلمانیم و قانون اساسی ما در مرحله اول قرآن و بعد آموزه‌های اهل‌بیت(ع) است که آن هم برگرفته از این کتاب آسمانی است. بهترین زمان برای یادگیری قرآن دوران کودکی و نوجوانی است که هنوز شخصیت آدمی به‌صورت کامل شکل نگرفته است، اگر در آموزش این آموزه‌ها در این دوران کوتاهی شود، بعدها سخت‌تر، و ای بسا ناممکن شود.

تربیت قرآنی دانش‌آموز در سایه همکاری همه نهادها با آموزش و پرورش

وی ادامه داد: آموزش و پرورش و خانواده‌ها باید بازه زمانی سال‌های حضور نوجوان در مدرسه را قدر بدانند و برای استفاده بهتر از آن در جهت تربیت قرآنی فرزندان هزینه کنند و وقت بگذارند؛ آموزش و پرورش نیز یک نهاد در کنار نهادها و دستگاه‌های دیگر است که به‌تنهایی کاری از پیش نمی‌برد، اینکه انتظار داشته باشیم آموزش و پرورش این بار را به‌تنهایی بردارد و این مسئولیت خطیر را به سامان برساند، به نظر نامعقول و ناممکن است چرا که دیگر دستگاه‌ها و نهادها و به‌ویژه نهاد خانواده‌، باید در این میدان در کنار هم باشند تا فرهنگ قرآنی در ذهن دانش‌آموزان ریشه بگیرد و قوام پیدا کند.


بیشتر بخوانید:


بزرگمهرنیا در پاسخ به این پرسش که استفاده از معلمان غیر متخصص برای تدریس قرآن در مدارس چه آسیبی را متوجه آموزش قرآن می‌کند، گفت: بنده سراغ ندارم که معلمان دیگر دروس برای تدریس قرآن در مدارس استفاده شده باشد، البته در مرکز استعدادهای درخشان از یک دبیر با رشته تخصصیِ زیست‌شناسی در تدریس قرآن استفاده می‌شود چرا که وی در کنار رشته اصلی خویش، حافظ کل و مدرس قرآن در مؤسسات قرآنی است.

مدیر دبیرستان استعدادهای درخشان شهید بهشتی شهرکرد گفت: ما امسال از سه مدرس قرآنی که در رشته‌های زیست، ریاضی و شیمی تخصص دارند بهره‌مند هستیم که دو تن از این معلمان، حافظ کل قرآن و سومی حافظ بخشی از قرآن کریم و آشنا به مباحث قرآنی است. این اقدام بازخورد خوبی در خانواده‌ها و در میان دانش‌آموزان داشته است، امیدوارم که تأثیرات و برکات حضور چهره‌های قرآنی در دبیرستان را در سال‌های آینده بیشتر و بهتر شاهد باشیم.

برکات حضور اساتید قرآنی در مدارس

بزرگمهرنیا بهره‌گیری از اساتید و چهره‌های قرآنی در بدنه آموزش و پرورش را لازم و ضروری دانست و توضیح داد: اتفاقاً بهترین فضا برای بهره‌گیری از وجود این افراد، آموزش و پرورش و مدارس است چرا که مراوده مدارس با اساتید قرآنی آثار و برکات فراوانی برای دانش‌آموزان دارد و آنان را جذب قرآن می‌کند؛ این امر به‌قدری ضروری است که آموزش و پرورش باید سهمیه‌ای برای ورود آنان به بدنه آموزش و پرورش در نظر بگیرد، که اساتید قرآنی با انگیزه بیشتری کار خود را ادامه دهند و بتوانند نسل نو را با این آموزه‌ها تربیت کنند.

وی در خصوص اقدامات دبیرستان برای جذب دانش‌آموزان به سمت فعالیت‌های قرآنی و نیز تشویق دانش‌آموزان نخبه قرآنی، بیان کرد: متأسفانه با شیوع کرونا و عدم حضور دانش‌آموزان در مدرسه و نبود امکان ارتباط مستقیم با دانش‌آموزان، فعالیت‌های قرآنی نیز مانند سایر فعالیت‌های آموزشی و تربیتی تحت تأثیر قرار گرفت و کمرنگ شد اما دبیرستان از تشویق دانش‌آموزان در این حوزه غفلت نکرده است.

مدیر دبیرستان استعدادهای درخشان شهید بهشتی شهرکرد تصریح کرد: امسال یک مصوبه به پیشنهاد بنده داشتیم مبنی بر اینکه ثبت‌نام دانش‌آموزانی که در سال‌های گذشته در زمینه حفظ و قرائت تقدیرنامه‌ای داشته‌اند، با تخفیف در شهریه انجام شود. بر این اساس، سه دانش‌آموز حافظ کل قرآن از پرداخت کل شهریه معاف شدند و باقی دانش‌آموزان قرآنی نیز از تخفیف‌های خوبی در شهریه برخوردار شدند. این مشوق به‌ویژه برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان دوره اول یعنی کلاس هفتم که تازه وارد مرکز می‌شدند، جالب توجه و انگیزه‌بخش بود. در طول سال نیز تلاش می‌شود که در مناسبت‌های مختلف دانش‌آموزان نخبه قرآنی با اهدای کتاب‌ و کارت هدیه تجلیل شوند تا بتوان آنان را در عرصه فعالیت‌های قرآنی ارتقا داد و ماندگار کرد.

انتهای پیام
captcha