بازگشایی تدریجی مدارس در دستور کار است
کد خبر: 3997190
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
سرپرست وزارت آموزش و پرورش:

بازگشایی تدریجی مدارس در دستور کار است

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه زنگ آغاز سال تحصیلی روز شنبه، سوم مهرماه با حضور رئیس جمهور به صدا درخواهد آمد، گفت: مسیر بازگشایی حضوری مدارس در یک فرایند تدریجی انجام خواهد شد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش

به گزارش خبرنگار ایکنا، علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، امروز 22 شهریورماه، در مراسم افتتاحیه سومین اجلاسیه کنگره سیزدهم اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در خصوص بازگشایی مدارس گفت: نظام تعلیم و تربیت، نظام جمهوری اسلامی ایران و در ابعاد وسیع‌تر در  جهان، به ویژه دانش‌آموزان و کودکان آسیب‌های بسیار جدی به واسطه شیوع کرونا و دوری از فضای تعلیم و تربیت متحمل شده‌اند.

وی ادامه داد: افت کیفیت یادگیری، فقر آموزشی و مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی در پهنه‌های مختلف، آسیب‌هایی است که کسی نمی‌تواند منکر آن شود. مطالعات علمی و میدانی این مسئله را برای همه ثابت کرده است. محرومیت بیش از یک و نیم میلیارد دانش‌آموز از حضور در فضای مدارس در دوران بحران کرونا، آسیب‌ها را جدی کرده است و البته بخش‌هایی از دنیا که در فقر بیشتری به سر می‌بردند، آسیب‌ مضاعفی را تجربه کردند.

کاظمی تصریح کرد: همه دنیا اکنون به این نتیجه رسیدند که باید به سمت آغاز سال تحصیلی با حضور دانش‌آموزان در مدارس بروند. در بیش از 100 کشور دنیا اکنون آموزش به صورت حضوری اجرا می‌شود. در 70 کشور دنیا هم برنامه‌‌های آموزشی به صورت مجازی و ترکیبی دنبال می‌کنند و تعداد اندکی از کشورها نیز به صورت مجازی کلاس‌‌های درس خود را برگزار می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه پیام حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس جمهوری مبنی بر ضرورت بازگشایی مدارس به جامعه ابلاغ شده است، گفت: بازگشایی مدارس در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفته و با اقداماتی که انجام شده، زمینه حضور کم‌دغدغه و تدریجی دانش‌آموزان را طراحی کرده‌ایم و طی دو روز آینده ابلاغ و تکلیف مدیران مدرس مشخص خواهدشد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: زنگ آغاز سال تحصیلی روز شنبه، سوم مهرماه با حضور رئیس جمهور به صدا درخواهد آمد و سال تحصیلی را با شکوه در سراسر کشور آغاز می‌‌کنیم؛ مسیر بازگشایی حضوری مدارس در یک فرایند تدریجی انجام خواهد شد.

وی اعلام کرد: از اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی انتظار دارم در این عرصه مهم امروز کشور کمک کنند. اگر زمینه بازگشایی را فراهم کنیم بزرگ‌ترین خدمت را به کشور در عادی‌سازی جریان زندگی مردم و کاهش آسیب‌های اجتماعی البته با حفظ سلامت دانش‌آموزان کرده‌ایم. هیچ چیز را در مقابل سلامت دانش‌آموزان قرار نمی‌دهیم و هرجا سلامت دانش‌آموزان به خطر بیفتد به مدارس اختیار داده‌ایم که انتخاب کنند که کلاس‌ها حضوری یا مجازی برگزار شود.

کاظمی تصریح کرد: سلامت دانش‌آموزان خط قرمز ماست. واکسیناسیون معلمان تا پایان شهریور انجام می‌شود. برای واکسیناسیون دانش‌آموزان نیز تمهیداتی انجام شده است و امیدواریم تا آن زمان با رعایت استانداردها و فاصله‌‌های اجتماعی که وزارت بهداشت تأیید کرده، زمینه تدریجی حضور دانش‌آموزان را فراهم کنیم.

وی تأکید کرد: نیاز به اقدام بزرگ اجتماعی داریم و آن اقناع افکار عمومی هم در رابطه با ضرورت حضور و هم در رابطه با برنامه‌ریزی‌های دقیقی است که آموزش و پرورش در نظر گرفته تا از نگرانی‌های مردم بکاهد. در این مسیر نقش اعضای انجمن‌های اسلامی می‌تواند نقش اول باشد؛ شما می‌توانید در بازگشایی مدارس نقش اول را داشته باشید.

وی ادامه داد: تشکل‌های دانش‌آموزی اینجا معنا پیدا می‌کند. اصل تشکل‌های دانش‌آموزی تقسیم مسئولیت، فعالیت میدانی، ارتباطات گروهی، تعاملات بین‌بخشی و ... است که در فعالیت‌های حضوری و میدانی شکل می‌گیرند و این یکی از مهم‌ترین مأموریت‌هایی است که شما باید انجام دهیم. اولین مأموریتی که ما برای خودمان و شما تعریف می‌کنیم بازگشایی مدارس است. این مسئله حتی امروز اولین مأموریت نظام است.

کاظمی افزود: آغاز سال تحصیلی از اول مهر در سراسر کشور کلید می‌خورد اما بازگشایی مدارس به معنای حضور تدریجی دانش‌آموزان با رویکرد تدریجی و با طراحی‌های خوب در سراسر کشور دنبال خواهد شد.  

وی در پایان توصیه کرد: مدیران کل و همکاران در بخش‌های مختلف آموزش و پرورش تمام حمایت‌هایی که در وسع و توان ماست از مجموعه اتحادیه انجمن‌‌های دانش‌آموزان به عنوان یک نهاد انقلابی امیدبخش و با روحیه جهادی و مردمی انجام دهند.

انتهای پیام
captcha