کرونای ادامه‌دار و اختلالاتی که بدون درمان می‌مانند
کد خبر: 3995655
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۸

کرونای ادامه‌دار و اختلالاتی که بدون درمان می‌مانند

مدیرکل بهزیستی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه کرونا مشکلی کوتاه‌مدت نبود و دو سال جامعه را گرفتار کرده است، گفت: بسیاری از افراد آسیب‌دیده روانی و روحی با این تصور که این اختلالات اهمیتی ندارند و یا به علت ترس از درگیر شدن با ویروس کرونا برای درمان مراجعه نمی‌کنند.

جدیدترین آمار رسمی پزشکی قانونی چهارمحال‌وبختیاری حاکی از آن است که از ابتدای سال‌جاری، ۲۳۱۵ فرد برای انجام معاینات نزاع جسمانی به این سازمان مراجعه کرده‌اند؛ از این تعداد، ۶۲۲ نفر زن و ۱۶۹۳ نفر مرد بوده‌اند که این آمار در مقایسه با سال گذشته رشد داشته است.

۱۸ ماه از شروع پاندمی کرونا در ایران می‌گذرد و پیامدهای ناخوشایند شیوع غافلگیرانه این ویروس منحوس یکی پس از دیگری بروز می‌کند. در کنار مشکلات اقتصادی، ارتباطات اجتماعی و آموزش از راه دور، سلامت روان مقوله مهمی است که با شیوع کرونا تحت‌الشعاع آسیب‌های این بیماری قرار گرفته است؛ طولانی‌شدن الزام خانواده‌ها به ماندن در خانه و پرهیز از تردد و سفر و حتی رسیدگی به امور روزمره در جامعه و نیز از رونق افتادن کسب و کار و تعطیلی‌های پی در پی بازار به‌علاوه بروز مرگ‌های پی‌درپی، سوگ‌های ناتمام و همچنین دور بودن از فضای آموزشی، آسیب‌های سنگینی را به روان افراد وارد کرده است. کارشناسان معتقدند که این آسیب‌های تحمیل شده در دوران پساکرونا نمود بیشتری پیدا خواهد کرد؛ بررسی‌های انجام‌شده در پاندمی طولانی‌ مدت و ادامه‌دار کرونا حاکی از افزایش مشکلات و اختلالات رفتاری نظیر وسواس، اضطراب و ترس است و همچنین مشکلات مربوط به سازگاری، افزایش شدت اختلالات روان و افسردگی پس از آسیب را نشان می‌دهد.

نرگس عسگری، مدیرکل بهزیستی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به تعریف سلامت از دیدگاه سازمان بهداشت جهانی، اظهار کرد‌: طبق این تعریف، سلامت تنها به بُعد جسمانی و نداشتن بیماری محدود نمی‌شود بلکه چهار ساحت جسم، روان، سلامت اجتماعی و معنوی را در بر می‌گیرد که در صورت داشتن رفاه در همه این چهار بُعد می‌توان گفت که فرد از سلامت برخوردار است.

وی ادامه داد: با شیوع کرونا همه انسان‌ها به سمت سلامت جسمی سوق یافتند و با اولویت قرار دادن بُعد جسمانی سلامت، از دیگر ابعاد آن غافل ماندند. وجود کرونا به‌دلیل ساختار و قدرت سرایت ویروس و مشکلاتی که در جامعه ایجاد کرده سبب شد که افراد در جامعه کرونازده به‌دلیل محدود شدن روابط اجتماعی درون‌گرا شده و سلامت اجتماعی مردم تحت‌الشعاع قرار گیرد و دچار آسیب شود.

اثرات شیوع کرونا؛ از آسیب‌های جسمی تا اختلالات روانی

عسگری با بیان اینکه دوری از اجتماع و ارتباطات اجتماعی منجر به برخی اختلالات روانی از جمله اضطراب و افسردگی شده است، تصریح کرد: با شیوع کرونا، افراد دچار افکار وسواسی شده و به‌دنبال استفاده بی‌رویه از مواد شوینده و ضد عفونی کننده مشکلات جسمی خطرناک و فراوانی برای آنان به وجود آمد، به‌علاوه کرونا سبب تشدید افکار اضطرابی و افسردگی شد.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به اینکه کرونا مشکلی کوتاه‌مدت نبود و حدود دو سال است که جامعه را گرفتار کرده است، گفت: بسیاری از افراد آسیب‌دیده روانی و روحی با این تصور که این اختلالات و آسیب‌ها اهمیتی ندارند و یا به علت ترس از درگیر شدن با ویروس کرونا برای درمان مراجعه نمی‌کنند و با همین مشکلات گذران زندگی می‌کنند. نتیجه تأخیر در درمان بیماری یا اختلال روانی سبب تشدید بیماری و سخت‌تر شدن درمان و نیز بروز تظاهرات دیگر بیماری می‌شود که ممکن است به‌ مراتب خطرناک‌تر باشند.

عسگری با ذکر اینکه در حالت عادی حدود ۲۳ درصد افراد جامعه دچار اختلالات اضطراب و افسردگی هستند، افزود: در دوران کرونا افراد مراجعه کمتری برای درمان دارند و جامعه را به سمت آسیب‌های جدیدتر و خطرآفرین هدایت می‌کنند؛ افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند افرادی هستند که زمینه اختلال روانی دارند، همچنین آستانه تحمل چنین افرادی تقلیل می‌یابد و منجر به نزاع و خشونت فراوان در خانواده‌ها و جامعه می‌شود که البته با توجه به محدود شدن تعاملات اجتماعی، خشونت‌ها به سمت خانه و خانواده کشیده می‌شوند.

وی افزایش دیگرآزاری در قالب کودک‌آزادی و همسرآزاری و غیره در دوران شیوع کرونا را یادآور شد و گفت: در کنار خود آزاری که در بالاترین درجه در قالب خودکشی بروز و ظهور می‌یابد، مصادیق دیگرآزاری در جامعه افزایش یافته است.

عسگری استفاده بی حد و مرز و رهاشدگی استفاده از فضای مجازی به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان را از آسیب‌های جدی دوران کرونا برشمرد و توضیح داد: تصور این است که حضور در فضای مجازی به اقتضای زمان است و با رفع معضل کرونا کاهش خواهد یافت اما حقیقت این است که استفاده بی‌رویه و بدون حد و مرز از این فضا به یک عادت تبدیل شده است که شاید دیگر نتوان آن‌را تعدیل کرد. دانش‌آموزان و دانشجویان به‌بهانه آموزش مجازی بدون کنترل در فضای مجازی حضور دارند و این دو سال برای نهادینه شدن عادت استفاده بی‌رویه و شبانه‌روزی از فضای مجازی بدون نظارت و کنترل خانواده‌ها، کفایت می‌کند.

عسگری بیان کرد: وابستگی بیش از حد به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی سبب بروز اعتیادهای اینترنتی می‌شود و در واقع‌، شرایط موجود چاره دیگری را پیش روی افراد نگذاشته جز اینکه از فضای مجازی برای انجام تمام امور روزمره زندگی بهره گیرند و این وابستگی در طولانی‌ مدت نهادینه می‌شود و ثبات پیدا می‌کند.

مدیرکل بهزیستی استان با تصریح اینکه قرنطینه و پرهیز از تردد در اجتماع منجر به بار آمدن افراد خودمحور شده است، افزود: در چنین شرایطی هر فرد خود را محور و اصل قرار داده و به دلیل تنها ماندن، روحیه کمک و همدلی با افراد جامعه و دلسوزی و همدردی در افراد تقلیل یافته است و این امر آسیب‌های شخصیتی فراوانی را به‌ویژه متوجه کودکان و نوجوانان می‌کند؛ هر فرد نگران خود است تا آسیب نبیند و باید گفت متأسفانه چنین شرایطی در اجتماع کوچک خانواده نیز حاکم شده است.

عسگری گفت: در فرهنگ ایرانی اسلامی، خانواده‌ها نگاه ویژه‌ و تعامل خوبی با سالمندان دارند و کرونا باعث شد که اعضای خانواده به‌دلیل نگرانی از بیمار شدن سالمندشان سطح تعاملات و ارتباط با سالمند را کاهش دهند و به ارتباطات تلفنی بسنده کنند؛ این موضوع کم‌کم به یک عادت تبدیل شده که خانواده می‌تواند در تعامل و نبود ارتباط دائمی با سالمند باشد و اتفاق خاصی نمی‌افتد، بنابراین این شرایط پیشینه فرهنگی ما در مورد سالمندان را نیز دچار مشکلات عدیده کرده و فرهنگ‌ها و خرده‌ فرهنگ‌های ما را نشانه رفته است.

انتهای پیام
captcha