وقف پول؛ دریچه جدیدی از بخشیدن
کد خبر: 3995125
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱
به بهانه روز وقف؛

وقف پول؛ دریچه جدیدی از بخشیدن

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی در مورد نوع جدیدی از وقف با نام وقف پول، گفت: باید به گونه‌ای مالیات پول فرد را حفظ کرد که میزان قدرت خرید در طول ماه و یا سال تغییر نکند و فتوای مقام معظم رهبری در مورد صحت وقف پول نیز براین اساس بوده است.

وقف پول؛ دریچه جدیدی از بخشیدن / به شایعات توجه نکنیدحجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: هیچ نهادی حق تصرف و تغییر در نیت یک وقف را نداشته و نیت وقف باید پابرجا بماند.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات و فعالیت‌های اوقاف، اخذ سند مالکیت برای موقوفات و رقبات، حفاظت از حقوق واقفین و اجرای امینانه نیات وقف است، تصریح کرد: اوقاف تنها نقش واسطه‌ای در اجرای نیات واقفان دارد و اگر افرادی بخواهند در راستای اجرای نیت واقفان حرکت کنند، اوقاف با تمام توان از آنان حمایت خواهد کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با اشاره به اجرای طرح امین موقوفات، افزود: در راستای اجرای این طرح، فعالیت‌های خوبی انجام شده و افرادی که امین باشند می‌توانند امور موقوفه را در دست بگیرند که این امر باعث احیای وقف و پرداخت مال‌الاجاره خواهد شد که به احقاق حقوق وقف منجر می‌شود.

بخشی‌پور در مورد وقف پول نیز به‌عنوان ظرفیت جدید وقف اشاره کرد و ادامه داد: جدیدا در پاسخ به استفتاء رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، مقام معظم رهبری وقف پول را جایز شمرده‌اند و فرموده‌اند: «به نظر می‌رسد بقای مالیت پول، توجیه قابل قبولی برای صحت وقف آن است».

وی افزود: بیشتر مردم فکر می‌کنند باید ملکی را وقف کنند، اما گاهی پول وجود دارد ولی فرد ملکی برای وقف ندارد که این پول را می‌تواند با ذکر نیت در اختیار سازمان اوقاف قرار دهد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه وقف پول و سهام نیز ایرادی ندارد، تصریح کرد: این امر به جز وقف مشارکتی است تا فرد بتواند هر مبلغی که دارد وقف کند و ذهنش تنها سمت اموال غیرمنقول نرود.

بخشی‌پور ادامه داد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «می‌توان پذیرفت که مالیت پول، قابلیت دوام خواهد داشت؛ بنابراین طبیعتاً آن کسانی که بخواهند روشی را در پیش بگیرند که پول وقف شود باید نظر به مالیات پول داشته باشند و سازمان اوقاف نیز با نظر به این مبنا الگوی متناسب با آن را طراحی کند.»

وی افزود: باید به گونه‌ای مالیات پول فرد را حفظ کرد که میزان قدرت خرید در طول ماه و یا سال تغییر نکند و فتوای مقام معظم رهبری در مورد صحت وقف پول نیز براین اساس بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی اظهار کرد: اگر مال در قالب پول راکد گذاشته شود، موجب کاسته شدن از ارزش موقوفه خواهد شد و براساس نیات واقف باید ارزش وقف و منافع آن جریان داشته باشد و در وقف پول نیز باید همین اصل حفظ شود.

وقف قرآنی؛ نیاز روز زمان 

بخشی‌پور بیان کرد: در حوزه قرآن نیز 10 وقف جدید در سال 99 به ثبت رسید، اما در مجموع تعداد موقوفات قرآنی استان کم بوده و این باعث می شود اجرای فعالیت‌های قرآنی به مشکل بخورد.

وی تصریح کرد: مشاوره‌های وقف برای همین منظور در سازمان اوقاف جای‌گذاری شده تا افراد بتوانند پیش از وقف، براساس تفکر و بر اساس آنچه مورد نیاز جامعه فعلی است، وقف انجام دهند.

بخشی‌پور در خصوص پخش شایعات در مورد موقوفات، یادآور شد: از مردم می‌خواهیم اوقاف را امین خود دانسته و هیچ‌گاه به این شایعات توجه نکنند چراکه طرح‌های عمرانی و اجرای نیات تنها براساس نیت واقفان بوده و هیچ کس حق تصرف ندارد.

انتهای پیام
captcha