خانه‌نشینی دانش‌آموزان چه تبعاتی دارد؟ / تشریح سازوکار آموزش ترکیبی
کد خبر: 3993842
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۸

خانه‌نشینی دانش‌آموزان چه تبعاتی دارد؟ / تشریح سازوکار آموزش ترکیبی

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری گفت: خانه‌نشینی دانش‌آموز مانع از رشد هوش اجتماعی، تخلیه انرژی و هیجانات و رفاقت با همسن و سال‌ها می‌شود و فرد از آموزش چهره به چهره، لذت نشستن در کلاس و ارتباط و تعامل با معلم باز می‌ماند.

چندی پیش ایکنای چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان به مرور آسیب‌های آموزش مجازی دانش‌آموزان و چالش‌های احتمالی پیش رو در مبحث بازگشایی مدارس و ارائه آموزش حضوری برای مجموعه نظام تعلیم و تربیت پرداخت. در گفت‌وگوی پیش رو، معاون آموزش متوسطه این اداره کل، شیوه‌های احتمالی آموزش دانش‌آموزان در مدارس در سال تحصیلی جدید و قوت گرفتن آموزش ترکیبی به‌دنبال واکسیناسیون فرهنگیان را تشریح کرده است.


بیشتر بخوانید:


سید فیروز عسگری، معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه شیوع کرونا ویروس و آموزش مجازی اجباری در سراسر جهان منجر به خانه‌نشینی یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دانش‌آموز در دنیا شد، اظهار کرد: این شیوه آموزشی آسیب‌های فراوانی را بر پیکره تعلیم و تربیت وارد کرد و تمام تلاش‌ها این است که دانش‌آموزان از این وضعیت آموزشی خارج شوند با اینحال در اوضاع فعلی‌، در نظر گرفتن شرایط کرونایی و شیوع ویروس و سلامت جامعه ارجحیت دارد.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش نمی‌تواند دخل و تصرفی در تصمیم‌های ستاد ملی کرونا مبنی بر شرایط کرونایی و حضور یا عدم حضور و نیز شیوه حضور دانش‌آموزان در مدارس داشته باشد اما این نهاد برای هر شیوه آموزشی احتمالی اعم از صد در صد حضوری، ترکیبی یا صد در صد مجازی آمادگی دارد و تمهیداتی اندیشیده است.

سناریوهای محتمل آموزشی دیده شده است

عسگری با ذکر اینکه تمامی سناریوهای محتمل آموزشی دیده شده است، تصریح کرد: اگر صفر تا صد آموزش در سال تحصیلی جدید به‌صورت مجازی باشد، نقاط ضعف این شیوه آموزشی در سال گذشته احصا و در حد توان برای رفع مشکلات تلاش شده است؛ با اینحال برخی آسیب‌ها غیر قابل اجتناب هستند از جمله اینکه خانه‌نشینی دانش‌آموز مانع از رشد هوش اجتماعی، تخلیه انرژی و هیجانات و رفاقت با همسن و سال‌ها می‌شود و فرد از آموزش چهره به چهره، لذت نشستن در کلاس و ارتباط و تعامل با معلم باز می‌ماند.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان افزود: بدیهی است که چنین دانش‌آموزی که از شاخصه‌های رشد و تعالی آموزشی محروم مانده در خانه کلافه و عصبی باشد و متحمل آسیب‌های فراوانی شود؛ با اینحال آموزش و پرورش تلاش می‌کند که آموزش از بُعد یک‌سویگی خارج و تا حد امکان تعاملی و پویا باشد، ضمن اینکه تا حد امکان مشکلات زیر ساختی رفع شده است.

عسگری با اشاره به در جریان بودن واکسیناسیون فرهنگیان و کارکنان آموزش و پرورش، گفت: مسئولان بهداشتی کشور قول‌هایی نیز برای واکسیناسیون دانش‌آموزان داده‌اند که اگر این مهم تحقق یابد، احتمال بازگشایی مدارس نیز قوت خواهد یافت؛ البته آموزش حضوری کاملاً به روال عادی باز نمی‌گردد و تراکم جمعیت کلاس مانند گذشته نخواهد بود بلکه تا رفع شدن کامل بلیه کرونا، حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت مقررات بهداشتی همچنان باید مورد توجه قرار گیرد.

ساز و کار آموزش ترکیبی

وی با اشاره به احتمال ترکیبی شدن آموزش در مدارس، توضیح داد: آموزش ترکیبی بدان معناست که با گروه‌بندی جمعیت هر کلاس، روزانه تعدادی محدود و مشخص از دانش‌آموزان از آموزش حضوری بهره‌مند شوند و مابقی دانش‌آموزان نیز در همان روز در خانه آموزش غیر حضوری را دریافت کنند. در این روش، معلم در هر روز هم به شیوه حضوری و هم غیر حضوری به تدریس می‌پردازد. پیش‌بینی این است که ساعات آموزش حضوری دانش‌آموزان که نصف ساعات آموزش مجازی است، صرف کیفیت‌بخشی آموزش، بازبینی تکالیف و رفع اشکالات و ابهامات دانش‌آموزان در دروس شود.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان با ذکر اینکه در بهترین حالت، کیفیت آموزش مجازی نمره ۵۰ را از ۱۰۰ کسب می‌کند، افزود: به جرئت می‌توان گفت که کیفیت آموزش مجازی در مقایسه با آموزش حضوری، ۵۰ درصد تقلیل می‌یابد که دلایل متعددی دارد هرچند باید گفت که در آموزش مجازی در مقایسه با آموزش حضوری، زحمت و کار بیشتری بر دوش معلمان قرار دارد. به‌دلیل نبود زیرساخت‌ها، نبود دانش رسانه‌ای خانواده‌ها، رو در رو نبودن آموزش‌ها، خارج شدن دانش‌آموز از فرآیند حضور در کلاس و فراگیری مسئولیت‌پذیری و نظم و احساس مسئولیت و مواردی از این دست، کیفیت آموزش مجازی بسیار اُفت داشت.

عسگری تصریح کرد: در آموزش مجازی، آسیب‌های روحی روانی دانش‌آموزان به‌مراتب قابل توجه‌تر از آسیب‌های حوزه آموزشی و تحصیلی است؛ تلاش برای جبران عقب ماندگی‌های آموزشی و تربیتی همچنان ادامه دارد، در طی تابستان کلاس‌های جبرانی حضوری با رعایت موازین بهداشتی در مدارس خاص برای دانش‌آموزان برگزار شده است و در مدارس عادی نیز این روند انجام می‌شود؛ همچنین دانش‌آموزان مناطق محروم از آموزش‌های حضوری جهادگران در نقاط دور و نزدیک بهره‌مند شده‌اند تا کاستی‌های آموزش مجازی جبران شود.

وی گفت: این امیدواری وجود دارد که آموزش در مدارس در مناطق کم‌جمعیت و عاری از ویروس منحوس کرونا به‌صورت حضوری باشد؛ در دیگر مناطق نیز در صورت مجوز ستاد کرونا آموزش‌های ترکیبی پیش‌بینی شده است، امیدواریم که با رفع بلیه کرونا، شرایط آموزش حضوری هر چه زودتر مهیا باشد تا بتوان عقب‌ماندگی‌ها و آسیب‌ها را جبران کرد.

انتهای پیام
captcha