خطبای محرم در برابر حوادث جوامع اسلامی سکوت نکنند
کد خبر: 3989385
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳
توصیه آیت‌الله مدرسی به سخنرانان:

خطبای محرم در برابر حوادث جوامع اسلامی سکوت نکنند

آیت‌الله مدرسی در سخنانی به مناسبت محرم، گفت: خطبا نباید در برابر آنچه در جامعه می‌گذرد سکوت کنند، بلکه باید با مطرح کردن مشکلات راهی برای اصلاح امور و حل معضل‌ها پیدا کنند.

ارسال/ خطبای محرم در برابر حوادث جوامع اسلامی سکوت نکنند/ سخن به تنهایی کارساز نیستبه گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله محمدتقی مدرسی، ایشان که از مراجع تقلید در کربلای معلی است در آستانه ماه محرم و ایام عزاداری اهل بیت(ع)، طی سخنانی نکاتی را به خطبا و واعظان منابر حسینی متذکر شد و بر ضرورت بهره‌گیری از منابر حسینی در جهت آگاهی دینی تأکید کرد.

وی، سهل‌انگاری در استفاده از این فرصت را خیانتی بزرگ به اهداف امت اسلامی برشمرد و افزود: افزایش آگاهی نسبت به مصیبت کربلا یک امر ضروری است چرا که آنچه در کربلا گذشت در تمام تاریخ بی‌مثال است. ائمه(ع) بارها فرموده‌اند: هیچ روز و سرنوشتی مانند روز و سرنوشت تو نیست یا اباعبدالله؛ لا یوم کیومک یا اباعبدالله، از این رو خطبای حسینی باید با بیان شیوا و رسا از مصیبت امام حسین(ع) سخن بگویند.

مؤلف تفسیر هدایت اظهار کرد: شدیدترین ابتلا برای انسان قساوت قلب است و درمان آن گریه و شیون است، شاید حکمت الهی در بلاهایی که اولیای خود را با آن‌ها گرفتار کرده است همین باشد که با گریه و زاری بر مصائب آنان از قساوت قلب رها شویم. در واقع ذکر مصیبت اهل بیت(ع) راهی برای آمادگی قلب‌ها برای پذیرش موعظه و افزایش آگاهی است.

آیت‌الله مدرسی در توصیه دوم خود بیان کرد: خطبای حسینی(ع) با سخنان خود باید وجدان امت اسلامی را بیدار کنند. امت اسلامی رنج‌ها و مشکلات بسیاری را متحمل شده است. همچنین که آرزوها و آمال بسیاری نیز دارد. خطبا نباید در برابر آنچه در جامعه می‌گذرد سکوت کنند، بلکه باید با مطرح کردن مشکلات راهی برای اصلاح امور و حل معضل‌ها پیدا کنند.

وی تاکید کرد: خطبا باید در اصلاح روابط مردم با یکدیگر بر اساس ارزش‌های اخلاقی و اسلامی بکوشند. پیامبر اکرم(ص) امت اسلامی را به رعایت این ارزش‌ها و دوری از کینه‌توزی، حسد و نفرت نسبت به همدیگر در ظاهر و باطن، سفارش کرده است.

مرجع تقلید شیعیان در ادامه بر ضرورت درک معنی عبارت «سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم» که در زیارت عاشورای امام حسین(ع) آمده، تأکید کرد و گفت: بر هر مؤمنی واجب است که دوستی و دشمنی او بر حول محور امام حسین(ع) باشد.

آیت‌الله مدرسی در سومین توصیه خود به خطبای منابر حسینی(ع) گفت: ضرورت ترسیم نقشه‌ راهی برای اصلاح امت، به این صورت که برای اصلاح امور مردم به آن‌ها یک برنامه عملی کامل داده شود و به سخن تنها بسنده نشود. امام حسین(ع) تنها یک اصلاح‌طلب نبود، بلکه خود راهی برای اصلاح امت بود.

وی محقق شدن این امر را بیان شیوه و عملکرد امام حسین(ع) در تمامی موقعیت‌های زندگی عنوان کرد و گفت: هر کسی که بخواهد حسینی باشد، بر اساس استطاعت و قدرت خود به ایشان اقتدا کند و در راه اصلاح از امام حسین(ع) الگو بگیرد. این کار مستلزم احاطه کامل خطبا به مشکلات مردم و وضع جامعه است تا بتوانند یک برنامه عملی برای حل مشکلات و اصلاح امور ارائه کنند و مردم را به طور صحیح راهنمایی کنند.

آیت‌الله مدرسی در خاتمه بیانات خود خطاب به وعاظ و خطبای منابر حسینی(ع) عنوان کرد: سخنِ تنها، اثرگذار نیست بلکه نیت و عزم پاک و خالصانه شماست که بر جامعه تأثیر می‌گذارد. کلمات تعبیر و بیانی است از این نیت خالصانه در جهت دستیابی به اهداف والای منبر حسینی استفاده کنید.

انتهای پیام
captcha