رسالت مدارس در تربیت دانش‌آموز تمام‌ساحتی
کد خبر: 3988812
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۹
گفت‌وگوی ایکنا با دانش‌آموز نخبه قرآنی؛

رسالت مدارس در تربیت دانش‌آموز تمام‌ساحتی

رقیه علیدوستی شهرکی، دانش‌آموز پایه دوازدهم دبیرستان دخترانه علوم و معارف اسلامی شهید مطهری شهرکرد یکی از مقام‌آوران چهارمحال‌وبختیاری در مرحله نهایی سی‌ونهمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان است که توانست رتبه اول کشور را در رشته صحیفه سجادیه کسب کند.

رقیه علیدوستی شهرکی، دانش‌آموز پایه دوازدهم دبیرستان دخترانه علوم و معارف اسلامی شهید مطهری شهرکرد یکی از مقام‌آوران چهارمحال‌وبختیاری در مرحله نهایی سی‌ونهمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان است که توانست رتبه اول کشور را در رشته صحیفه سجادیه کسب کند. این دانش‌آموز به سبب علاقه شخصی به مباحث دینی از رشته تجربی تغییر رشته داده و تحصیلاتش را در دبیرستان معارف اسلامی پی گرفته که به تازگی در کنکور سراسری نیز حائز رتبه خوبی شده است. به بهانه موفقیت ارزشمند این دانش‌آموز در مسابقات قرآن، ایکنا چهارمحال‌وبختیاری در خصوص ویژگی‌های این دانش‌آموز نخبه قرآنی و نیز شرایطی که در مدرسه و خانواده برای رشد و شکوفایی وی فراهم شده گفت‌وگویی با مدیر دبیرستان علوم و معارف اسلامی و نیز پدر این دانش‌آموز انجام داده است، صحبت‌های رقیه علیدوستی نیز در ادامه گزارش تقدیم مخاطبان ایکنا خواهد شد.

الهام شریفی، مدیر دبیرستان علوم و معارف اسلامی شهید مطهری شهرکرد و مدرس دانشگاه در استان در گفت‌وگو با ایکنا، در خصوص ویژگی‌های شخصیتی دانش‌آموز علیدوستی که سبب موفقیتش در عرصه علمی و فعالیت‌های فرهنگی شد، اظهار کرد: رقیه علاوه بر پرداختن به کسب علم‌، علاقه و عطش درونی به شرکت در کارهای فرهنگی و اجتماعی داشت و از ابتدا پیشرفت علمی وی را شاهد بودیم که خیلی زود توانست عقب‌ماندگی حاصل از تغییر رشته را جبران کند و جزو شاگردان ممتاز و رتبه‌آور مدرسه شود.

وی ادامه داد: این دانش‌آموز در زمینه فعالیت‌های فرهنگی در مدرسه نیز گوی سبقت را دیگران ربود و در محور بسیاری از فعالیت‌های گروهی مدرسه قرار داشت و سنت‌های حسنه‌ای را در مدرسه ایجاد کرد که اوج این فعالیت‌ها شرکت در مسابقات قرآن، عترت و نماز و کسب مقام اول کشور در این دوره از مسابقات بود.

گفت‌وگوی ایکنا با دانش‌آموز نخبه قرآنی / رسالت مدارس در تربیت دانش‌آموز تمام‌ساحتی

رسالت مدارس در گام دوم انقلاب اسلامی

شریفی با توجه دادن به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، تأکید کرد: در این بیانیه توجه ویژه‌ای به جوانان شده تا در سه حوزه خودسازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی در گام دوم انقلاب پیش بروند؛ انتظار از جوان تراز اسلامی این است که تمام‌ساحتی بار بیاید و در کنار توجه به علم‌اندوزی در ساحت زهد و تهذیب و دین و فرهنگ و اجتماع نیز حرفی برای گفتن داشته باشد، در اینصورت جامعه اسلامی به‌معنی واقعی کلمه شکل می‌گیرد و به اعتلا می‌رسد.

مدیر دبیرستان دخترانه علوم و معارف اسلامی شهید مطهری شهرکرد با اشاره به رسالت مدارس در راستای تحقق اهداف گام دوم انقلاب، بیان کرد: هدف مدارس معارف اسلامی که زیر نظر مدرسه عالی شهید مطهری تهران مشغول فعالیت هستند، تربیت انسان‌های تمام‌ساحتی و نیز انسان‌های متعهد، متخصص کارآمد جهت آینده مدیریتی انقلاب اسلامی ایران است. در همین راستا این مدارس به نخبه‌پروری مشغولند و بنابراین شرایط ویژه‌ای چون شرط معدل، آزمون ورودی، حفظ معدل بالای ۱۸ در طول تحصیل، شرکت فعال در فعالیت‌های تربیتی، فرهنگی و مذهبی، برای پذیرش دانش‌آموز در این دبیرستان تعریف شده است.

شریفی با اشاره به کسب افتخارات فراوان دانش‌آموزان دبیرستان، گفت: درخشش در المپیادهای سالانه مدارس معارف اسلامی سراسر کشور و مسابقات گوناگون فرهنگی و قرآنی و نیز درخشش در مسابقات ورزشی و کسب مدال‌های رنگین کشوری و بین‌المللی از افتخارات دانش‌آموزان این مدرسه است که با شعار مدرسه خود را بسازیم، تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر تهذیب و تحصیل و ورزش را جامعه عمل پوشانده‌اند و هر دانش‌آموز به‌قدر توان خود در فعالیت‌های گوناگون مدرسه حضور دارد.

فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی دبیرستان معارف اسلامی

وی با اشاره به فعالیت‌های پررنگ فرهنگی در دبیرستان معارف اسلامی، توضیح داد: علیدوستی به‌عنوان مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی مدرسه در بسیاری از این برنامه‌ها نقش محوری داشت و فعالیت شاخص وی برپایی نمایشگاه انقلاب با ۱۸ غرفه موضوعی بود؛ این دانش‌آموزان با طهارت نفس و با خلوص و نیت الهی در حین قرائت زیارت عاشورا و آل‌یاسین مشغول کار شبانه‌روزی بودند و این امر بر معنویت نمایشگاه می‌افزود.

شریفی با اشاره به برنامه صحیفه‌خوانی در مدرسه در ایام قبل و بعد از کرونا، تصریح کرد: یک روز در هفته پیش از ورود دانش‌آموزان به کلاس و با حضور مربی، برنامه انس با مضامین صحیفه سجادیه برگزار می‌شد و به‌همین ترتیب روزهای هفته به مباحثی نظیر اهل‌بیت‌شناسی، زیارت جامعه کبیره‌، آداب تعلیم و تربیت در اسلام، انس با شهدا و ختم صلوات، انس با قرآن کریم و همخوانی و... برگزار می‌شد که تمامی این برنامه‌ها پس از کرونا به فضای مجازی منتقل شدند؛ حاصل این برنامه‌ها علاقمند شدن دانش‌آموزان به موضوعات قرآن و عترت(ع) بود که در برخی دانش‌آموزان این پویایی دینی به‌ثمر رسید و شکوفا شد.

نقش خانواده در تعالی و تربیت فرزندان

مدیر دبیرستان علوم و معارف اسلامی شهرکرد با تشریح نقش خانواده در تعالی و تربیت دینی دانش‌آموز، بیان کرد: تعامل خوبی میان مدرسه و خانواده‌ها برقرار است و دوره‌های آموزشی خوبی برای پدرها و مادرها برگزار شده و متقابلاً از تجارب و نظرات اولیای دانش‌آموزان در جهت پیشبرد امور آموزشی و تربیتی بهره می‌گیریم. خانواده نقش کلیدی را در تربیت برعهده دارد و مدرسه کمک خانواده در این مسیر است همچنان که در مورد رقیه، پدر و مادر وی در بزنگاه حساس تصمیمی درست گرفتند یعنی فرزندشان را در مسیری که علاقه‌مند بود قرار دادند و به انتخاب وی برای تغییر رشته احترام گذاشتند.

شریفی با مهم خواندن تعامل مدرسه و خانواده، گفت: هر چقدر این تعامل بیشتر باشد، تربیت در خانه و مدرسه بازدهی بیشتری خواهد داشت؛ به خانواده‌ها توصیه می‌شود که فرزندانشان را تک‌بعدی بار نیاورند و در کنار تحصیل، فرزندان خود را به سمت فعالیت‌های دینی و قرآن و عترت(ع) سوق دهند و هر چه توسل و تمسک به این گنجینه‌های گرانقدر بیشتر باشد، توفیقات نیز بیشتر خواهد بود.

وی گفت: در کنار مسابقات قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش، مدرسه عالی شهید مطهری نیز هر ساله مسابقات جامع قرآن کریم را در رشته‌های گوناگون برای دانش‌آموزان این مدارس در سراسر کشور برگزار می‌کند و دانش‌آموزان ما نیز رتبه‌های خوبی در این مسابقات کسب می‌کنند که در حال حاضر این مسابقات در مرحله کشوری در حال برگزاری است. بنده نیز از فارغ‌التحصیلان مدرسه علوم و معارف اسلامی هستم که در زمان دانش‌آموزی رتبه‌های برگزیده کشوری را در این مسابقات در رشته تفسیر و مفاهیم قرآن کسب کردم.

در ادامه، صحبت‌های پدر رقیه علیدوستی‌، معلم بازنشسته آموزش و پرورش از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد.

ایکنا - درباره مسیری که فرزندتان برای رسیدن به جایگاه امروز طی کرد، توضیح بدهید.

رقیه از نوجوانی دغدغه دین و انجام تکالیف را داشت و اگرچه فضای ایمانی و آموزشی که در خانه وجود داشت در طی این مسیر تأثیر بسیاری داشت اما رقیه به‌صورت خودجوش این مسیر را انتخاب و طی کرد بنابراین با اعتماد کامل به توانمندی و استعداد فرزندمان به انتخابش برای تغییر رشته و تحصیل در دبیرستان معارف اسلامی احترام گذاشتیم و اجازه دادیم که استعداد و علایقش در این رشته شکوفا شود که خوشبختانه همینطور هم شد.

ایکنا - نقش شما و همسرتان در فراهم کردن شرایط برای هر چه بهتر طی شدن مسیر چه بود؟

رقیه در مسیر پایبندی به دین و تخلق به اخلاق اسلامی تا حدی الگو و نمونه است که گاه ما نیز از رفتارهایش سرمشق می‌گیریم، تلاش می‌کنیم که دو فرزند دیگرمان نیز مانند رقیه همواره در مسیر خدمت به قرآن و اهل‌بیت(ع) قرار گیرند و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنیم. در این مسیر همواره رقیه را تشویق و دلگرم می‌کنیم و امکانات مادی و معنوی را در حد توان برای فرزندان فراهم می‌آوریم.

گفت‌وگوی ایکنا با دانش‌آموز نخبه قرآنی / رسالت مدارس در تربیت دانش‌آموز تمام‌ساحتی

در ادامه گفت‌وگوی ایکنا با رقیه علیدوستی را با هم می‌خوانیم.

ایکنا - چرا تصمیم گرفتید تغییر رشته دهید و در رشته علوم و معارف اسلامی به تحصیل بپردازید؟

بعد از حدود دو ماه تحصیل در رشته تجربی با وجود اینکه به این رشته هم کمابیش علاقه‌مند بودم اما متوجه شدم که علاقه اصلی بنده در حوزه مباحث دینی و قرآنی بیشتر از رشته تجربی است، ضمن اینکه از طریق دختر عمه‌ام که در دبیرستان معارف اسلامی مشغول تحصیل بود با برنامه‌ها و فضای دبیرستان که فعالیت‌های دینی و فرهنگی مبسوطی در آن جریان دارد، تا حدودی آشنا بودم و فضای این مدرسه را با روحیات و درونیات خودم سازگارتر می‌دیدم بنابراین برای اینکه در آینده حسرت پیگیری نکردن علایقم با من نباشد، تصمیم گرفتم تغییر رشته دهم و وقتی این موضوع را با پدر و مادرم در میان گذاشتم آنان نیز با وجود اینکه علاقه‌مند بودند بنده در رشته تجربی تحصیل کنم، به نظر و تصمیمم احترام گذاشتند و در این مسیر کمک کردند.

ایکنا - در خصوص فعالیت‌های فرهنگی و دینی خودتان در دبیرستان علوم و معارف اسلامی شهرکرد توضیح بدهید.

بنده فعالیت‌های بسیاری در این حوزه انجام دادم و به‌دلیل علاقه وافر به فعالیت‌های جمعی، تقریبا در تمامی برنامه‌های فوق برنامه دبیرستان قبل و بعد از کرونا حضور داشته و دارم که از جمله می‌توان به برگزاری نمایشگاه انقلاب در دبیرستان اشاره کرد که ضمن دعوت از مدیران و مسئولان درون‌استانی و برون‌استانی و حتی دو هیئت از کشورهای نیجریه و سوئد برای بازدید از این نمایشگاه، به مقام اول استان دست یافتیم. این نمایشگاه با تلاش شبانه‌روزی دانش‌آموزان تجربه بسیار شیرینی را در ذهن ماندگار کرد و توانستیم ۱۸ غرفه فاخر و غنی در موضوعات مختلف برپا کنیم و غرفه سردار شهید قاسم سلیمانی به‌قدری تأثیرگذار بود که احوال بازدیدکنندگان را منقلب می‌کرد.

از دیگر فعالیت‌ها می‌توان به حضور در گروه سرود و مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن، برپایی هیئت عزاداری حسینی در ایام پیش از کرونا و برگزاری محافل عزاداری در دبیرستان، برپایی موکب و نمایشگاه کتاب در ایام پیش از کرونا، برنامه انس با شهدا در روزهای پنج‌شنبه و ختم ۱۴ هزار صلوات تا غروب جمعه، برگزاری برنامه یاد یار که به مباحث تخصصی مهدویت و ظهور اختصاص دارد، همکاری در برگزاری جشن خیابانی اطعام در روز عید سعید غدیر خم، حضور در گروه جهادی دختران حاج‌ قاسم در دبیرستان از زمان شیوع کرونا و جمع‌آوری و توزیع بسته‌های حمایتی در چندین دوره کمک‌های مؤمنانه، کمک در دوخت ماسک، تأسیس هیئت مجازی دختران انتظار و انجام فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی در این هیئت‌ می‌توان اشاره کرد.

ایکنا - علت گرایش شما به سمت صحیفه سجادیه و پیگیری آن تا این سطح چیست؟

در دوره متوسطه اول بنده در رشته احکام در مسابقات شرکت داشتم اما با ورودم به متوسطه دوم و آشنایی بیشتر با این کتاب ارزشمند در بستر مدرسه و نیز به‌دلیل اینکه این کتاب در مهجوریت قرار دارد تصمیم گرفتم بیش از پیش با صحیفه سجادیه آشنا شوم و مضمون دعاهای امام سجاد(ع) در این کتاب برایم جذاب بود. مسابقات دانش‌آموزی در رشته صحیفه سجادیه حول محور زندگی‌نامه امام سجاد(ع) و نیز دعای بیستم معروف به دعای مکارم‌الاخلاق، قرار دارد. این دعا گل سرسبد دعاهای صحیفه سجادیه است و در آن امام زین‌العابدین(ع) از خداوند می‌خواهند که در دوری از رذایل و گرایش به صفات پسندیده و نیکو یاری‌اش دهد. در واقع مکارم‌الاخلاق هدف و تجلی بعثت پیامبر(ص) است که فرمودند: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» یعنی تنها هدف بعثت تکمیل فضایل اخلاقی است.

ایکنا - کدام آموزه و فراز از آموخته‌هایتان از صحیفه سجادیه را بیشتر دوست دارید و تأثیر پذیرفتید؟

بنده در مورد آن حضرت آموختم که پس از واقعه عاشورا در انتقال آموزه‌های قیام امام حسین(ع) و روشنگری و هدایت جامعه نقش مهمی داشتند و از طریق دعا نقش رهبری جامعه را بر عهده داشتند. در فرازی از این کتاب آموختم که اگر هدف انسان از رسیدن به جایگاه ریاست یا مدیریت خودبزرگ‌بینی و رسیدن به جایگاه و مقام باشد توفیقی در آن کار نصیب انسان نخواهد شد، اما اگر با نیت کمک به دیگران و رفع ظلم ظالمان و برآورده کردن نیاز مظلومان باشد، توفیق حاصل خواهد شد.

ایکنا - آیا این آموزه‌ها را در زندگی به‌کار می‌برید و اینکه این مبانی تا چه حد بر شخصیت شما اثر گذاشته است؟

بله قطعاً؛ از زمانی که به مطالعه و فراگیری دعاهای صحیفه سجادیه می‌پردازم، نکات کاربردی فراوانی را آموخته‌ام و به‌ویژه شرایط سخت کرونایی ایجاب می‌کند که به توصیه مقام معظم رهبری عمل کنیم و دعای هفتم را با دقت و توجه به عمق مفهوم، قرائت کنیم. بنابراین چه خوب است که فرازهای کوتاه و کاربردی دعاهای صحیفه سجادیه به‌ویژه در شرایط کنونی دعاهای امیددهنده و تقویت کننده روحیه در اماکن عمومی به‌ویژه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نصب شوند.

ایکنا - با توجه به رتبه خوبی که در کنکور کسب کرده‌اید، برنامه شما برای آینده چیست؟

بنده در کنار پرداختن به درس علاقه وافری به انجام فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دارم تا در حین تحصیل و کسب علم، از طریق این دست فعالیت‌ها نیز به آموختن و خودسازی بپردازم بنابراین در دانشگاه نیز همین رویکرد را ادامه می‌دهم.

ایکنا - دوستی شما با قرآن کریم چه اندازه است؟

بنده تلاوت روزانه قرآن کریم را حتماً در برنامه‌هایم دارم ضمن اینکه به‌صورت مقدماتی در رشته قرائت تحقیق فعالیت‌هایی داشته‌ام از جمله اینکه در ابتدای جلسات و محافل و برنامه‌های دبیرستان به قرائت قرآن کریم می‌پرداختم، همچنین در گروه همخوانی قرآن مدرسه عضویت داشتم.

ایکنا - به نظر شما علت مهجوریت قرآن و عترت(ع) در میان بسیاری از نوجوانان و جوانان چیست؟

نقش خانواده در تربیت دینی فرزند بسیار مهم است، بسیاری از خانواده‌ها تنها به بُعد تحصیل و کسب نمره و موفقیت در درس‌ها اهمیت قائل می‌شوند در حالی‌که نوجوان و جوان باید در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی هم درس‌آموز بوده و پیوسته در حال آموختن و کسب تجربه باشد البته ایجاد تعادل میان این دو حوزه بسیار مهم است و دبیرستان معارف اسلامی این فضا و بستر را برای ما ایجاد کرده بود.

ایکنا- دبیرستان علوم و معارف اسلامی چه بستری برای فعالیت‌های شما و سایر دانش‌آموزان در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی فراهم کرده بود؟

فضای کار آزادانه و به‌دور از دغدغه و همراهی و حمایت و تشویق مدیر و مسئولان مدرسه از عواملی بود که با پشتگرمی و انگیزه توانستیم کارهای بزرگی شکل بدهیم. مثلاً در برپایی نمایشگاه انقلاب که توفیق فراوانی در جذب مخاطبان داشت، مدیر و کارکنان مدرسه همواره ما را حمایت می‌کردند، که توانستیم این نمایشگاه را در طبقه دوم مدرسه که در اختیارمان قرار داشت برپا کنیم و مدیر مدرسه دائما در کنار ما بود و تشویق و حمایت مالی و معنوی می‌کرد و همواره توصیه داشت که با نیت الهی و پاک و با هدف جلب رضایت خداوند، بدون توجه به کسب رتبه تلاش کنیم و با دعا و توسل و در فضای معنوی کار کنیم تا جایی که بدون وضو و طهارت سر کار حاضر نمی‌شدیم.

ایکنا - دعایی از صحیفه سجادیه را به‌عنوان حسن ختام گفت‌وگو قرائت کنید.

در فراز ۲۷ دعای مکارم‌الاخلاق می‌خوانیم: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ ارْزُقْنِی صِحَّةً فِی عِبَادَةٍ، وَ فَرَاغاً فِی زَهَادَةٍ، وَ عِلْماً فِی اسْتِعْمَالٍ، وَ وَرَعاً فِی إِجْمَالٍ. یعنی خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و صحت و سلامتی که در عبادت هزینه شود، آسایش و فراغتی که در فضای زهد به کارم آید و دانش و معرفتی که در عمل به کار گرفته شود و پارسایی و تقوایی که از افراط و تفریط دور باشد، روزی من کن.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
الهام شریفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۵/۱۶ - ۱۳:۱۲
0
0
احسنت بسیار عالی. از زحمات خانم نادری عزیز و دیگر عوامل کمال تشکر را دارم
captcha