عبادالرحمان اهل میانه‌روی و مدیریت در مصرف هستند
کد خبر: 3984387
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳

عبادالرحمان اهل میانه‌روی و مدیریت در مصرف هستند

یک استاد حوزه علمیه گفت: عبادالرحمان کسانی هستند که وقتی انفاق می‌کند، اسراف نمی‌کنند بلکه بین تبذیر و تقطیر که به معنای سخت‌گرفتن است را انتخاب می‌کنند، یعنی اهل میانه‌روی و مدیریت در مصرف هستند.

مقدر بودن به جای مصرف بیش از حد، توصیه موکد اسلام استحجت‌الاسلام سیدرضا هاشمی، استاد حوزه علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: یکی از توصیه‌های همیشگی و مورد تأکید دین مبین اسلام توصیه به مدیریت در مصرف است. امام علی(ع) در حکمت ۳۳ نهج البلاغه می‌فرمایند: انسان در زندگی باید سخاوتمند باشد؛ اما در این راه نباید اسراف کند و همچنین باید حسابگر باشد اما سخت‌گیر نباشد.این کلام امیرالمؤمنین(ع) در موضوع بذل و بخشش مال است؛ اما یک قاعده کلی به ما می‌دهد که در تمام زندگی راهگشا است و این قاعده، مدیریت در مصرف است؛ اینکه انسان دخل و خرج زندگی را حساب و به جا مصرف کند خوب است که به این آموزه دین اسلام بیشتر توجه کنیم.

هاشمی با اشاره به قطعی اخیر آب و برق ادامه داد: در بحث مصرف دو مورد وجود دارد، تبذیر و اسراف؛ تقطیر و خست به خرج دادن که هیچ کدام از آنها مورد پسند دین نیست، بلکه آنچه مورد توصیه است مقدر بودن، یعنی اهل برنامه‌ریزی بودن، یعنی مدیریت صحیح در زندگی است. خداوند در قرآن می‌فرماید: پیغمبر به مساکین و در راه‌ماندگان حق آنها را عنایت کن و ببخش ولی در این راه اهل تبذیر و اسراف نباش، چرا که مبذرین کسانی که اهل اسراف هستند برادران شیطان‌اند.

وی ادامه داد: در آیه دیگری از قرآن در صفات عبادالرحمان خداوند می‌فرماید: عبادالرحمان کسانی هستند که وقتی انفاق می‌کند، اسراف نمی‌کنند بلکه بین تبذیر و تقطیر که به معنای تنگ رفتن و سخت گرفتن است را انتخاب می‌کنند، یعنی اهل میانه‌روی و مدیریت در مصرف هستند.

هاشمی تصریح کرد: امام صادق(ع) هم یک مثال بسیار زیبا و جالب برای این بحث بیان می‌کند و آن اینکه روزی حضرت دست مبارکشان را پر از سنگ‌ریزه کردند و در مقابل چشم اصحاب و یارانشان باز کردند به گونه‌ای که تمام این سنگ‌ریزه‌ها از دست حضرت ریخت، دوباره دستشان را پر از سنگریزه کردند و محکم نگه داشتند به گونه‌ای که ذره‌ای از این سنگ‌ریزه‌ها نریخت و برای بار سوم دستشان را پر از سنگریزه کردند و مقداری باز کردند به گونه‌ای که کمی از این سنگ‌ریزه‌ها را از لای انگشتان مبارک حضرت ریخت و مقداری هم کف دستشان باقی ماند؛ سپس حضرت فرمودند: در زندگی باید به نحوه سوم عمل کنید، یعنی نه آنقدری ریخت و پاش کنید که در زندگی کم بیاورید و بمانید نه زندگی را برای خود‌ و دیگران سخت کنید؛ بین این دو رفتار بکنید.

وی بیان کرد: این توصیه به مدیریت مصرف و این میانه‌روی برای شرایط عادی زندگی است، اما گاهی اوقات در زندگی اتفاقاتی رخ می‌دهد که باید استثنائاتی قائل باشیم. در شرایط امروز که با کمبود برق و آب مواجه هستیم لازم است که انسان حتی ایثار و فداکاری‌هایی داشته باشد؛ گرمای بیشتری تحمل کند، مقداری از حق خود بگذرد تا این انرژی به همه هموطنانش برسد و کسی از این مسئله متضرر نشود.

هاشمی در پایان تصریح کرد: توصیه به مدیریت در مصرف، توصیه دین به ما است؛ پس بهتر است که انسان نه اهل افراط و اسراف و تبذیر در زندگی باشد و نه تفریط و بخل و تقطیر، بلکه بین این دو را انتخاب کند.

انتهای پیام
captcha