به گزارش ایکنا از خبرگزاری تقریب، همایش مجازی نقش مراکز علمی و فرهنگی در تقریب مذاهب اسلامی عصر امروز چهارشنبه ۲۳ تیرماه، با سخنرانی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد. این همایش به مناسبت پنجاهمین سال بازدید رئیس و هیئت اعزامی الازهر از ایران به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی برگزار شد.
حجتالاسلاموالمسلمین دکتر حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجتالاسلاموالمسلمین دکتر عبدالکریم بیآزار شیرازی رئیس اسبق دانشگاه مذاهب اسلامی، دکتر اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، شیخ علاالدین زعتری، معاون مفتی سوریه، شیخ غازی حنینه از تجمع علمای لبنان، دکتر محمدعلی آذرشب، استاد دانشگاه تهران، دکتر منیر عادل الدعمی، استاد دانشگاه کربلا، دکتر محمد سقا، استاد دانشگاه هاروارد آمریکا، دکتر دحام طاها سفیر صلح سازمان ملل، دکتر عبدالسلام محمد از الازهر و همچنین دکتر مصطفی ذوالفقارطلب، استاد دانشگاه تهران و دکتر غلامرضا امیرخانی از جمله سخنرانان این همایش بودند.
در این همایش حجتالاسلاموالمسلمین عبدالکریم بیآزار شیرازی، رئیس اسبق دانشگاه مذاهب اسلامی ابتدا در بیان تاریخچهای از سفر هیئت الأزهر به ایران گفت: سالها پیش طی جلساتی که با علامه قمی داشتم، ایشان به من اطلاع دادند که قرار است شیخ الازهر دکتر فحام با هیئت همراهشان به ایران بیایند؛ شیخ فحام شخصیتی بسیار علمی بودند، او ابتدا در الازهر درس خوانده بود و در همانجا تدریس میکرد. همچنین شیخ فحام به مدت ۱۰ سال در پاریس مقطع دکترای خود را گذراند و زمانی که به قاهره مهاجرت کرد، بعد از شیخ مأمون به شیخ الازهر منصوب شد. وی افزود: شیخ فحام شخصیتی بسیار اخلاق مدار و متواضع بود و از آثار او میتوان به کتاب الادب مقارن اشاره کرد.
حجتالاسلام بیآزار شیرازی اضافه کرد: شیخ محمود شلتوت در ابتدا یک ادیب بود و نمونه ادبیات او در مقدمه کتاب تفسیر مجمعالبیان آورده شده است و مرحوم عباس العقاد نویسنده و ادیب مصری تأکید میکرد که در ادبیات شاگرد شیخ محمود شلتوت هستم.
استاد دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: شیخ محمد فحام با هیئتی از افراد که عبارت بودند از سیدابوالحسین رفیعی قزوینی، آیتالله سیدمحمدکاظم عصار تهرانی، آیتالله سیدرضی شیرازی، محمد آخوندی و حکمت آل آقا به دیدار علامه قمی آمدند.
بیآزار شیرازی تصریح کرد: جلسهای که بین شیخ فحام و علامه قمی برگزار شد، مقدمات برپایی آن از سوی دارالتقریب مصر فراهم شده بود؛ در گذشته بیگانگی و سوءتفاهمهایی میان شیعیان و اهل سنت وجود داشت. باید گفت دارالتقریب مصر تلاشهای فراوانی در جهت رفع این سوءتفاهمها انجام داد و واقعا هم در این زمینه بسیار موفق بود.
وی ادامه داد: شیخ فحام در آن جلسه تاکید کردند که بین شیعیان و اهل سنت سخن بسیار است، اما آنچه که در اسلام معتبر و مرز مسلمان از غیر مسلمان را نشان میدهد، شهادت به یگانگی خداوند متعال و رسالت پیامبر(ص) و اعتقاد به روز رستاخیز است؛ بنابراین اسلام هرگز تعصب را نمیشناسد و هیچ فضیلتی برای مسلمانان به جز تقوا وجود ندارد.
حجتالاسلام بیآزار شیرازی تصریح کرد: مرحوم دکتر شیخ العطیه صغر از بزرگترین خطیبهای مصر در آن جلسه اظهار داشت که اسلام آمده است تا تبعیضات را از بین ببرد و دلهای مسلمانان را به یک دیگر نزدیک کند و پیامبر اکرم(ص) به همین دلیل آمدهاند که بگویند هیچ نوع تفاوت و تبعیضی بین مسلمانان وجود ندارد، چرا که اسلام دین سازگاری و برادری است.
استاد دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: در این نشست آیتالله فلسفی گفت که دانشگاه الازهر یکی از دانشگاههای بسیار مهم است و میتواند تقریب را از حالت لفظ به عمل دربیاورد.
بیآزار شیرازی اضافه کرد: در پایان این جلسه ارزشمند زمانی که شیخ فحام به قاهره بازگشت، اعلام رضایت خود را از برگزاری چنین جلسهای اعلام کرد و همچنین او از فتوای تاریخی شیخ شلتوت حمایت کرد و اذعان داشت که فتوای شیخ شلتوت فتوای من است.
وی تصریح کرد: مسئله تقریب زمینهساز برگزاری چنین ملاقاتی را در آن روزگار فراهم کرد و ابهاماتی که بین مسلمانان به وجود آمده بود برطرف کرد و نتایج بسیار علمی و تأثیرگذاری از آن به بعد در جهان اسلام حکمفرما شد.
شیخ زعتری با تأکید بر ضرورت وحدت و دوری از تفرقه گفت: مؤمنان بر عکس منافقین دوست دار وحدت هستند و وحدت بر خلاف تفرقه موجب برکت در اجتماع است.
وی تأکید کرد که قدرت در وحدت و اجتماع است و ضعف در تفرقه است؛ در قرآن و شرع و سنت نبی(ص) بر این موضوع بسیار تأکید شده و از تفرقه و نزاع نهی شده است؛ چرا که اختلاف و نزاع باعث شکست است.
معاون مفتی سوریه گفت: دو قطب تقریبی جهان اسلام دارای قدرت تمدنی و ایمانی سرشار از سرزندگی و فعالیت(ایران و مصر) در کنار هم قرار گرفتند تا به فرزندان امت بگویند با هم وحدت داشته باشید؛ این دو قطب پلی قوی در تألیف قلوب و پیروی از رسول خدا(ص) تشکیل دادند و فرصت بزرگی برای وحدت قلوب و شناخت اهداف بزرگ به وجود آمد.
وی در ادامه به نقش مراکز علمی و مؤسسات دینی مختلف در تحقق وحدت اسلامی و تحقق ندای خداوند متعال در تشکیل امت واحده اشاره و گفت: فرزندان امت باید بر اساس ایمان و توحید با هم مجتمع شوند چرا که قرآن ما، نبی ما و خدای ما یکی است پس چه دلیلی برای تفرقه وجود دارد.
از خداوند میخواهیم ما را در انجام عمل صالح موفق گرداند و در صف واحدی قرار دهد.
شیخ حنینه با اشاره به مسئولیت مهم علما و مراکز علمی در تبلیغ و ارشاد امت گفت: علما در طول تاریخ چراغ و راه هدایت امت اسلامی بودهاند؛ مراکز علمی در نجف، الازهر شریف، قم، مدینه و ... هم چراغ امت اسلامی هستند و علاوه بر نقل احکام، نقش مهمی در نشر روحیه وحدت بین امت بر عهده دارند.
شیخ غازی حنینه با اشاره به اینکه مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی قریب سی سال است که برای وحدت بین مسلمین در اقصی نقاط جهان تلاشها و فعالیتهای زیادی را انجام داده است، تأکید کرد: تلاش کنیم ید واحده شویم و در مقابل چالشهای سیاسی، اخلاقی، الحاد و ... که امت اسلام امروز و آینده با آن مواجه هست متحد شویم، چرا که این چالشها موجودیت عالم اسلامی را به خطر میاندازد.
انتهای پیام