نقش دانشگاه اهل بیت(ع) در پیشبرد دیپلماسی علمی / ضرورت فراهم کردن زیست‌بوم تعامل دانشگاه با جامعه
کد خبر: 3983218
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
حجت‌الاسلام جازاری معموئی تأکید کرد؛

نقش دانشگاه اهل بیت(ع) در پیشبرد دیپلماسی علمی / ضرورت فراهم کردن زیست‌بوم تعامل دانشگاه با جامعه

رئیس دانشگاه اهل بیت(ع) امروز در مراسم افتتاح مرکز نوآوری «یاس» به عنوان نخستین مرکز نوآوری بین‌المللی کشور گفت: فعالیت دانشگاه اهل بیت(ع) در حوزه برون‌مرزی است و نقش ارزنده‌ای در دیپلماسی علمی نظام ایفا می‌کند.

ضرورت فراهم کردن زیست‌بوم تعامل دانشگاه با جامعه

به گزارش ایکنا، مرکز نوآوری بین‌المللی یاس به همت دانشگاه بین‌المللی اهل بیت(ع) و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، امروز یکشنبه 20 تیرماه با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد.

این مرکز با هدف حمایت از اکوسیستم کارآفرینی، تسهیل فرآیند تجاری‌سازی ایده‌های دانش‌بنیان، ایجاد اشتغال و توانمندسازی دانشجویان مسلمان در اقتصاد دانش‌بنیان تأسیس شده‌ است و امکان برقراری ارتباطات گسترده با مراکز آموزشی و پژوهشی جهان اسلام و جذب دانشجویان مستعد و توانمند مسلمان در سراسر جهان را دارد.

گزارش تصویری مربوط به مراسم افتتاحیه را اینجا ببنید.

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سعید جازاری معموئی، رئیس دانشگاه اهل بیت(ع) با ذکر خیر مقدم به حاضران معرفی کوتاهی از این دانشگاه انجام داد.

ضرورت فراهم کردن زیست‌بوم تعامل دانشگاه با جامعه

او با بیان اینکه این دانشگاه به معنای واقعی کلمه بین‌المللی است، زیرا هیچ دانشجوی ایرانی ندارد و همه دانشجویان آن خارجی هستند، گفت: فعالیت این دانشگاه در حوزه برون‌مرزی است و نقش ارزنده‌ای در دیپلماسی علمی نظام ایفا می‌کند.

جازاری دانشگاه اهل بیت(ع) را یکی از ظرفیت‌های ارزشمند نظام خواند و گفت: وجه دوم این دانشگاه در حوزه تعلیم و تربیت مسلمانان با گرایش به اهل بیت(ع) است و از جمله وظایف ما تعلیم جوانانی است که جذب این مرکز شده‌اند.

او سومین وجه دانشگاه بین‌المللی اهل بیت(ع) را جامع بودن آن دانست و گفت: از علوم مهندسی تا رشته‌های مختلف علوم انسانی در این دانشگاه تدریس می‌شود.

رئیس دانشگاه اهل بیت(ع) آخرین نقطه قوت این دانشگاه را قداست آن و تزئین دانشگاه به نام مقدس اهل بیت(ع) دانست.

سورنا ستاری‌فر، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز طی سخنانی در این مراسم تأکید کرد: ما با یک پدیده جدیدی در جمهوری اسلامی مواجه هستیم که آن قدرت فناوری کشور است.

ضرورت فراهم کردن زیست‌بوم تعامل دانشگاه با جامعه

او با بیان اینکه فناوری دارای یک زیست بوم است و دانشگاه در آن نقش دارد، گفت: توسعه فناوری وقتی رخ می‌دهد که بخش خصوصی در آن سرمایه‌گذاری کند. ما باید زیست بوم برای بخش خصوصی فراهم کنیم.

ستاری با تأکید بر اینکه توسعه فناوری در گرو توسعه شرکت‌ها است، گفت: زیست دانشگاه با محوریت نسل سوم و چهارم جامعه است.

معاون رئیس جمهور تأکید کرد: ما نمی‌توانیم دور مجموعه دانشگاه دیوار کشیده و با جامعه تعامل نداشته باشیم. باید این زیست بوم تعامل دانشگاه با جامعه را فراهم کنیم.

وی افزود: این زیست بوم از مراکز فناوری دانشگاهی شروع و در پارک‌های فناوری ادامه می‌یابد. سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به بخش دولتی در این پارک‌های فناوری، یک به 10 است یعنی بخش خصوصی بیش از دولتی سرمایه‌گذاری می‌کند.

آیت‌الله رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) دیگر سخنران این مراسم، در مورد دانشگاه بین‌المللی اهل بیت(ع) گفت: این دانشگاه از جمله ظرفیت‌هایی است که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و البته در بخش تحصیلات تکمیلی با وجود اینکه فعلاً از 15 کشور دانشجو در این دانشگاه وجود دارد اما به دنبال افزایش ظرفیت هستیم.

ضرورت فراهم کردن زیست‌بوم تعامل دانشگاه با جامعه

رمضانی افزود: امیدوار هستیم که دانشگاه هم بتواند براساس اهداف پیش‌بینی شده به خدمات خود ادامه دهد و گمان می‌کنم که دانشگاه قدم‌هایی در جهت تحول برداشته و ما از همان روزهای اول در مجمع جهانی اهل بیت(ع) این موضوع را بررسی و مورد تأکید قرار داده‌ایم.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به جایگاه علمی کشور گفت: با وجود تمامی تحریم‌هایی که در ابعاد مختلف وجود دارد، می‌بینید که کشور در بین 200 کشور جهان از نظر علمی در جایگاه بیستم قرار داشته است. زمانی مسلمانان، مرکز ثقل علوم مختلف در جهان بودند و به عللی این ادامه پیدا نکرد و امروزه بسیاری از علومی که در غرب وجود دارد از مسلمانان گرفته شده است.

آیت‌الله رمضانی ادامه داد: خوشبختانه یکی از اتفاقات مبارکی که در نظام جمهوری اسلامی در حال رخ دادن است، همین جنبش و تحول علمی بوده که باعث شده ایران اسلامی جایگاه خود را در حوزه علم به تدریج پیدا کند. با همین وضعیت امید می‌رود که ایران در آینده جایگاه خود را در بین 10 کشور اول جهان شاهد باشد، هرچند این اتفاق در برخی از رشته‌ها افتاده است.

انتهای پیام
captcha