آموزش عیب‌ یابی و تعمیر دستگاه تصفیه آب خانگی
کد خبر: 3982222
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵

آموزش عیب‌ یابی و تعمیر دستگاه تصفیه آب خانگی

نوشیدن آب سالم برای تمامی افراد ضروری است و آب آلوده منشأ بسیاری از بیماری‌هاست. آب شهری نیز به دلیل هزینه‌ های بالا به درستی تصفیه نمی‌ شود،‌ به همین علت استفاده از دستگاه‌ های تصفیه آب خانگی برای تمامی افراد و خانواده تبدیل به امری ضروری شده است.

آموزش عیب‌یابی و تعمیر دستگاه تصفیه آب خانگینوشیدن آب سالم برای تمامی افراد ضروری است و آب آلوده منشأ بسیاری از بیماری‌هاست. آب شهری نیز به دلیل هزینه‌ های بالا به درستی تصفیه نمی‌‌شود و آلاینده‌های بسیار زیادی دارد، به همین علت استفاده از دستگاه‌ های تصفیه آب خانگی برای تمامی افراد و خانواده تبدیل به امری ضروری شده است. دستگاه‌ های تصفیه آب خانگی همانند تمامی دستگاه‌ ها ایراداتی پیدا می‌کنند. در ادامه به بررسی عیوب این دستگاه‌ ها می‌ پردازیم.

دلیل صدای زیاد دستگاه تصفیه آب خانگی چیست؟

در صورتی که دستگاه تصفیه آب خانگی صدای زیادی داشت، موارد زیر را بررسی کنید:

  • وجود هوا در آب: در صورتی که هوای موجود در آب در فیلترها جمع شود، موقع خروج آب از آن‌ها صدای سوت ایجاد می شود. راه حل این مشکل، هوا گیری سیستم است.
  • پمپ دستگاه: بهترین روش برای تصفیه آب، اسمز معکوس می‌باشد، به همین دلیل بسیاری از دستگاه های تصفیه آب خانگی از این روش استفاده می‌کند. روش اسمز معکوس برای تصفیه آب نیاز به پمپ دارد. وظیفه پمپ افزایش فشار آب برای عبور از فیلتر ممبران می‌باشد. پمپ‌های تصفیه آب خانگی برای ایجاد فشار لازم به صورت ضربه‌ای کار می‌کنند. پمپ‌های ضربه‌ای دارای صدا و لرزش بیشتری به نسبت پمپ‌های پروانه‌ای می باشند. در صورتی که پمپ فرسوده یا کیفیت پایینی داشته باشد، موجب ایجاد صدا می‌شود.
  • خروج پساب: در پایین‌ترین نقطه از لوله عمودی فاضلاب، بست خروجی فاضلاب نصب می‌شود. در صورتی که جای بست درست نباشد، خروج آب به فاضلاب، باعث ایجاد صدا می‌شود.
  • شیر چهار طرفه: قطع جریان آب برعهده شیر چهار طرفه می‌باشد. وقتی مخزن ذخیره پر شود، شیر چهارطرفه جریان آب را قطع می‌کند. این شیر دارای دیافراگم می‌باشد و در صورتی که فشار مخزن بیشتر از آب ورودی شود، مسیر ورودی آب را می بیندد. اگر شیر چهار طرفه خراب باشد، دستگاه صدای بدی خواهد داشت.

علت نشتی هوزینگ‌ های دستگاه تصفیه آب خانگی چیست؟

دستگاه‌ های تصفیه آب خانگی مدل زیرسینکی چهار فیلتر کارتریجی شامل فیلتر الیافی، کربن گرانول، کربن بلاک و ممبران دارند. این چهار فیلتر درون هوزینگ قرار می‌گیرند. در ادامه به بررسی دلایل نشتی هوزینگ‌ ها می‌پردازیم:

  • ترک یا شکستگی هوزینگ: در صورتی که ترک یا شکستگی بر روی هوزینگ باشد، نشتی اتفاق می‌افتد. تشخیص ترک‌ ها و شکستگی‌ های هوزینگ به راحتی امکا‌ن‌پذیر می‌باشد.
  • محکم نبودن هوزینگ: اگر هوزینگ با استفاده از آچار مخصوص محکم بسته نشود، نشتی پیدا می کند.
  • خرابی اورینگ: اورینگ حلقه‌ای برای آب‌بندی می‌باشد. در صورت خراب شدن این حلقه، هوزینگ نشتی پیدا می‌کند.

چرا آب تصفیه شده توسط دستگاه تلخ می‌ باشد؟

بیشتر دستگاه‌ های تصفیه آب خانگی از روش اسمز معکوس برای تصفیه آب استفاده می‌کنند. اسمز معکوس روشی بسیار دقیق می‌ باشد و فیلتر ممبران مهم‌ترین فیلتر در این روش می‌باشد. این فیلتر دقت بسیار بالایی در حدود 0.0001 میکرون دارد و تمامی آلاینده‌ها و ذرات سنگین موجود در آب را حذف می‌کند. به دلیل دقت بالای این فیلتر، مواد معدنی که به صورت طبیعی در آب موجود می‌باشند، را نیز حذف می‌کند و به این صورت آب خروجی از فیلتر ممبران تلخ می‌باشد. برای گرفتن تلخی آب می‌توان از دو راه حل زیر استفاده کرد:

  • فیلتر مینرال: فیلتر مینرال دارای سنگ‌های معدنی می‌باشد و می‌تواند مواد معدنی نظیر کلسیم، پتاسیم، سدیم، کلسیم و منیزیم را به آب اضافه کند. نصب این فیلتر بر روی دستگاه‌ های تصفیه آب، تلخی آب را از بین می‌برد.
  • شیر میکس: بعد از فیلتر ممبران شیر میکس قرار دارد. این شیر مقداری از آب تصفیه نشده را وارد آب تصفیه شده می کند. به این صورت تلخی آب کمتر شده و سختی آن نیز کمی افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: قیمت و خرید آنتی اسکالانت آبین


خارج نشدن آب از شیر برداشت

در صورتی که آب از شیر برداشت خارج نمی‌شود، بررسی کنید که دستگاه روشن می‌شود یا نه. اگر دستگاه روشن نشد، ابتدا شیر مخزن را ببندید و لوله ورودی به آن را باز کنید. در صورتی که دستگاه تصفیه آب روشن شد، اتصالات فیلترهای بالایی به احتمال زیاد بیش از اندازه پیچیده شده اند. دلایل دیگر این مشکل می تواند کیپ شدن فیلترهای پست کربن و مینرال می‌باشد.

در صورتی که دستگاه روشن شد، جریان آب فاضلاب را بررسی کنید. اگر پسابی وجود نداشت، احتمال دارد که آب اصلا وارد دستگاه یا فیلتر ممبران نمی‌شود، برای حل این مشکل باید شیر برقی و فیلترهای پیش تصفیه را بررسی کنید. اگر مشکل از فیلترهای پیش تصفیه و شیر برقی نبود، بقیه اجزای دستگاه را تا محل فیلتر ممبران بررسی کنید.

علت زیاد بودن آب ریخته شده به فاضلاب

برای بررسی این مشکل، ابتدا شیر مخزن را ببندید و شیر برداشت را باز کنید. وقتی دستگاه کار می کند، پساب خروجی باید یک باریکه آب باشد. اگر آب بیشتر از این میزان بود، باید مواردی را بررسی کنید. محدود کننده فاضلاب را بررسی کنید تا بر روی دستگاه نصب باشد. وظیفه این محدود کننده، کنترل میزان آب خروجی از دستگاه به فاضلاب است. عدد محدود کننده باید متناسب با فیلتر ممبران باشد. بعد از بررسی وجود محدود کننده، لوله خروجی فاضلاب را خم کنید، به صورتی که آب دیگر از آن خارج نشود. اگر فشار سنج در این حالت بالای 100 psi را نشان داد. باید محدود کننده را تعویض کنید.

انتهای پیام
captcha