برداشت بیش از یک تن گل محمدی از موقوفات عبدالله رضوی
کد خبر: 3972870
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۹

برداشت بیش از یک تن گل محمدی از موقوفات عبدالله رضوی

مدیر موقوفه عبدالله رضوی از برداشت ۱۲۰۰ کیلوگرم گل محمدی از زمین‌های زیر کشت موقوفه عبدالله رضوی در سال جاری خبر داد.

برداشت بیش از یک تن گل محمدی از موقوفات عبدالله رضویهاشم یوسفی، مدیر موقوفه عبدالله رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، بیان کرد: کشت گل محمدی در زمین‌های زراعی موقوفه عبدالله رضوی دو سال است که آغاز شده و خوشبختانه بازار فروش خوبی را داراست.

وی افزود: در اولین سال یک هکتار زمین از نشاء و بوته گل محمدی قمصر کاشان زیر کشت قرار گرفت که در همان نخستین سال دو تن گل محمدی برداشت شد، اما در سال جاری با توجه به سرمازدگی این میزان کاهش یافت و به 1200 کیلوگرم رسیده است.

مدیر موقوفه عبدالله رضوی اظهار کرد: عیار هر گلاب متفاوت است؛ برخی در یک دیگ 15 و برخی 20 کیلوگرم گل را گلابگیری می‌کنند، اما در اینجا با توجه به اینکه در هر دیگ به میزان 25 کیلوگرم گلاب برای گلابگیری استفاده می‌شود، لذا گلاب دارای مرغوبیت بوده و از این جهت بازار فروش خوبی نیز داریم.

یوسفی اضافه کرد: علاوه بر فروش گلاب در بازار مشهد، گلاب بقاع متبرکه استان برای اجرای مراسم غبارروبی و عطرافشانی نیز از محل گلاب تولید شده در این موقوفات خریداری شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر موقوفه عبدالله رضوی بیان کرد:  در سال آینده بنا داریم سطح زیر کشت را از یک هکتار به دو هکتار افزایش دهیم. همچنین اقدام به خرید دو دستگاه گلابگیری شده و تهیه گلاب با عیار بالا و دو آتشه را نیز در دستور کار داریم.

وی با اشاره به اینکه 60 هکتار زمین زراعی سوران شاندیز متعلق به موقوفه عبدالله رضوی است عنوان کرد: در این زمین‌ها گیاهانی مانند شاه تره، خاکشیر،کاسنی و... وجود دارد که برای تولید برداشت نمی‌شود و لذا بنا است تا با توجه به این قابلیت تولید سایر عرقیات را داشته باشیم.

مدیر موقوفه عبدالله رضوی تصریح کرد: زمان برداشت گل محمدی حدود یک ماه به طول می‌انجامد که طی این یک ماه تعداد 50 نفر در روز به‌صورت مستقیم و تعداد 300 نفر  در روز به صورت غیر مستقیم مشغول به کار می‌شوند و در واقع برای 350 نفر در روز به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد اشتغال می‌شود.

گفتنی است، موقوفه «عبدالله رضوی» یکی از بزرگ‌ترین موقوفات استان خراسان رضوی واقع در سوران شاندیز و  دارای 17 هزار رقبه است که مرحوم ميرزای ناظر در سال 1343 طبق وقف‌ نامه بيش از 4000 هكتار زمين را در حوزه‌‌های  درمانی، آموزشی، کمک به ایتام و نیازمندان، ترویج معارف اسلامی و اشتغالزايی مستقيم و غير مستقيم  وقف عام کرده است. همچنین موقوفه مرحوم رضوی مشتمل بر همه مزرعه سوران، دو رشته قنات داير، يک رشته قنات باير و يک سوم از فاضلاب رودخانه شانديز است.

انتهای پیام
captcha