نرم‌افزار تفاسیر طبری و صافی رونمایی شد
کد خبر: 3967872
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰

نرم‌افزار تفاسیر طبری و صافی رونمایی شد

نرم‌افزار تفاسیر طبری و صافی امروز هشتم اردیبهشت ماه با حضور آیت‌الله رجبی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در مرکز کامپیوتری نور رونمایی شد.

نرم‌افزار تفاسیر طبری و صافی رونمایی شدبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عزت‌الله مرتضایی، مدیر گروه علمی قرآن، اخلاق و دعای مرکز کامپیوتری نور، هشتم اردیبهشت، در حاشیه مراسم رونمایی از نرم‌افزارهایی تفاسیر طبری و صافی در گفت‌وگو با خبرنگاران، گفت: تاکنون 20 اثر نرم‌افزاری از سوی این مرکز ارائه شده که این دو مجموعه اخیر یعنی تفاسیر طبری و  صافی نوزده و بیستمین اثر هستند.

وی افزود: در تفسیر، روش‌ها وگرایشات مختلف وجود دارد؛ حدود 20 روش بر مبنای دانشنامه جهان اسلام برای تفسیر ذکر شده که مهم‌ترین روش، تفسیر روایی است؛ این تفسیر در بین مفسران شیعه رواج دارد همچنین تفسیر مأثور که مرادف روایی است در بین اهل تسنن به این عنوان مشهور و رایج است.

مرتضایی تصریح کرد: شیعه فقط احادیث معصومان را که به طرق درست و با محتوای صحیح نقل شده مقدس می‌داند ولی برای سخنان تابعین و صحابی تقدسی قائل نیست، برعکس اهل تسنن که سخنان و روایات کسانی مانند؛ حسن بصری، ابن عباس، قتاده را  همانند سایر مفسران از جمله مفسران دوره معاصر مانند صاحبان تفسیر المیزان و تسنیم و نمونه می‌دانیم.

مدیر گروه قرآن، اخلاق و دعای مرکز کامپوتری نور با بیان اینکه در نرم‌افزار نورالانوار دو و سه، همه احادیث تفسیری شیعه به صورت دانشنامه ارائه شده است، اظهار کرد: احادیث تفسیری از قرن سوم از 15 عنوان کتب تفسیری روایی در دو نرم‌افزار فوق وجود دارد ولی تفسیر صافی و طبری چون متفاوت از بقیه بودند لذا در نرم‌افزاری جداگانه ارئه شده‌اند.

مرتضایی اضافه کرد: تفاسیری مانند فرات کوفی و تفسیر عیاشی مختصر هستند و برخی از آنها شاید به صد صفحه هم نرسد و برخی فقط چند سوره قرآن را تفسیر کرده و یا به دست ما رسیده است، برخی مانند کنزالدقائق و البرهان هم مخلوطی از روایات صحیح و سقیم هستند ولی تفسیر طبری در اهل تسنن و تفسیر صافی فیض در شیعه مجموعه جامع و کاملی هستند.

مدیرگروه قرآن، اخلاق و دعای مرکز نور بیان کرد:  فیض کاشانی چون فقیه، حیکم، علامه، شاعر و عارف و مفسر و محدث بوده، تفسیر صافی او کل قرآن را پوشش داده است، ضمن اینکه ایشان احادیث را گزینش کرده است؛ البرهان و نورالثقلین و کنزالدقائق همه روایات اعم از دقیق و ضعیف و ... را آورده‌اند ولی صافی تفسیر روایی مسند نوشته و احادیث سقیم را از صحیح جدا کرده است.

وی اضافه کرد: روایات تفسیری خاصه با نرم‌افزار تفسیر صافی کامل شد و آغاز تفاسیر اهل تسنن با تفسیر طبری است که در قرن سوم و چهارم زیست می‌کرده است؛ جامع البیان طبری  جامع‌ترین تفسیر مأثور در اهل تسنن است؛ همه مطالب این تفسیر را از بهترین نسخه‌ها یعنی از عربستان تهیه کردیم و 72 هزار فیش از آن استخراج شده که 30 هزار فیش، تفسیری، 7 هزار فقهی، شش هزار اسباب النزول و مابقی در زمینه‌های دیگر است.

مرتضایی گفت: از ویژگی این نرم‌افزارها آن است که اگر در آن یک مفسر را جستجو کنیم تمامی فیش‌های تحقیقی آن مفسر مانند ابن عباس را در اختیار ما قرار می‌دهد. ضمن اینکه آثار تفسیری 300 مفسر از صحابه و تابعان در طول تاریخ مفقود شده ولی بخش‌هایی از تفاسیر آنها در تفسیر جامع البیان طبری  نقل شده است.

وی تصریح کرد: این مجموعه علاوه بر اینکه در قالب نرم‎افزار ارائه شده از طریق پایگاه جامع قرآنی جهان اسلام و سایت نورشاپ و صفحه رسمی مرکز نور هم در دسترس علاقه‌مندان است ضمن اینکه آپ موبالی آن هم در نت قابل جستجو است.

انتهای پیام
captcha