به گزارش ایکنا؛ آیتالله مهدی هادوی تهرانی هفتم اردیبهشتماه در ادمه تفسیر سوره رعد، با اشاره به آیه 5 این سوره «وَ إِنْ تَعْجَبْ فَعَجَبٌ قَوْلُهُمْ أَإِذَا كُنَّا تُرَابًا أَإِنَّا لَفِي خَلْقٍ جَدِيدٍ أُولَئِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ وَأُولَئِكَ الْأَغْلَالُ فِي أَعْنَاقِهِمْ وَ أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ»؛ گفت: خداوند در این آیه فرموده است اگر چیزی جای تعجب دارد، سخن کافرانی است که میگویند ما بعد از آنکه خاک شدیم، آیا مجدداً زنده خواهیم شد؟ اینها کافر هستند و غل و زنجیر بر گردن آنها است و همنشین آتش هستند.
وی افزود: در آیه بعدی به واکنش اینها در برابر پدیدههای آفرینش که در آیات بالاتر بیان شد، پرداخته است؛ اینها نه تنها لقاء الهی را باور نمیکنند و اهل تعقل و تفکر هم نیستند، بلکه از پیامبر طلب میکنند که به سرعت، بدی بر آنها وارد شود؛ گویا شیفته سیئات هستند. «وَيَسْتَعْجِلُونَكَ بِالسَّيِّئَةِ قَبْلَ الْحَسَنَةِ وَ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِمُ الْمَثُلَاتُ وَإِنَّ رَبَّكَ لَذُو مَغْفِرَةٍ لِلنَّاسِ عَلَى ظُلْمِهِمْ وَإِنَّ رَبَّكَ لَشَدِيدُ الْعِقَابِ».
وی افزود: یعنی اگر ما کافر و افراد بد و اهل جهنم هستیم، چرا بلا بر ما نازل نمیشود، کو عذاب و آتشی که از آن سخن میگویی، اگر راست میگویی عذاب بفرست؛ در ادامه فرمود: «وَقَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِمُ الْمَثُلَاتُ»؛ مثل از ریشه مثل و مانند است؛ ابن فارس گفته که مثله کردن هم از همین ریشه است که یعنی عذاب و عقاب.
هادوی تهرانی بیان کرد: «قد خلت» ناظر به این است که قبل از قوم تو هم کسانی همین رفتار را داشتهاند و عذاب شدند و این قوم هم اطلاع دارند که با نوح و لوط و ...چه رفتاری شد، ولی باز در طلب عذاب عجله میکنند، این در حالی است که میدانند خداوند در وعده عذابی که داده تخلف نخواهد کرد، اما خدا عجله ندارد و یک روز در نزد خدا هزاران برابر یک روز ما هست.
استاد حوزه علمیه اظهار کرد: در آیات دیگر فرموده که اگر اجل و مهلت معینی وجود نداشت، عذاب ناگهانی رخ میداد؛ در سوره عنکبوت هم بعد از آیه 53 فرمود: «ان جهنم لمحیطة بالکافرین»؛ جهنم بر کافران احاطه دارد، گرچه الان در دنیا خبر ندارید؛ علامه هم فرموده که یکی از رفتارهای مستمر و مشابه منکران این بوده که پیامبران را مورد تمسخر قرار میدهند و امروز هم این رفتارها در برابر دین و دینداران وجود دارد و اگر غیر از این بود، باید در حقانیت خودمان شک کنیم.
وی اضافه کرد: در آیه ششم سوره مبارکه رعد، بیان الهی با آیات دیگری که ذکر شد متفاوت است و فرموده است که خداوند صاحب مغفرت است و این رحمتش ظالمین را هم در بر میگیرد؛ تعبیری که در دعاهای ماه رجب میخواندیم؛ «یا من یعطی من لم یسئله و من لم یعرفه تحنن منه و رحمة». شما در طلب عذاب عجله میکنید، ولی ما صاحب مغفرت هستیم و مهلت و فرصت میدهیم.
افراط در محبت در آئین مسیحیت
هادوی تهرانی ادامه داد: البته ان ربک لشدید العقاب یعنی خدا فقط صاحب مغفرت نیست؛ ما همیشه گرفتار افراط و تفریط هستیم ولی خدا میفرماید من نه طرفدار افراط و نه تفریط هستم و همان طور که صاحب مغفرت هستم شدیدالعقاب هم هستم. در سال 2006 در روم اجلاسی با حضور علمای ادیان ابراهیمی برگزار شد، یکی از کشیشهای مسیحی حرفی زد که پاپ فعلی هم تکرار کرد و آن اینکه خدا جهنم و عقابی ندارد؛ اینها برای این است که مردم حرف گوش بدهند وگرنه رحمت خدا بالاتر از آن است که بخواهد انسانی را عذاب کند. این افراط و تفریط است.
استاد حوزه علمیه تصریح کرد: خداوند فرموده عقاب شدید دارد؛ عدل این است که اگر کسی کار خوب و یا بدی میکند نتیجه آن را ببیند. البته خدا وعده مغفرت هم میدهد که مردم از خوب شدن ناامید نشوند. به همین دلیل مأیوس شدن از رحمت خدا جزء گناهان کبیره است، البته امید به رحمت خدا نباید انسان را به وادی گناهان بیشتر بکشد، اینکه گفته شود حالا جوانی بکنیم، بعدها نماز خواهیم خواند، ما از کجا میدانیم که فردایی خواهیم داشت؛ مرگ ناگهانی رخ میدهد و فرصتی به انسان نمیدهد.
هادوی تهرانی اظهار کرد: متأسفانه غفلت ما طولانی و عمیق است، ولی توجه ما به خدا با کیفیت بسیار ضعیف و کوتاه است آن هم عمدتاً وقتهایی است که گرفتار مشکلات و پس گردنیهای خدا هستیم؛ تلاش کنیم کارهایی بکنیم که مورد توجه حضرت قرار بگیریم؛ ایشان برای همه بشریت دغدغه دارند و دعا میکنند، ولی دعاهای مخصوص ایشان برای مؤمنان است.
استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه هفت این سوره «وَيَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْلَا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّهِ إِنَّمَا أَنْتَ مُنْذِرٌ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ»، افزود: آیات خدا یا آیات قرآن است که از حروف سادهای که با آن تکلم میشود است و یا نشانههای طبیعی مانند کوه و خورشید و رفع سماوات و نهرها و میوهها و ... است، ولی اینها این موارد را قبول ندارند، به همین دلیل به پیامبر بهانه میگیرند که نشانهای بیاور که مقصود آنها امور غیرمتعارف و غیر عادی است، ولی قرآن فرمود به آنها بگو که من بشری مانند شما هستم که بر من وحی میشود.
وی اضافه کرد: البته کسانی مثل ویلیام جیمز منکر وحی میشود و آن را توهم میداند که در حقیقت دنبالهروی از همان منکران وحی در دوره حضور انبیاء است. خداوند به پیامبر فرموده مسئولیت تو فقط انذار دیگران است تا بدانند حساب و کتابی در روز قیامت وجود دارد و خدا برای هر قومی راهنما قرار داده است و به تعبیری هر که را بخواهد هدایتی کرده و هر که بخواهد گمراه میکند، البته این به معنی نفی اختیار نیست، بلکه انسان خودش مقدمات سعادت و شقاوتش را ایجاد میکند.
وی افزود: معنویت قرار نیست آثار عجیب و غریبی در افراد ایجاد کند که همه آن را بفهمند، حتی گاهی انسان با این افراد رفت و آمد هم دارد، ولی ممکن است درکی از معنویت آنها نداشته باشد؛ آیتالله بهجت و آیتالله بهاءالدینی در زندگی، رفتار غیرمتعارف نداشتند، به همین دلیل برخی تصور میکردند که این بزرگان فرقی با بقیه ندارند و گاهی این افراد آنقدر عادی رفتار میکنند که نزدیکانشان هم متوجه نمیشوند و خود آنها هم مأموریت نداشتند بگویند ما خبری از غیب داریم. سالها بعد ما وقتی از نزدیکان این افراد در مورد کراماتشان چیزی میپرسیدیم، اطلاعی نداشتند.
انتهای پیام