مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها / برگزیدگان مسابقات قرآن کریم در فیلیپین تجلیل می‌شوند
کد خبر: 3962434
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۰

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها / برگزیدگان مسابقات قرآن کریم در فیلیپین تجلیل می‌شوند

رایزنی فرهنگی ایران در فیلیپین با همکاری دارالقرآن مسجد آبی و شهرداری منطقه داتو سالیبو استان کوتاباتو، اقدام به برگزاری مسابقات قرآن با حضور ۳۰ تن از قاریان قرآن کریم در دو گروه آقایان و بانوان کرد و قرار است در ماه رمضان از برگزیدگان این مسابقات تجلیل شود.

به گزارش ایکنا؛ امروز، 15 فروردین‌ماه در صفحات معارفی رسانه‌ها شاهد انتشار اخبار مختلفی بودیم که در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادها خواهیم داشت؛

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز تعداد چهار خبر منتشر کرده است که عناوین آنها عبارت از «نمایشگاه‌ عرضه تولیدات خانگی در مساجد راه‌اندازی می‌شود»،‌ «۲ علت ابتلای انسان‌ها به بلاها و سختی‌ها در قرآن و روایات»،‌ «شرحی بر صلوات شعبانیه| راه نجات از امواج سهمناک دنیا»‌ و «خانواده ایرانی|هدیه دادن همسران به یکدیگر از منظر سبک زندگی اسلامی/ هدیه پیامبر(ص) به همسرانش چه بود؟» هستند.

خبر اخیر مربوط به گفت‌وگوی تسنیم با فاطمه محبی، استاد حوزه و کارشناس اسلامی است که در بخش‌هایی از آن آمده است: هدیه دادن یکی از سنت‌های بسیار خوب اسلام است. چون هدیه دادن باعث می‌شود که دوستی و صمیمیت میان افراد بیشتر شود. وقتی در خانواده‌ای، افراد به یکدیگر هدیه می‌دهند، این کار آنها باعث دلگرمی و یکدلی بیشتر می‌شود و فضای خانه را شاد و سرزنده می‌کند. در کتاب عیون اخبار الرضا علیه السلام به نقل از پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله آمده است که: «لاتَزالُ اُمَّتى بِخَیرٍ ما تَحابّوا وَ تَهادَوا وَأَدَّوُا المانَةَ؛ امت من تا هنگامى که یکدیگر را دوست بدارند، به یکدیگر هدیه دهند و امانتدارى کنند، در خیر و خوبى خواهند بود.»

وی افزود: مشخص است که هدیه دادن اعضای خانواده و همسران به یکدیگر، آن هم از روی محبت و دوستی، یکی از بدیهی‌ترین نمونه‌های نیکی کردن و احسان محسوب می‌شود که سلامت روحی و روانی را به همراه می‌آورد. در واقع هدیه دادن، تلخی‌ها و کدورت‌ها را از بین می‌برد، دوستی و صمیمیت را افزایش می‌دهد، اساس خانواده را محکم و استوار می‌کند و باعث دلگرمی و امیدواری افراد نسبت به زندگی می‌شود. در همین زمینه، روایت دیگری به نقل از پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله در کتاب اصول کافی نوشته شده است، مبنی بر اینکه آن حضرت فرموده است: «تَهادَوا فَإِنَّها تَذهَبُ بِالضَّغائِنِ؛ به یکدیگر هدیه بدهید، چون هدیه کینه‌ها را از بین می‌برد.»

فارس

صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۴ امروز دو خبر را روی خروجی خود برده است و طبق روال روزانه در ابتدا ترتیل یک صفحه از قرآن منتشر شده است و تیتر اخبار دیگر عبارت از «مراسم سالگرد شهادت قاری و حافظ قرآن «ابوالفضل راه‌چمنی» برگزار می‌شود» است.

ایسنا

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ به انتشار چهار خبر پرداخته که عناوین آنها عبارت از «برگزیدگان مسابقات قرآن کریم در فیلیپین تجلیل می‌شوند»،‌ «نظر سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص تعطیلی مراسم‌های ماه رمضان در شهرهای قرمز و نارنجی»، «دیدار دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اعضای جبهه عمل اسلامی لبنان» و «انتشار کتاب نفیس «امالی شیخ صدوق»» هستند.

در بخش‌هایی از خبر «برگزیدگان مسابقات قرآن کریم در فیلیپین تجلیل می‌شوند»‌ می‌خوانیم: رایزنی فرهنگی ایران در فیلیپین با همکاری دارالقرآن مسجد آبی و شهرداری منطقه داتو سالیبو استان کوتاباتو، مسابقات قرآن با حضور ۳۰ تن از قاریان قرآن کریم در دو گروه آقایان و بانوان برگزار کرد. این مسابقات به مناسبت ماه شعبان با حضور شهردار و با مدیریت سلیمان، مدیر دارالقرآن مسجد آبی و با داوری حمدان، نقیب و سلیمان برگزار شد. در این دور از مسابقات، بدرالدین صالح، عبدالبیان کاتو و عبدالمطلب عبدالله در بخش آقایان و نوریسا گواملود، عربیا عبدالمطلب و صیدا میدسویائو در بخش بانوان، حائز رتبه‌های اول تا سوم در رشته‌های قرائت و تجوید شدند. بنابر اعلام این خبر، نفرات برگزیده مسابقات قرآن کریم طی مراسم ویژه‌ای در ماه مبارک رمضان در محل رایزنی فرهنگی کشورمان تجلیل می‌شوند.

ایرنا

صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز دو خبر را منتشر کرده که عبارت از «پیکر استاد محمدفولاد گر در اصفهان به خاک سپرده شد» و «نیازمند نهضت سوادآموزی در امر به معروف هستیم»‌ هستند.

در بخش‌هایی از خبر اخیر آمده است: علی تقوی در نشست نقد و بررسی مباحث امر به معروف و نهی از منکر گفت: مردم الفبای امر به ‌معروف و نهی ‌از منکر را نمی‌دانند و ما امروز نیاز به نهضت سوادآموزی امر به ‌معروف و نهی ‌از منکر داریم؛ یعنی سرعت کارهای عادی و جهادی هم برای فعالیت در حوزه امر به ‌معروف و نهی ‌از منکر کافی نیست. چون ما در امر به ‌معروف دچار بحران بی‌سوادی هستیم. البته ضرورتی هم ندارد که همه مردم بروند و در درس خارج امر به ‌معروف و نهی ‌از منکر بنشینند، بلکه ما به الفبای امر به ‌معروف نیاز داریم.

وی با طرح موضوع «آسیب شناسی آموزش امر به معروف و نهی از منکر از منظر علمی و فقهی» گفت: در ۱۰ سال گذشته به‌طور میانگین روزی ۱۰ ساعت تدریس امر به ‌معروف و نهی ‌از منکر داشته‌ام؛ یعنی در مجموع سالی ۵۰۰ ساعت تدریس داشته ام. از این ‌جهت بنده با سوالات ذهن مردم درباب امر به ‌معروف و نهی ‌از منکر آشنا هستم. دایره امر به ‌معروف و نهی ‌از منکر محدود به مؤمنین نیست و در شریعت عیسی و موسی‌(ع) هم امر به ‌معروف و نهی ‌از منکر داریم.

این پژوهشگر دینی ادامه داد: یک جمله از رهبر معظم انقلاب از سال ۷۴ تا به امروز روی زمین مانده ‌است. رهبر انقلاب در جمع بسیجیان و طلاب فرمود «شما باید بروید کاری کنید که مردم همان‌طور که نماز را واجب می‌دانند امر به معروف و نهی ‌از منکر را هم واجب بدانند.»

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری تا ساعت ۱۴ به انتشار یک خبر پرداخته که تیتر آن عبارت از «آثار کم حرفی و سکوت برای انسان» است.

مهر

صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت به انتشار سه خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «انسان کامل، آئینه تمام نمای حق و مظهر اتمّ اسما و صفات خداست»، «۱۳۰ آیه از قرآن کریم در خصوص امام زمان(عج) تأویل و تفسیر شده است» و «برنامه «شهد رمضان» میهمان مردم استان مرکزی» هستند.

در بخش‌هایی از خبر «۱۳۰ آیه از قرآن کریم در خصوص امام زمان(عج) تأویل و تفسیر شده است» می‌خوانیم: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد میرشفیعی کارشناس مذهبی، طی سخنانی در حرم حضرت معصومه‌(س)، اظهار کرد: برای تحقیق و بررسی در مورد امام زمان(عج) چیزی در آیات و روایات کسر نداریم؛ ولی متأسفانه ما انجام‌وظیفه نکرده‌ایم، به همین خاطر جمع زیادی از مردم اطلاعات دقیقی از حضرت ندارند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: طبق روایت نبوی هر فردی بمیرد و امام زمان خود را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده و در حالت بت‌پرستی از دنیا رفته است. بیش از ۱۳۰ آیه از قرآن کریم در خصوص امام زمان‌(عج) تأویل و تفسیر شده و روایات متعددی نیز در خصوص حضرت از زبان اهل بیت‌(ع) وارد شده است. شرط قبولی تمام اعمال حسنه پذیرش ولایت و سرپرستی امام زمان‌(عج) و داشتن ارادت و اظهار محبت به حضرت نشانه ایمان حقیقی است.

سخنران حرم بانوی کرامت با اشاره به اینکه وجود مقدس امام زمان‌(عج) ولی‌نعمت مادی و معنوی تمام موجودات عالم است، بیان کرد: حضرت واسطه فیض در عالم هستی و به امر خداوند صاحب اختیار مؤمنان و مؤمنات عالم هستی است.

ایبنا

صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز تا این ساعت به انتشار چهار خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «کتاب‌های معرفی پایتخت در سامانه جامع گردشگری تهران»،‌ ««دانشنامه تاریخی استان اردبیل» در مسیر انتشار»،‌ «خاک بزرگترین مربی میرعابدین کابلی در کاوش بود» و «ضرورت گذار از نظام جهانی کنونی/ تاکید بر وجه کارکردی اتوپیا» هستند.

میزان

«آغاز دوباره محدودیت‌های کرونایی را چگونه به فرصت تبدیل کنیم؟»، ««غوغای غبار» روایتی از سفری که تداعی کننده روزهای جبهه است»، «دومین دوره جایزه ادبی شهید سیدعلی اندرزگو برگزار می‌شود»، ««شهید نوید» منتشر شد» و «طریقی: نوع نگاه ویژه پروین به مسائل اجتماعی او را جاودانه کرد» نیز عنوان تنها اخباری است که تا ساعت ۱۴ امروز در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده است.

انتهای پیام
captcha