سهم اندک موضوعات قرآنی در وقف / در اجرای برنامه‌های قرآنی با مشکل مواجهیم
کد خبر: 3960208
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۲
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی:

سهم اندک موضوعات قرآنی در وقف / در اجرای برنامه‌های قرآنی با مشکل مواجهیم

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با تاکید بر اینکه خراسان‌جنوبی در بحث موقوفات قرآنی بسیار ضعیف است، گفت: امسال ۱۰ موقوفه قرآنی در استان به ثبت رسیده است اما هنوز موقوفات قرآنی اندکی در استان وجود دارد و در راستای اجرای برنامه های قرآنی به مشکل برمی‌خوریم.

سهم اندک موضوعات قرآنی در موقوفات / در اجرای برنامه‌های قرآنی با مشکل مواجهیمبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، حجت الاسلام پرویز بخشی پور، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی، امروز ۲۶ اسفندماه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: تاکنون ۹ هزار و ۸۶۰ موقوفه و ۲۰ هزار و ۶۶۷ رقبه در خراسان جنوبی به ثبت رسیده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه متولی، حق دخالت در اصل موضوع موقوفات ندارد، گفت: اکنون مشاهده می‌شود که بسیاری از افراد موقوفات اولادی را بین خود تقسیم می‌کنند و بسیاری از موقوفات را به فروش رسانده‌اند و اوقاف و امور خیریه استان با این موضوع درگیر است و متاسفانه این موضوع به خوبی برای افراد بیان نشده است که وقف قابل فروش و جا به جایی نیست.

وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی اجرا شده طی سال جاری در خراسان‌جنوبی بیان کرد: طرح آرامش بهاری در ۱۷ بقعه برگزار شد و در این طرح ۱۲۰ میلیون تومان جهت کمک به محرومین و نیازمندان استان از محل موقوفات هزینه شد.

بخشی پور در خصوص طرح ضیافت الهی گفت: ۱۷ بقعه متبرکه در استان میزبان اجرای این طرح در استان بودند و در این طرح ۹ هزار و ۲۲ بسته غذایی و ۲هزار و ۴۴ بسته بهداشتی بین نیازمندان استان از محل موقوفات توزیع شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ۶۱ وقف جدید طی سال جاری در استان به ثبت رسیده است، افزود: این موقوفات با نیات مختلف از جمله کمک به مساجد، مساعدت مزدوجین، عزاداری، امور خیریه و غیره به ثبت رسیده است.

بخشی پور با اشاره به طرح بصیرت عاشورایی گفت: در راستای اجرای این طرح، چهار هزار و ۶۲۸ بسته غذایی و ۳۸ هزار و ۷۵۰ پُرس غذای گرم و ۱۶ هزار ۶۷۶ بسته بهداشتی و ۳۰ هزار و ۶۲۰ بطری آب معدنی بین عزاداران حسینی توزیع شد.

وی به طرح شهید سلیمانی اشاره کرد و افزود: در راستای اجرای این طرح ۲ هزار و ۱۴۰ بسته غذایی، ۶۵۰ بسته بهداشتی، ۴۵ دست کفش و لباس، سه هزار و ۸۰۰ عدد ماسک، ۲۳ عدد بخاری و ۹ عدد ویلچر بین نیازمندان در استان توزیع شده است.

بخشی پور با بیان اینکه یک میلیارد و ۲۴۶ میلیون تومان امسال به حوزه های علمیه استان کمک شده است، ادامه داد: ۷میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از محل موقوفات جهت اجرای نیات واقفین خراسان جنوبی طی سال جاری هزینه شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با اشاره به طرح تبرکات مهدوی گفت: این طرح از هفت اسفند آغاز شده است و اجرای این طرح تا ۱۲ فروردین سال ۱۴۰۰ ادامه دارد و در این طرح بحث توزیع پوشاک، بسته غذایی، بهداشتی و غذای گرم در دستور کار قرار دارد و تاکنون ۱۷۵ میلیون تومان در این طرح جمع آوری شده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۰۵ پرونده جریانی در دادگاه وجود دارد، ادامه داد: تاکنون ۵۰ پرونده به نفع اداره اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی مختومه شده است.

بخشی پور با بیان اینکه ۲۲۱ سند تک برگی برای موقوفات استان امسال صادر شده است، بیان کرد: طی سال جاری ۶۰۱ رقبه در خراسان جنوبی سنددار شدند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با توجه به اینکه امسال ۲۵۷ تنظیم اسناد اجاره رقبات‌ در استان در دستور کار قرار داشته است، ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵هزار و ۱۰۹ سند اجاره ای نیز در خراسان جنوبی تجدید شده است.

بخشی پور به اجرای پروژه‌های عمرانی در بقاع متبرکه استان طی سال جاری اشاره کرد و گفت: امسال ۱۱ هزار و ۳۹۰ مترمربع بحث عمرانی در بقاع متبرکه استان با اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اجرایی شده است.

وی با تاکید بر اینکه خراسان‌جنوبی در بحث موقوفات قرآنی بسیار ضعیف است، افزود: امسال ۱۰ موقوفه قرآنی در استان به ثبت رسیده است اما هنوز موقوفات قرآنی اندکی در استان وجود دارد و در راستای اجرای برنامه های قرآنی به مشکل بر می خوریم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی به اجرای طرح امین موقوفات در استان گفت: در راستای اجرای این طرح فعالیت های خوبی صورت گرفته است و افرادی که امین، صدیق و خوب باشند می توانند امور موقوفات را در دست بگیرند.

بخشی پور با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ طرح آرامش بهاری در ۵ بقعه متبرکه سطح یک و شاخص و ۱۵ بقعه سطح ۲ استان برگزار خواهد شد، ادامه داد: در فضای مجازی نیز برنامه های معنوی هر بقعه متبرکه اجرا می شود.

وی خاطرنشان کرد: امسال از محل موقوفات مرتبط با بحث درمان و سلامت اعتباری بالغ بر ۲۶۰ میلیون تومان جهت تامین تجهیزات پزشکی در شهرستان های طبس و بیرجند هزینه شده است.

انتهای پیام
captcha