تشکل‌های مردمی از گره خوردن با دولت‌ها اجتناب کنند
کد خبر: 3959973
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۴
قالیباف:

تشکل‌های مردمی از گره خوردن با دولت‌ها اجتناب کنند

رئیس مجلس شورای اسلامی معتقد است که گره خوردن تشکل‌های مردمی با دولت‌ها همچون ویروسی خواهد بود که بنیان این تشکل‌ها را ویران خواهد کرد.

به گزارش ایکنا؛ محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در نخستین همایش ملی «هوای نو» که روز یکشنبه، ۲۵ اسفندماه در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، گفت: ما در مجلس شورای اسلامی به موضوع مهم مردم‌محوری به ویژه در دو موضوع فرهنگ و اقتصاد تأکید داریم؛ چراکه بر این باوریم که پیروزی انقلاب اسلامی نتیجه نقش و حضور فعال مردم در همه عرصه‌ها بود.

وی با بیان اینکه ما در مجلس بر امور مهم مردم‌سازی، شفاف‌سازی و هوشمندسازی تأکید داریم، اضافه کرد: تلاش می‌کنیم تا مجلس در نظارت بر مسئولیت‌های اجتماعی در همه بخش‌ها، نقش‌آفرین باشد.

به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی، اولین مشکل کشور پول نیست، بلکه مدیریت است؛ چراکه ما نه بلد هستیم چگونه پول در بیاریم و نه بلد هستیم که این پول را چگونه خرج کنیم.

وی ادامه داد: بسترهای ارتباط تشکل‌های فرهنگی با کمیسیون‌های ذیربط مجلس فراهم شده است و تشکل‌های فرهنگی در همه حوزه‌ها به صورت آن‌لاین می‌توانند با کمیسیون‌ها مرتبط باشند.

قالیباف با بیان اینکه بحث سازماندهی فضای مجازی در دستور کار مجلس قرار دارد و کارهای آن در کمیسیون‌های مجلس در حال پیگیری است، اظهار کرد: حتماً فضای مجازی را از حالتی که سیاستی بر آن اعمال نشود، خارج می‌کنیم و خروجی آن را در سال آینده شاهد خواهید بود.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون نیز بحث قانون جمعیت در دستور صحن مجلس است و برای فرزندآوری در برخی از استان‌ها نیز بحث‌های تشویقی همچون اهدای پول در دستور کار قرار خواهد گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی، فعالیت چند منظوره مجموعه‌های فرهنگی را نیاز به کار کارشناسی دانست و از تشکل‌های مردمی خواست اگر پیشنهادهای روشنی در این مورد دارند، ارائه دهند.

وی گفت: من برای اختصاص ردیف بودجه برای تشکل‌های مردمی، هم موافق و هم مخالف هستم؛ چراکه معتقدم اگر بند ناف تشکل‌های مردمی به دولت گره بخورد، ویروسی خواهد بود که این تشکل‌ها را بدعادت می‌کند؛ در حالی که ما نیاز به حلقه‌های میانی برای این منظور خواهیم داشت تا این بودجه را مدیریت کنند.

قالیباف، چالش بزرگ کشور را چالش فرهنگی دانست و مجلس را به جهت فعالیت‌های جدی فرهنگی مردم‌محور، مصمم دانست.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ما سعی می‌کنیم در مجلس، گوش شنوایی برای تشکل‌های مردمی که تبلور انسجام مردمی است، داشته باشیم و از تشکیل آنان استقبال می‌کنیم.

وی حمایت مالیاتی در حوزه‌های فرهنگی را اجتناب‌ناپذیر دانست، ولی برای این معافیت، ساز و کار و کارهای کارشناسی و عدالت را از عنصرهای مهم این موضوع عنوان کرد.

قالیباف با اشاره به سازمان تبلیغات اسلامی، این سازمان را در ایجاد حلقه‌های میانی، نقش‌آفرین اعلام کرد و برگزاری چنین همایشی را نتیجه باور سازمان تبلیغات اسلامی برشمرد.

وی خطاب به حاضران در همایش افزود: ما تشکل‌های مردمی را جزء بازوان خود می‌دانیم و حمایت از این تشکل‌ها در فلسفه وجودی ما است.

رئیس قوه مقننه یادآور شد: در بودجه سال۱۴۰۰، ۲۲۰۰ نقطه محروم کشور را شناسایی کرده و علاوه بر اختصاص اعتبارات، اجازه ورود گروه‌های جهادی برای محرومیت‌زدایی در این بخش‌ها را نیز صادر کردیم.

قالیباف با گلایه از نظام بروکراسی بی‌ربط در کشور گفت: متأسفانه هیچ‌کس حریف این بروکراسی نیست و تنها راه برون‌رفت از این وضعیت، توجه به بحث «مردم‌باوری» و تشکل‌های جهادی است.

وی فعالیت در عرصه فرهنگ را کار دل عنوان کرد و افزود: ما گاهی اوقات کارهای فرهنگی را کارهای پیمانکاری محسوب می‌کنیم و از مسیر کارهای فرهنگی خارج می‌شویم.

رئیس قوه مقننه تأکید کرد: ما نباید در حوزه فرهنگ، کار را به قانون گره بزنیم و باید به دنبال هنجارسازان باشیم، هر چند که قانون نیز می‌تواند مکمل آن باشد.

قالیباف با بیان اینکه ما نباید در کارهای فرهنگی خودجوش مداخله داشته باشیم، پیشنهاد داد تا دبیرخانه تشکل‌های مردمی با فراکسیون گام دوم مجلس شورای اسلامی در ارتباط باشد تا بتوان کارهای مهمی در این حوزه انجام داد.

به گفته وی، باید پیشاهنگ کارهای مردمی در دستان جوانان باشد و این جوانان مؤمن و انقلابی نباید مردم را به سیاه، سفید و خاکستری تقسیم کنند.

انتهای پیام
captcha