فردگرایی هجوم به سمت مصرف‌گرایی است
کد خبر: 3957963
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰

فردگرایی هجوم به سمت مصرف‌گرایی است

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: فردگرایی هجوم به سمت مصرف‌گرایی است، یعنی فرد به سمت بیش‌تر خواستن و بیش‌تر داشتن سوق پیدا می‌کند که این امر موجب ترویج مصرف‌گرایی خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین صغیرا مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، در گفت‌و‌گو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه فردگرایی و مصرف‌گرایی از جمله مباحث بسیار مفصلی است که باید بیش‌تر به این موضوع پرداخته شود، اظهار کرد: فردگرایی یک مکتب اجتماعی و ایدئولوژی است که در این مکتب ارزش اخلاقی مدنظر قرار می‌گیرد، یعنی مکتب فردگرایی برای تک‌تک افراد ارزش و اصالت قائل می‌شود که این اصالت در حیطه‌های آزادی، سیاسی و اخلاقی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: بحثی به نام تکلیف شرعی در اسلام وجود دارد که این تکلیف برای هر انسان مشخص است، اما در آن فردگرایی مشاهده نمی‌شود، یعنی فرد بیان می‌کند همانطور که برای خود اصالت قائل بوده برای فرد دیگری نیز اصالت قائل است و این مکتب به مکاتب همچون لیبرالیسم و اومانیسم نزدیک است.

صغیرا ادامه داد: این مکاتب بر فردگرایی تاکید می‌کنند که در این میان انسان‌محوری ایجاد می‌شود، به این معنا که نتیجه انسان‌محوری، لیبرالیسم و فردگرایی این است زمانی که فرد اصالت خود را محور قرار دهد فرد دیگری را نادیده می‌گیرد، بنابراین نتیجه فردگرایی این است که فرد خود را محور قرار دهد.

وی گفت: فردگرایی همان معانی را تداعی می‌کند که لیبرالیسم و اومانیسم بر آن‌ها تاکید دارند که مشاهده می‌شود این نوع فردگرایی نسبی‌سازی را تقویت می‌کند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه فردگرایی مخالف جمع‌گرایی است، تصریح کرد: با ملاحظه آیات قرآن کریم، می‌بینیم که اسلام علاوه بر اهمیت به فرد، بر اجتماع نیز اهمیت داده است، زیرا فرد، محور ساختن اجتماع است.

وی با اشاره به اینکه آیا باید در جامعه امروز با پیشرفت تکنولوژی و برجسته شدن مدرنیته فوق‌العاده، به سمت فردگرایی گرایش یابیم یا جمع‌گرایی؟ در پاسخ به این سوال باید گفت: اجتماع‌سازی امری بسیار مهم است، گرچه مقدمه و لازمه فرد، رسیدن به اجتماع است، نباید تمام توجهات به سمت فرد باشد، بلکه لازم است جمع‌گرایی در جامعه گسترش یابد.

صغیرا یادآور شد: از طرفی در مکتب اسلام لیبرالیسم‌محوری جایگاهی ندارد و توجه به فرد و اجتماع مدنظر است که باید در این راستا گام برداشت تا فردگرایی در جامعه گسترش نیابد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های فردگرایی و خودمحوری اعتنا به نفس اماره است، یعنی فرد به گونه‌ای به خود تلقین می‌کند که من باید آن‌چنان نفس اماره را تقویت کنم تا هرچه تمنا کند برای آن فراهم کنم، در حقیقت فردگرایی سوق دادن به سمت مصرف‌گرایی است.

وی عنوان کرد: در حقیقت فردگرایی، خودمحوری و توجه به نفس اماره است، یعنی فرد تنها خود و خواسته‌های نفسانی خود را در نظر می‌گیرد، از طرفی فردگرایی هجوم به سمت مصرف‌گرایی است، یعنی فرد به سمت بیش‌تر خواستن و بیش‌تر داشتن سوق پیدا می‌کند که این امر موجب ترویج مصرف‌گرایی خواهد شد.

صغیرا خاطرنشان کرد: جامعه مصرف‌گرا از جایی شروع می‌شود که فردگرایی به وجود آمده باشد، بنابراین لازم است نگاه به هم‌نوع و اجتماع بیش‌تر مشاهده شود تا فردگرایی و مصرف‌گرایی در جامعه ایجاد نشود.

انتهای پیام
captcha