کانون‌های دانشجویی بزرگترین عرصه فعالیت فرهنگی هستند
کد خبر: 3957202
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم:

کانون‌های دانشجویی بزرگترین عرصه فعالیت فرهنگی هستند

غلامرضا غفاری با تأکید بر اینکه کانون‌های فرهنگی دانشجویی یکی از بزرگترین عرصه‌های فعالیت فرهنگی دانشجویان شناخته می‌شود، گفت: کانون‌ها با توجه به تنوع فعالیت، سلایق مختلف را در چهارچوب مجموعه‌ای از کنش‌های دانشجویان در برمی‌گیرد و بخش مهمی از زندگی تحصیلی و حوزه‌ای مهمتر از حوزه حرفه‌ای دانشجویان را باید در فعالیت‌های کانونی دانشجویان جستجو کنیم.

به گزارش ایکنا؛ غلامرضا غفاری در اختتامیه چهارمین جشنواره کشوری رویش دانشگاه پیام نور که به صورت مجازی و به میزبانی دانشگاه پیام نور استان اصفهان برگزار شد، با اشاره به اینکه کانون‌های فرهنگی در حوزه‌های ادبی، دینی، هنری و تاریخی فعالیت دارند، گفت: در حال حاضر، نزدیک به هفت هزار کانون فرهنگی در دانشگاه‌های کشور فعالیت دارند که نقش بسزایی در بالندگی و فرهیختگی دانشجویان ایفا می‌کنند و سرمایه‌ای که دانشجویان در کنار سرمایه علمی به دست می‌آورند، حاصل این کُنشگری است.

غفاری با بیان اینکه وقتی صحبت از فراگیری و دانش می‌کنیم، از دو زاویه باید ردیابی کنیم، تصریح کرد: یکی در حوزه رسمی و برنامه درسی است، اما در کنار برنامه درسی، برنامه دیگری است که این بار با فعالیت داوطلبانه دانشجو تعریف و عملیاتی می‌شود و باید بپذیریم ارزش این بخش از آموزش، از آن عرصه‌ای که از طریق برنامه درسی تدوین می‌شود، بیشتر است.

وی با بیان اینکه در بخش اول همه دانشجویان یکسان هستند، اما در عرصه دوم کارنامه دانشجویان نه از روی اجبار که از حرکت داوطلبانه و آگاهانه است، تأکید کرد: چنین فعالیت‌های دانشجویان را باید ارج و ارزش بیشتری نهاد.

وی با عنوان اینکه کار و فعالیت هر چند به عنوان فعالیتی فراتر از آموزش رسمی تعریف شده، اما نیازمند برنامه دقیق است و باید فرصت مناسب برای نقش‌آفرینی در این عرصه فراهم شود، افزود: بر این اساس، حوزه فرهنگی بسترساز برای کنش‌گری دانشجویان در عرصه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی است.

غفاری با اشاره به اینکه هرگاه کشور با مسئله‌ای مواجه شده، ما حضور کُنشگر دانشجویان را داشته‌ایم و شاهد حضور موفق دانشجویان بوده‌ایم، تصریح کرد: باید بدانیم دانشگاه صرفاً مأمور آموزش نیست، بلکه باید حس تعهد و مسئولیت‌پذیری را ارتقا ببخشد و کیفیت زندگی جامعه و شهروندان جامعه را ارتقا دهد که فعالیت‌های حوزه کانون‌های دانشجویی سهم ‌ی بدیلی را در این حوزه دارند.

انتهای پیام
captcha