بینش و تفکر توحیدی؛ اصلی مهم در اسلامی شدن دانشگاه‌ها
کد خبر: 3954959
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۴

بینش و تفکر توحیدی؛ اصلی مهم در اسلامی شدن دانشگاه‌ها

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهرکرد گفت: دانشگاهی اسلامی است که در آن بینش و تفکر توحیدی بر تمام شئون دانشگاه و تفکر و اندیشه دانشگاهیان حاکمیت داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید صفی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهرکرد، در گفت‌و‌گو با ایکنا از چهارمحال‌و‌بختیاری، اظهار کرد: سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها در سال ۹۲ در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

وی افزود: امام راحل فرمودند اگر دانشگاه واقعاً اسلامی شود، یعنی در کنار تحصیلات، تعهد نیز وجود داشته باشد این امر می‌تواند کشور را نجات دهد، در حقیقت راه نجات کشور این است که دانشگاه‌ها اسلامی شوند، یعنی در کنار تحصیلات تخصصی، تعهد هم محقق شود، از طرفی مقام معظم رهبری می‌فرماید: باید در کنار علم، تزکیه، اخلاق و معنویت نیز وجود داشته باشد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی هر جامعه معرف بالاترین سطح از تفکر و علم آن محسوب می‌شوند، تصریح کرد: از طریق علم می‌توان یک جامعه را در تمام عرصه‌ها نشان داد که به دنبال خود، قدرت را به همراه دارد، اکنون می‌بینیم که کشورهای پیشرفته غربی به دلیل داشتن علم، از قدرت و ثروت برخوردارند.

وی گفت: با تربیت متفکران، دانشجویان و مدیران آینده می‌توانیم با حرکت‌های گوناگون فکری، اعتقادی، فرهنگی و سیاسی، جامعه را جهت‌بخش کنیم.

صفی بیان کرد: جامعه ایرانی اسلامی که در انقلاب اسلامی با رویکرد و جهان‌بینی الهی پایه‌گذاری شده، لازم است به آموزش عالی متناسب با مبانی و ارزش‌های اسلامی توجه ویژه صورت گیرد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهرکرد با اشاره به اینکه لازم است در هویت تمدنی توازن وجود داشته باشد و تمام جوانب علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در آن دیده شود، تصریح کرد: بایستی آموزش عالی کشور به عنوان پیشران و موتور محرکه، بحث تخصص و تعهد را به عنوان دو بال در کنار یکدیگر لحاظ کند، از طرفی لازم است با مشارکت اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی به اسلامی شدن دانشگاه‌ها پرداخته شود و متولیان و مجریان نیز بیش از پیش در راستای عملیاتی‌سازی آن، اهمیت دهند.

دانشگاه‌ها؛ معرف بالاترین تفکر جامعه محسوب می‌شوند

وی با بیان اینکه سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها دارای اصول عمومی و تخصصی است، بیان کرد: با توجه به اینکه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی هر جامعه، معرف و مبین بالاترین تفکر و علم آن محسوب می‌شوند و قطعا اصول جهان‌بینی، نظام اعتقادی و ارزشی جامعه را در خود متجلی می‌کند، بنابراین باید در کنار تعلیم، بحث تربیتی هم مدنظر قرار گیرد.

صفی گفت: خروجی تربیت متفکران و دانشمندان دانشگاهی، مدیران و مسئولان آینده کشور هستند که مباحث فکری و اعتقادی می‌تواند بسیار مهم باشد و جامعه اسلامی باید رویکرد الهی و معنوی، جهان‌بینی و نظام ارزشی اسلامی را مبنای خود قرار دهد و در آن راستا حرکت کند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهرکرد یادآور شد: دانشگاهی اسلامی است که در آن بینش و تفکر توحیدی بر تمام شئون دانشگاه و تفکر و اندیشه دانشگاهیان حاکمیت داشته باشد، از طرفی دانشگاهی که سرشار از معنویت، اخلاق، رشد و تعالی فردی و تربیت صحیح و در پرتو معارف اسلامی باشد، باید برای محقق شدن اهداف و ارزش‌های الهی و اسلامی تلاش کند.

وی با اشاره به مطلوب بودن وضعیت دانشگاه‌ها نسبت به گذشته، گفت: همواره تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم، بنابراین لازم است سیاست‌های راهبردی برای اسلامی شدن دانشگاه‌ها ترسیم کرد که اساتید دانشگاهی نقش کلیدی را در این زمینه دارند، از طرفی باید مسئولان امر و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری زمینه‌های مساعد قانونی و اجرایی را در این راستا مدنظر قرار دهند و در جهت گزینش اساتید شایسته از لحاظ علمی، ایمان، تقوا و پای‌بندی به آرمان‌های نظام تلاش کنند.

صفی بیان کرد: لازم است، تجدید نظری در راستای ارتقای اساتید صورت گیرد و آنچه مهم بوده این است که حداقل به تعهد در راستای تخصص نیز نگاه شود و دانشگاهی دانشگاه اسلامی است که تعهد و تخصص در آن مطرح شود، بنابراین لازم است هر چه بیشتر تلاش‌ صورت گیرد تا به آن مرحله دست یابیم.

انتهای پیام
captcha