لزوم اجرایی شدن طرح جامع فرهنگی در دانشگاه‌های چهارمحال‌و‌بختیاری
کد خبر: 3948860
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳

لزوم اجرایی شدن طرح جامع فرهنگی در دانشگاه‌های چهارمحال‌و‌بختیاری

معاون دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های چهارمحال‌وبختیاری بر ضرورت اجرای طرح جامع فرهنگی در دانشگاه‌های استان خبر داد و گفت: طرحی باید در دانشگاه‌ اجرایی شود تا دانشجوی در حال تحصیل بتواند با حمایت مسئولان و استفاده از تسهیلات اشتغال، معیشت خود را تأمین کند.

لزوم اجرایی شدن طرح جامع فرهنگی در دانشگاه‌های چهارمحال‌و‌بختیاری

حجت‌الاسلام والمسلمین مالک حسنی، معاون دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های چهارمحال‌و‌بختیاری، در گفت‌و‌گو با ایکنا از چهارمحال‌و‌بختیاری، اظهار کرد: طرح جامع فرهنگی، طرحی است که از سوی دفتر نهاد رهبری در دانشگاه‌های استان با مشارکت نهاد رهبری دانشگاه شهرکرد نوشته شده و مراحل مقدماتی آن به منظور ایجاد هماهنگی‌های لازم برای اجرایی شدن در حال انجام است.

وی افزود: این طرح برای سند اسلامی دانشگاه در تراز اسلامی ترسیم شده که برگرفته از مدلی عملیاتی است تا از این طریق بسترسازی لازم برای پیشرفت و نزدیک شدن به چشم‌انداز و سند اسلامی انجام شود و بتوان به سمت اهداف دانشگاه اسلامی حرکت کرد. اگر بخواهیم کار صحیح و تشکیلاتی در دانشگاه انجام شود، نیازمند همکاری دانشگاه طبق سند و به صورت یکپارچه هستیم.

معاون دفتر نهاد رهبری در دانشگاه‌های استان بیان کرد: این طرح در چهار بخش تعریف شده که شامل طرح روشنا، بینا، برنا و سورنا است که طرح روشنا اشاره به راه روشن‌بخش دین دارد و کنشگران فعال دانشگاه در این طرح اساتید دروس معارف هستند.

وی در خصوص طرح برنا، تصریح کرد: این طرح مربوط به بخش دانش و فناوری است که کنشگران فعال آن، اساتید رشته‌های تخصصی دانشگاهی‌ هستند، هدف از اجرای این طرح، ارتقای آموزش و حرکت به سمت تعلیم و تربیت اسلامی است.

حسنی ادامه داد: کنشگران طرح بینا، دانشجویان فعال تشکل‌ها هستند که از لحاظ آگاهی و سواد فرهنگی و رسانه‌ای از سایر دانشجویان پیشتازترند و به دنبال این هستند تا از فضای فرهنگی و جنبش فرهنگی و رسانه‌ای دانشگاه تا حدی پیشی بگیرند.

وی با بیان اینکه یکی از طرح‌های تراز اسلامی و نقطه ثقل این طرح، طرح سورنا است، بیان کرد: سورنا به جوان اشکانی که پرتلاش بوده، اشاره دارد و هدف از اجرای این امر، تأمین معیشت کافی برای دانشجو و پس از آن فراهم شدن ازدواج دانشجویی است.

معاون دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان بیان کرد: اعتقاد ما بر این است که طرحی باید اجرایی شود تا دانشجوی در حال تحصیل بتواند با حمایت مسئولان و استفاده از تسهیلات اشتغال، معیشتی را برای خود تأمین کند، گرچه از این طریق انگیزه لازم برای تحصیل در فرد نیز ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: نمی‌توان گفت، وظیفه دانشجو صرفاً درس خواندن است و دانشگاه نسبت به آینده او بی‌تفاوت باشد، بلکه باید دانشگاه به سمتی گام بردارد که بتواند معیشت دانشجو را از طریق مشاغل خرد تأمین کند.

حسنی در خصوص اشتغال دانشجو، تصریح کرد: قطعاً ایجاد اشتغال برای دانشجوی در حال تحصیل موجب ایجاد روحیه و انگیزه بیشتر می‌شود که لازم است شروع این امر از دانشگاه باشد.

وی با اشاره به وجود مراکز متعدد شامل پارک‌های علم و فناوری و بنیاد نخبگان که صرفاً کار حمایت از دانشجویان نخبه را انجام می‌‌دهند، گفت: این امر شامل بیشتر دانشجویان نمی‌شود، در صورتی که برخی طرح‌ها برای اجرا شدن باید اکثریت دانشجویان را مدنظر قرار دهد، به این معنا که انجام پروژه‌های علمی متناسب با رشته تحصیلی دانشجو موجب حمایت‌های بیشتر از سوی اساتید و افزایش انگیزه برای حضور در کلاس‌های درس می‌شود، از طرفی دانشجو از این طریق برای تأمین معیشت خود درگیر می‌شود و تلاش می‌کند ارتباط خود را با اساتید بیشتر کند.

انتهای پیام
captcha