حضرت زهرا(س) را در دفاع از ولایت، الگو قرار دهیم
کد خبر: 3948199
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷
حجت‌الاسلام ماندگاری در گفت‌وگو با ایکنا:

حضرت زهرا(س) را در دفاع از ولایت، الگو قرار دهیم

استاد حوزه و دانشگاه گفت: همان‌طور که حضرت زهرا(س) در عصر ولایت امام علی(ع) از ایشان دفاع کردند ما نیز باید در عصر ولایت‌فقیه از ولی‌فقیه خود دفاع کنیم و فکر ایشان را امام فکر خود قرار دهیم، گوش به فرمان بوده و در عمل نیز همچون ایشان باشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدمهدی ماندگاری، استاد حوزه و دانشگاه، در حاشیه سفر خود به هرمزگان، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: حضرت زهرا(س) و همه اهل‌بیت(ع) تجسم آیات قرآن هستند اما برخی آیات خاص اهل‌بیت(ع) هستند. خداوند در آیه 33 سوره احزاب (آیه تطهیر) می‌فرماید: «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا؛ خدا چنین می‌خواهد که هر رجس و آلایشی را از شما خانواده (نبوت) ببرد و شما را از هر عیب پاک و منزه گرداند».

وی ادامه داد: رجس در آیه 125 سوره انعام و آیه 100 سوره یونس به معنای عدم ایمان و تعقل تعبیر شده است به این معنی که وجود اهل‌بیت(ع) سراسر ایمان به خداوند و روز قیامت و تعقل است. عقل، قدرت تشخیص است و چون اهل‌بیت(ع) ایمان دارند عقلشان نیز باطن بین است، همان عقلی که امام صادق(ع) از آن به عنوان عقل معاد یاد کرده‌اند. عقل ما ظاهربین است. بر اساس این آیه حضرت زهرا(س) تجسم طهارت است.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: همچنین خداوند در سوره العصر می‌فرماید: «إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْر، إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا؛ بی‌تردید انسان در زیان‌کاری بزرگی است، مگر کسانی که ایمان آورده‌اند» و بر اساس آن حضرت زهرا(س) تجسم ایمان هستند. حضرت زهرا(س) مصداق آیه مباهله هستند، در این آیه پیامبر به رهبر نصارای نجران فرمودند: «نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ؛ بیایید ما و شما فرزندان و زنان و کسانی را که به منزله خودمان هستند بخوانیم» و مصداق زنان همراه پیامبر، تنها فاطمه زهرا(س) است.

ماندگاری عنوان کرد: خداوند در سوره انسان می‌فرماید: «وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا، إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ؛ و غذا را در عین دوست داشتنش، به مسکین و یتیم و اسیر انفاق می‌کنند، ما شما را فقط برای خشنودی خدا اطعام می‌کنیم» و این سوره نیز مصداق فاطمه زهرا(س) است. وجود نازنینی که تمام وجود خود را در راه خدا انفاق می‌کند، مهم نیست چه کسی، هرکه گرفتار باشد حضرت زهرا(س) از دارایی خود به او می‌بخشد. سوره کوثر نیز مصداق وجود مبارک حضرت زهرا(س) است: «إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ؛ بی‌تردید ما به تو خیر فراوان [که برکت در نسل است و از فاطمه ریشه می‌گیرد] عطا کردیم».

وی اضافه کرد: روایات فراوانی نیز در بزرگی و عظمت این بانوی مکرمه وجود دارد، پیامبر (ص) می‌فرمایند: «فاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی ‏فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِی؛ فاطمه پاره تن من است، هرکس او را بیازرد گویی مرا آزرده است». همچنین فرمودند: «انَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ لَیَغضِبُ لِغَضِبِ فاطِمَه وَ یَرضی لِرِضاها؛ خداوند عزوجل به خاطر خشم فاطمه، خشمگین؛ و برای خشنودی و رضایت فاطمه راضی می‌شود». رسول خدا(ص)، حضرت زهرا (س) را «ام‌ابیها؛ مادر پدرش» خطاب می‌کردند که از عظمت آن بانوی دو عالم است که تنها و تک‌نفره از مقام ولایت، حضرت امیرالمؤمنین(ع) دفاع کردند و به شهادت رسیدند.

سبک زندگی اسلامی و زهرایی را الگو قرار دهیم

این کارشناس دینی بیان کرد: سبک زندگی هر فرد به 4 نوع ارتباط (ارتباط با خدا، ارتباط با خود، ارتباط با خلق خدا اعم از طبیعت و انسان‌ها و حیوانات و ارتباط با دین خداوند) وابسته است. سبک زندگی حضرت زهرا(س) در این 4 نوع ارتباط، همان الگویی است که باید از آن به عنوان چراغ راه زندگی استفاده کنیم. رابطه آن حضرت با خداوند رابطه بندگی و ترک محرمات بود. در ارتباط با خود، خودسازی داشتند تا خدا را در وجود خود حاکم کنند؛ خودسازی به معنی کنترل قوه شهوت، غضب و خیال است. رابطه حضرت زهرا(س) با خلق خدا، خدمت بود و تا جایی که توان داشتند به همه خدمت کردند. رابطه بی‌بی فاطمه زهرا با دین نیز، استفاده از آن به عنوان نقشه راه زندگی بود. اگر همه ما در این 4 نوع ارتباط، مانند حضرت زهرا(س) عمل کنیم، می‌توانیم آن سبک زندگی اسلامی که مورد تأکید مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب است را در زندگی خود نهادینه کنیم.

ماندگاری در خصوص ضرورت الگوپذیری جامعه به خصوص زنان از حضرت زهرا(س)، اظهار کرد: هر انسانی اگر امتیازی را اعم از علمی، هنری، ورزشی یا اجتماعی در فردی ببیند، بنا بر فطرت و عقل خود پیگیر می‌شود که از چه راهی به این امتیاز رسیده است تا از آن مسیر الگوبرداری کند. وقتی خداوند و حضرت رسول(ص)، حضرت زهرا(س) را به عنوان انسانی کامل می‌بینند به این معنی است که ایشان از همه ابعاد ممتاز هستند. پس بنا بر حکم فطرت و عقل باید از ایشان الگو بگیریم. از طرفی نیز خداوند ایشان را الگو آفریده است، امام زمان(عج) نیز فرمودند الگوی من مادرم زهرا(س) است. از این رو با دلایل عقلی، دینی و انتزاعی باید از حضرت زهرا(س) الگو بگیریم.

الگوبرداری از حضرت زهرا(س) با قیام تک‌نفره در راه خدا

وی افزود: حضرت زهرا(س) به ما نشان دادند که انقلاب یک‌نفره هم پیروز می‌شود. اولین انقلاب یک‌نفره خودسازی است. خیلی‌ها می‌گویند اگر جامعه اصلاح نشود من نیز اصلاح نمی‌شوم و این در حالی است که هرکسی باید در انقلابی یک‌نفره ابتدا خود را، خانواده‌اش را و محله‌اش را در راه دین خدا اصلاح کند تا جامعه اصلاح شود. همان‌طور که خداوند در آیه 46 سوره سبأ می‌فرماید: « قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ؛ شما را تنها به یک چیز اندرز می‌دهم، و آن اینکه: دو نفر دو نفر یا یک نفر یک نفر برای خدا قیام کنید». حضرت زهرا(س) نگفت من زن هستم، باردار هستم، داغ‌دیده‌ام، تنبلی نکرد و به خاطر خداوند قیام کرد. از این رو بانوان باید با الگوبرداری از این بانوی دو عالم در راه خداوند متعال برای ساختن خود و خانواده قیام کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) نماد دفاع از ولایت است، تصریح کرد: ولایت یک سلسله است، سرسلسله آن خداوند و بعد از آن پیامبر(ص)، امامان و در نهایت ولی‌فقیه در عصر غیبت امام زمان(ع) است. همان‌طور که حضرت زهرا(س) در عصر ولایت امام علی(ع) از ایشان دفاع کردند ما نیز باید در عصر ولایت‌فقیه از ولی‌فقیه خود دفاع کنیم و فکر ایشان را امام فکر خود قرار دهیم، وقتی حضرت آقا می‌فرمایند ساده‌زیست باشید،  به دشمن اعتماد نکنید، تکثر اولاد داشته باشید و ... گوش به فرمان بوده و فکر ایشان را فکر درست‌تر بدانیم. به ولی‌فقیه خود اقتدا کرده و در عمل نیز همچون ایشان باشیم، مجاهدانه عمل کنیم و موانع را با مقاومت کنار بزنیم. اگر ما امروز از مقام ولایت‌فقیه  دفاع کنیم، قطعاً رهرو راه فاطمه زهرا(س) هستیم.

انتهای پیام
captcha