چرایی مخالفت با حجاب در کشورهای غربی
کد خبر: 3946830
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲
یادداشت وارده/

چرایی مخالفت با حجاب در کشورهای غربی

فرمانده انتظامی خراسان‌جنوبی در یادداشتی نوشت: افزایش گرایش زنان به دین اسلام و پوشش اسلامی در اروپا و اینکه دین‌داری در اروپا تندروی سیاسی محسوب می‌شود و دین‌داری بهانه‌ای برای محکوم شدن افراد است، گسترش اسلام‌ستیزی در جهان و نگاه ابزاری به زن در غرب، از مهم‌ترین دلایل مخالفت با حجاب زنان مسلمان در کشورهای غربی است.

ارسالی یکشنبه لطفا //// دلایل مخالفت با حجاب در کشورهای غربی از زبان فرمانده انتظامی خراسان‌جنوبیبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، سرتیپ دوم ناصر فرشید، فرمانده انتظامی خراسان‌جنوبی در یادداشتی نوشت: به‌طور كلی، نگرش شهروندان اروپايی نسبت به اسلام و مسلمانان در اين كشورها منفی و بدبينانه است.

از نظر بسياری از شهروندان اروپايی، اسلام قابليت انطباق با فرهنگ غربی را ندارد و مسلمانان به دليل عدم انطباق‌پذيری با جوامع غربی، مستعد توسل به خشونت هستند؛ چنانچه اين مسئله در نظرسنجی‌های مختلفی كه تاكنون صورت گرفته، مشهود بوده است.

به عنوان مثال، در سال 2013 از مردم كشورهای غربی پرسيده شد آيا اسلام را با غرب تطابق‌پذير می‌دانند؟ در كشورهای اسپانيا، سوئيس، آلمان و فرانسه بيش از 50 درصد به اين سؤال پاسخ منفی دادند و پاسخ منفی مردم سوئد، انگلستان و آمريكا نيز تنها كمی زير 50 درصد بوده است، اما نمی‌توان مردم عادی کوچه و خیابان را به خاطر ابتلا به این تعصب‌ها مقصر دانست. هر چه باشد این افراد تلویزیون نگاه می‌کنند، فیلم می‌بینند، به اخبار گوش می‌دهند، صحبت‌های سیاستمداران کشورشان را می‌شنوند و متأسفانه در همه این موارد، مردم را از مسلمانان می‌ترسانند.

بنابراین مقصر اصلی، دولت‌ها، سیاستمداران، رسانه‌ها و اخیراً قانون‌گذارانی هستند که در نهادها و ادارات و مدارس قوانین ضداسلامی وضع می‌کنند، در حالی که می‌دانند این قوانین منطبق بر واقعیت و عدالت نیستند.

حال سؤال اين است كه چه عواملی سبب شده است تا نگرش شهروندان اروپايی نسبت به اسلام تا اين حد نادرست باشد؟

به نظر می‌رسد اين مسئله تحت تأثير عوامل مختلفی به‌وجود آمده است. در اين ميان، موضوع نحوه عزيمت مسلمانان به اروپا و نيز تعامل حاصل از اين مهاجرت ميان مسلمانان و شهروندان اروپايی عامل مهمی به حساب می‌آيد.

يكی ديگر از مهم‌ترين عوامل مؤثر در نگاه منفی و بدبينانه شهروندان اروپايی به اسلام و مسلمانان به‌صورت مستقيم به فضای غير واقعی و مجازی كه رسانه‌ها برضد اسلام و مسلمانان ساخته‌اند، باز می‌گردد. اين مسئله به ويژه از دهه 1990 ميلادی و بالاخص پس از 11 سپتامبر كاملاً آشكار بوده است. در اين خصوص صرفاً نگاهی به سرخط خبرهای مطبوعات و رسانه‌های اروپايی نشان می‌دهد كه اين مسئله چگونه در انحراف افكار عمومی اروپايی مؤثر بوده است.

حجاب از مهم‌ترین نمادهای اسلامی است و یک حق، برای زن مسلمان محسوب می‌شود ولی با این وجود امروزه شاهد این مسئله هستیم که به راحتی این حق در چارچوب سیاست‌های اسلام‌ستیزانه و نژادپرستانه در اروپا نادیده گرفته می‌شود و عمدتا این کار را از طریق ایجاد محدودیت‌ها و محرومیت‌ها از حقوق اجتماعی و یا جریمه برای زنان محجبه انجام می‌دهند به‌طوری که در کشور فرانسه پارلمان این کشور با تصویب قانونی در سال ۲۰۰۴ استفاده از روسری و دیگر نمادهای مذهبی آشکار در مدارس فرانسه را رسماً غیرقانونی اعلام کرد و استفاده از حجاب کامل در اماکن عمومی این کشور نیز در سال ۲۰۱۰ ممنوع شد و جریمه‌ای معادل ۱۵۰ یورو برای زنان محجبه در نظر گرفته شد.

در اسپانیا نیز از سال 2010 تاکنون در برخی اماکن عمومی نظیر دفاتر شهرداری، بازارهای عمومی و کتابخانه‌ها و مدارس داشتن حجاب ممنوع شده است. البته این موضوع در سایر کشورهای اروپایی نیز به همین شکل است تاجایی که در هلند داشتن حجاب اسلامی جریمه‌ای 500 دلاری و در بلژیک جریمه‌ای 150 یورویی را در بر خواهد داشت.

مسئله حجاب نه تنها در سطح تک تک کشورهای اروپایی دارای محدودیت‌های شدید است بلکه حتی در سطح اتحادیه اروپا نیز با این موضوع به شکلی تبعیض‌آمیز برخورد می‌شود؛ به‌طور مثال دیوان عالی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ۲۴ اسفند 1395 بعد از آنکه دو زن محجبه در بلژیک و فرانسه به‌دلیل پوشش اسلامی از کار اخراج شدند، حکمی صادر کرد که به موجب آن، کارفرمایان در کشورهای عضو این اتحادیه می‌توانند در صورتی که تشخیص دهند نوعی پوشش، یک «نماد سیاسی، فلسفی یا مذهبی آشکار» محسوب می‌شود کارمندان خود را از پوشیدن آن منع کنند.

در موردی دیگر دختر نوجوان مسلمانی در سال ۲۰۱۵ به خاطر پوشیدن دامن بلند از حضور در مدرسه منع شده بود. دیوان عالی اتحادیه اروپا ادعا می‌کند که حکم جدیدش تبعیض‌آمیز نیست و علیه هرگونه «نماد علنی مذهبی» وضع شده است. در صورتی که در تصمیمات مقامات اروپایی تبعیض وجود دارد و این مقامات دارند به طور خاص زنان مسلمان را از نظر اجتماعی مهندسی می‌کنند تا آن‌ها را وادار کنند اعتقادات و هویت مذهبی خود، یا دست‌کم عمل به دستورات دین‌شان، را کنار بگذارند.

این در حالی است که ممنوعیت پوشش اسلامی، مستقیماً با مواد 18 و 19 مربوط به آزادی ادیان و آزادی بروز و اظهار مسلک فردی در «اعلامیه جهانی حقوق بشر سازمان ملل» (1948) و همچنین کنوانسیون حمایت از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی اروپا (1950) تضاد دارد.

در مجموع افزایش گرایش زنان به دین اسلام و پوشش اسلامی در اروپا و اینکه دین‌داری در اروپا تندروی سیاسی محسوب می‌شود و دین‌داری بهانه‌ای برای محکوم شدن افراد است، گسترش اسلام‌ستیزی در جهان و نگاه ابزاری به زن در غرب، از مهم‌ترین دلایل مخالفت با حجاب زنان مسلمان در کشورهای غربی است.

انتهای پیام
captcha