گروه حقوق بشری: عضوگیری فیسبوکی ارتش ميانمار متوقف شود
کد خبر: 3946725
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰

گروه حقوق بشری: عضوگیری فیسبوکی ارتش ميانمار متوقف شود

یک گروه مدافع حقوق مسلمانان روهینگیا از فیسبوک خواست مانع از استفاده نظامیان میانمار از این شبکه اجتماعی برای عضوگیری و فعالیت‌های تجاری شود.

به گزارش ایکنا به نقل از آناتولی، گروه کمپین میانمار مستقر در بریتانیا که در زمینه دفاع از حقوق مسلمانان روهینگیا فعالیت می‌کند، از فیسبوک خواست تا از استفاده نظامیان میانمار از این شبکه اجتماعی برای اهداف خشونت‌آمیز جلوگیری کند.

این درخواست پس از آن مطرح شد که فیسبوک، حساب دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را به دلیل تحریک خشونت به حالت تعلیق درآورد.

این گروه حقوق بشری همچنین از فیسبوک خواست مانع از تبلیغات تجاری ارتش میانمار شود که سود آن صرف نسل‌کشی، جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت می‌شود.

مارک فرمانر، مدیر کمپین میانمار در بریتانیا، گفت: حساب کاربری دونالد ترامپ به دلیل تحریک خشونت به حالت تعلیق درآمده است، اما ارتش میانمار هر روز علیه غیرنظامیان دست به خشونت می‌زند و آزادانه می‌تواند از فیسبوک برای جذب سرباز به منظور اجرای اقدامات خشونت‌آمیز خود استفاده کند.

وی افزود: شركت‌های تحت مالكیت ارتش میانمار مجاز به استفاده از فیسبوک برای تبلیغ محصولاتی هستند كه سود حاصل از آن، صرف ارتش می‌شود و به نقض قوانین بین‌المللی از جمله نسل‌كشی روهینگیا كمک می‌كند.

فیسبوک به دلیل کوتاهی در مقابله با سخنان نفرت‌انگیز علیه روهینگیا و سایر اقلیت‌ها در میانمار با انتقادات شدیدی روبه‌رو شده و برخی از صفحات متعلق به نظامیان این کشور  از جمله صفحه مین آونگ هلاینگ، رئیس ارتش را حذف کرده است. اما چندین صفحه فیسبوک متعلق به نظامیان این کشور هنوز فعالیت دارد و برخی از آن‌ها تیک رسمی آبی فیسبوک را دارند.

ارتش برمه منافع اقتصادی قابل توجهی در این کشور دارد و صاحب شرکت‌هایی است که در تجارت طیف وسیعی از محصولات از جمله شبکه‌های تلفن همراه، تجارت چای، سیمان و سالن‌های مجالس مشارکت دارند.

علی‌رغم گزارش سازمان ملل در مورد جزئیات چگونگی کمک شرکت‌های نظامی به کمک مالی در جهت نقض قوانین بین‌المللی، فیسبوک به درخواست کمپین میانمار برای حذف صفحات عمل نکرده است.

فرمانر افزود: به نظر می‌رسد فیسبوک از دو استاندارد برخوردار است. اگر در آمریکا خشونت‌پراکنی کنید، از حضور در فیسبوک منع خواهید شد اما اگر افرادی را برای انجام خشونت در میانمار جذب کنید، تیک آبی رسمی فیسبوک را دریافت خواهید کرد.


به گفته سازمان عفو ​​بین‌الملل، پس از آغاز سرکوب اقلیت مسلمان در آگوست 2017، بیش از 750 هزار پناهنده روهینگیایی که بیشتر آن‌ها زنان و کودکان هستند، از میانمار گریختند و به بنگلادش رفتند.

براساس گزارش آژانس توسعه بین‌المللی انتاریو (OIDA) از 25 آگوست 2017، نزدیک به 24 هزار مسلمان روهینگیایی به دست نیروهای دولت میانمار کشته شده‌اند.

بیش از 34 هزار روهینگیایی به آتش انداخته شدند؛ بیش از 114 هزار نفر دیگر مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و حدود 18 هزار زن و دختر روهینگیایی از سوی ارتش میانمار مورد تجاوز قرار گرفتند. 

بر اساس این گزارش، 230 هزار خانه مردم روهینگیا به دست سربازان ارتش میانمار یا در آتش سوزانده و یا تخریب شدند.
انتهای پیام
captcha