بلوغ زودرس زمینه‌ساز انحرافات و اختلالات در کودک می‌شود
کد خبر: 3946492
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹

بلوغ زودرس زمینه‌ساز انحرافات و اختلالات در کودک می‌شود

روانشناس حوزه کودک گفت: اگر کودک در اوایل سنین نوجوانی فرصت تنهایی بسیاری داشته باشد، تخیلات جنسی را در ذهن خود مرور می‌کند که محرک‌های جنسی از جمله فیلم، عکس و کتاب نامناسب، بلوغ زودرس را تشدید و زمینه‌ساز انحرافات و اختلالات در کودک می‌شود.

مهرداد رضاپور، روانشناس حوزه کودک در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه رشد روانی هر فرد از دوره نوزادی تا دوره جوانی باید متناسب با سن انجام شود، اظهار کرد: در واقع بلوغ زودرس روانی به این معناست که کودک نسبت به مسائل جنسی و غریزی، تحولات و تغییرات جنسیتی خود و جنس مخالف زودتر از موعد آگاهی‌هایی را کسب کند.

وی افزود: معمولاً بایستی بلوغ جنسی از سن 13 سالگی به بالا در کودک اتفاق بیفتد که اگر کودک زودتر از این سن آگاهی پیدا کند، دچار بلوغ زودرس شده است، در واقع کودکی که دچار بلوغ زودرس شد نسبت به مسائل جنسی آگاهی پیدا کرده است و چون درک درستی از این غریزه‌ها ندارد می‌خواهد این مسائل را تجربه کند و قطعاً پس از تجربه امکان دارد به‌دنبال تکرار آن نیز پیش رود.

رضاپور گفت: کودکی که زودتر از موعد نسبت به مسائل جنسی آگاهی پیدا کند و دچار بلوغ زودرس شود، تمایل کودک برای پرداختن به لذت‌های جنسی افزایش پیدا می‌یابد، به طوری که فرد در آینده دچار بیماری‌های جنسی می‌شود، بنابراین والدین باتوجه به تغییرات جسمی و فیزیولوژی کودک، باید مراقب باشند تا فرزند خانواده در زمان مناسب درک صحیحی از مسائل و موضوعات جنسی داشته باشد، تا این موضوع نتواند موجب شکل‌گیری رفتارهای ناصحیح در کودکان شود.

وی در دسترس قرار دادن کتاب‌ها، عکس و فیلم‌های نامناسب در اختیار کودک را از عوامل تأثیرگذار در روند بلوغ زودرس برشمرد و افزود: بلوغ زودرس روانی موجب می‌شود کودک در معرض آسیب قرار بگیرد، به این معنا که او در این زمان، نسبت به مسائل لذت‌بخش جنسی و تحریک‌آمیز زودتر از موعد حساسیت پیدا می‌کند و پیش از آنکه درک درستی از خود و جنس مخالف داشته باشد با آگاهی‌های جنسی مواجه می‌شود.

این روانشناس حوزه کودک با اشاره به اینکه والدین باید از عواملی که منجر به بلوغ زودرس در کودکان می‌شوند خودداری کنند، تصریح کرد: لازم است والدین تلاش کنند تا در زمان مطلوب اطلاعات و تغییرات جنسیتی را به کودک منتقل کنند، زیرا اگر  او در اوایل سنین نوجوانی فرصت تنهایی زیادی داشته باشد، تخیلات جنسی را در ذهن خود مرور می‌کند که محرک‌های جنسی بلوغ زودرس را تشدید و زمینه‌ساز انحرافات و اختلالات در کودک می‌شود.

وی تأکید کرد: کودک باید نسبت به حریم شخصی آگاهی داشته باشد، به این معنا که والدین نباید با کودک شوخی‌های نامناسب داشته باشند، زیرا این مسائل می‌تواند زمینه‌ساز بلوغ زودرس در کودک شود.

رضاپور با اشاره به اینکه والدین برای بزرگ شدن کودکشان عجله نداشته باشند، بیان کرد: کودک باید مسیر طبیعی رشد خود را طی کند، اگر کودکی از نظر جسمی دارای جثه بزرگتری باشد، باید زودتر از همسالان خود، مسائل مربوط به تغییرات جسمی و جنسی را یاد بگیرد، بنابراین لازم است والدین آموزش‌ها را براساس تغییرات رفتاری، گفتاری و فیزیولوژی به کودک آموزش دهند و متناسب با آن رفتار کنند.

 

انتهای پیام
captcha