شکل‌گیری محفلی به وسعت جبهه مقاومت و آغاز حرکت کاروان قرآنی انقلاب
کد خبر: 3946101
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته /

شکل‌گیری محفلی به وسعت جبهه مقاومت و آغاز حرکت کاروان قرآنی انقلاب

تصویب کلیات طرح حفظ سه‌ساله پنج جز‌ء در ستاد ملی حفظ قرآن، برپایی همزمان محفل قرآنی در چهار کشور جبهه مقاومت، افتتاح سرای فرهنگ‌ و قرآن مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، اعلام آغاز فاز اجرایی نمایشگاه مجازی قرآن، برگزاری نخستین برنامه کاروان قرآنی انقلاب در سومین سال اجرای این طرح، از مهمترین اخبار حوزه فعالیت‌های قرآنی در این هفته بود.

به گزارش ایکنا، اهم رویدادها و اخبار حوزه قرآنی کشور در هفته سوم دی‌ماه 99 که با گرامیداشت نخستین سالروز شهادت سردار قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و درگذشت آیت‌الله مصباح یزدی همراه بود، شامل مسابقه و دلنوشته‌هایی درباره سردار سلیمانی، افتتاحیه طرح «سبیل‌الرشاد»، تصویب کلیات طرح حفظ ۳ ساله ۵ جز‌ء قرآن، افتتاح سرای فرهنگ‌ و قرآن مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، اعلام آغاز فاز اجرایی نمایشگاه مجازی قرآن از نیمه دوم دی‌، اختتامیه هشتمین جشنواره الحافظون و آغاز حرکت کاروان قرآنی انقلاب در سومین سال متوالی بود. در ذیل نگاهی به مهمترین رویدادهای قرآنی خواهیم داشت؛

درگذشت حکیم مجاهد آیت‌الله مصباح یزدی

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، که به دلیل شدت گرفتن بیماری  گوارشی در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شده بود، شامگاه جمعه ۱۲ دی، دار فانی را وداع گفتاین مفسر قرآن در حوزه‌های مختلف اندیشه دینی تالیفات متعددی دارد او در آثار خود نظام فکری خود را ارائه کرده است. تفسیر حداکثری از دین، غیریت‌سازی با فرهنگ غربی، نفی قرائت‌های متعدد از دین، مرجعیت روحانیت در دین‌شناسی و دفاع از ولایت مطلقه فقیه از جمله‌ اندیشه‌های اوست.

در اندیشه آیت‌الله مصباح یزدی، دین مجموعه‌ای فراگیر از دستورات و احکام است که دنیا و آخرت انسان را دربرمی‌گیرد و همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی انسان را در پوشش خود قرار می‌دهد. از نظر او دین جهت ارزشی پدیده‌ها را مشخص می‌کند؛ یعنی ارزش‌یابی و بیان کیفیت استفاده از آن‌ها برای زندگی در جهت سعادت وظیفه دین است اما کیفیت پیدایش آن‌ها را علم بیان می‌کند.

پیکر مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی، ۱۵ دی‌ماه پس از تشییع از مصلای شهر مقدس قم به سمت حرم حضرت معصومه(س)، در جوار مضجع شریف کریمه اهل بیت(س) به خاک سپرده شد.

طنین تلاوت قرآن در محور مقاومت

محفل قرآنی سردار دل‌ها به وسعت جبهه مقاومت همزمان با گرامیداشت نخستین سالروز شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، ۱۳ دی‌ماه از ساعت ۱۸:۳۰ و به صورت آنلاین و زنده از شبکه رادیویی قرآن و شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد. هم‌زمان در چهار کشور لبنان، سوریه، عراق و ایران، محافل قرآنی به یاد شهیدان مقاومت برپا شد و شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن به پخش برخی تلاوت‌های آن اقدام کردند. پخش این محفل از فرودگاه بغداد، محل شهادت شهیدان سلیمانی و المهندس، آغاز شد و شیخ میثم تمار، قاری عراقی به تلاوت پرداخت. در ادامه، محفل قرآنی در روضه الشهدا ضاحیه لبنان با تلاوت شیخ محمد نبیل أمهز  برگزار و سپس محفل انس با قرآن با تلاوت یوسف جعفرزاده به میزبانی کشور سوریه و در حرم حضرت زینب(س) اجرا شد.

در امتداد این مراسم معنوی، محفل کنار مزار شهید حاج قاسم سلیمانی در گلزار شهدای کرمان پخش شد. این مراسم با تلاوت مجتبی یداللهی و مجید طالبی‌زاده، همراه بود.

انتشار کتاب ذکر سلیمانی

این کتاب که مشتمل بر 94 داستانک متمرکز بر رخداد غم‌انگیز شهادت مظلومانه شهید سلیمانی و شهدای همراه است که حاصل تلاش نویسندگان مدرسه دانشجویی حمد از مجموعه مدارس دانشجویی دانشگاه تهران، است.

این مفسر قرآن در حوزه‌های مختلف اندیشه دینی تالیفات متعددی دارد او در آثار خود نظام فکری خود را ارائه کرده است. تفسیر حداکثری از دین، غیریت‌سازی با فرهنگ غربی، نفی قرائت‌های متعدد از دین، مرجعیت روحانیت در دین‌شناسی و دفاع از ولایت مطلقه فقیه از جمله‌ اندیشه‌های اوست.

در اندیشه آیت‌الله مصباح یزدی، دین مجموعه‌ای فراگیر از دستورات و احکام است که دنیا و آخرت انسان را دربرمی‌گیرد و همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی انسان را در پوشش خود قرار می‌دهد. از نظر او دین جهت ارزشی پدیده‌ها را مشخص می‌کند؛ یعنی ارزش‌یابی و بیان کیفیت استفاده از آن‌ها برای زندگی در جهت سعادت وظیفه دین است اما کیفیت پیدایش آن‌ها را علم بیان می‌کند.

ویژه‌برنامه رادیویی «روایت حبیب»

شبکه رادیویی قرآن، همزمان با نخستین سالروز شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، ویژه‌برنامه‌های متنوعی را در نظر گرفته است که «روایت حبیب» از جمله آنها بود که طی آن به بیان روایت‌گونه درباره سردار سلیمانی از سوی رهبر معظم انقلاب، علما و شخصیت‌های برجسته، سرداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران، همچنین دوستان و آشنایان، پخش فرازهای ناب تلاوت، بیان خاطرات قرآنی و قرائت بخشی از وصیت‌نامه آن شهید والامقام پرداخته شد.

بازدید حجت‌الاسلام تقوی از سازمان قرآنی دانشگاهیان

معاون فرهنگی ـ سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با حضور در  سازمان قرآنی دانشگاهیان و خبرگزاری ایکنا، از مجموعه تحریریه‌های فارسی و بین‌الملل ایکنا بازدید کرد و با برخی از سوژه‌ها و پرونده‌های خبری این خبرگزاری آشنا شد.

همچنین طی این بازدید محمدحسین حسنی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان و مدیرعامل ایکنا، ضمن معرفی مراکز مختلف این سازمان ازجمله خبرگزاری، بر تعامل بیشتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و سازمان قرآنی دانشگاهیان تأکید کرد.

رویدادهای قرآنی

افتتاحیه طرح «سبیل‌الرشاد»

طی این هفته افتتاحیه طرح ارتقای قاریان نوجوان (سبیل الرشاد) با حضور مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و محمدمهدی بحرالعلوم، معاون آموزشی این مرکز و جمعی از شرکت‌کنندگان و مدیران این طرح برگزار شد.

در طرح سبیل‌الرشاد مجموعه‌ای از آموزش‌ها که یک قاری و حافظ ممتاز باید به دست بیاورد، ارائه خواهد شد تا آموزش‌ها محدود به این دو عرصه نشود، بلکه یک حافظ قرآن، در زمینه مفاهیم و بکارگیری رویکردهای تربیتی نیز تلاش کند.

تصویب کلیات طرح حفظ ۳ ساله ۵ جز‌ء قرآن

در جلسه بیستم ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن، کلیات طرح سه‌ساله حفظ پنج جزء قرآن، تصویب و مقرر شد از ابتدای سال ۱۴۰۰ با همکاری تمام دستگاه‌های عضو اجرایی شود.

باید گفت، پیش از تصویب و اجرای این موضوع، بررسی‌های لازم در کمیته علمی انجام شد. در طرح سه‌ساله حفظ قرآن کریم، هفت سؤال از جمله این که در طول این سه سال، چه مقدار از قرآن حفظ شود؟ این حفظ، ترتیبی باشد یا موضوعی؟ چه گروه‌هایی سنی برای کار حفظ در نظر گرفته شود؟ بحث وجود آموزش مفاهیم و صوت و لحن و ... در کنار کار حفظ وجود داشته باشد یا خیر و زمان‌بندی به چه صورت باشد؟ مطرح شده و به این سؤالات پاسخ داده شد.

رونمایی از محصولات جدید در جلسات آتی کمیسیون تبلیغ

مهدی عزیززاده، مدیرکل کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم در برنامه افق رادیو قرآن با اشاره به رونمایی‌های صورت گرفته در جلسه پنجاه‌وهفتم کمیسیون گفت: از این پس و تا پایان شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۰، در هر جلسه از کمیسیون، چندین محصول و دستاورد قرآنی رونمایی می‌شود.

دائمی بودن استقرار ستاد عالی مسابقات کشور در سازمان اوقاف، هرگونه تغییر در ترکیب ستاد منوط به طرح از سوی ستاد مطرح و تصویب در کمیسیون، تعیین تکلیف ضوابط اعزام قاریان تا پایان دی‌ماه، ثبت حدود ۹۰۰ دستاورد و محصول از سوی هشت موسسه و مرکز قرآنی از دیگر مواردی بود که طی این برنامه رادیویی به آن تصریح شد.

برگزاری اولین جشنواره ایده‌پردازی «قرآن شیرین»

این جشنواره به منظور جذب ایده‌های جدید در حوزه ارائه قرآن از سوی مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی برگزار می‌شود. علاقه‌مندان با مراجعه به سایت مبشران و انتخاب کارگاه جشنواره قرآن شیرین و گذراندن کارگاه می‌توانند در قسمت بارگذاری تکالیف ایده‌های خود را در حوزه ارائه جذاب قرآن، بارگذاری یا به سایت آپارات مراجعه و عبارت «قرآن شیرین» را جستجو کنند و کارگاه جشنواره قرآن شیرین را ببینند و سپس ایده خود را در اینستاگرام به صفحه quran_shirin@ ارسال کنند.

محفل قرآنی المصطفی

محفل قرآن کریم به همت اداره کل قرآن و حدیث المصطفی با هدف گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جبهه مقاومت به ویژه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، ۱۳دی‌ماه در سالن جلسات ستاد مرکزی المصطفی برگزار شد. در این مراسم که جمعی از خانواده معظم شهدای مدافع حرم و هشت سال دفاع مقدس حضور داشتند، قاریان بین‌المللی داخلی و بین‌المللی به تلاوت آیاتی از قرآن کریم پرداختند.

برگزاری مسابقه مجازی وصیت‌نامه شهید سردار سلیمانی

اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی اردبیل این مسابقه را با هدف آشنایی با مکتب شهدا و درس آزادگی، ایثار و شجاعت، الگوگیری از زندگانی بزرگ مردان دفاع از میهن اسلامی و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و ترویج پیام‌های مکتب سلیمانی برگزار کرد.

برای شرکت در این مسابقه و دریافت سؤالات مشخصات کامل خود را به آی دی quran_ard@ در تلگرام ارسال کنید و پس از مطالعه متن وصیت‌نامه شهید، عدد گزینه صحیح هر سؤال را به ترتیب سؤال یک تا چهارده، از چپ به راست بنویسید و به صورت یک عدد ۱۴ رقمی همراه با مشخصات به آی دی ذکر شده ارسال کنید.

افتتاح سرای فرهنگ‌ و قرآن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

نخستین خانه‌ای که مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به دست خود در قم بنا کرده است، به نام سرای فرهنگ‌ و قرآن نامیده شد. آیت‌الله هاشمی در ۱۴سالگی روستای بهرمان استان کرمان را به قصد تحصیل در حوزه علمیه قم ترک کرد. ایشان ۱۰ سال پس از هجرت به قم، زمینی را که در خیابان صفاییه و کوچه ممتاز در نزدیکی بیت استادش امام خمینی(ره) قرار داشت، برای ساخت اولین خانه خود در نظر گرفت.

این خانه که قدمت 60 ‌ساله دارد پس بازسازی و مرمت، در آستانه ۱۹ دی، سالروز ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، به عنوان سرای فرهنگ‌ و قرآن افتتاح شد. برگزاری کلاس‌های آموزشی قرآن کریم، دوره‌های مطالعاتی تفسیری و ... از جمله اقداماتی است که در این سرای قرآنی به انجام خواهد رسید.

آغاز فاز اجرایی نمایشگاه مجازی قرآن از نیمه دوم دی‌

با قطعی شدن لغو نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به دلیل شیوع کرونا، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نهاد متولی برگزاری این نمایشگاه، برنامه‌های جایگزین را طی هفته‌های گذشته اعلام کرد.

در این بین جدی‌ترین رویدادی که می‌توان آن را جایگزین نمایشگاه بین‌المللی قرآن به حساب آورد نمایشگاه مجازی قرآن است. نمایشگاهی که از چند ماه قبل زمزمه‌های راه‌اندازی آن شروع و جلسات سیاست‌گذاری آن نیز برگزار شد تا اینکه در نهایت از برپایی قطعی این نمایشگاه در ماه‌های پایانی سال خبر داده شد.

برگزاری پویش نامه‌ای به سردار دل‌ها

این پویش از سوی کانون قرآن و عترت دانشگاه الزهرا(س) همزمان با سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی برگزار شد و به سه نوشته برگزیده جوایزی اهدا خواهد شد.

برگزاری ششمین دوره طرح ملی حفظ تلفنی قرآن «مشکوة»

این طرح ۱۵ دی‌ماه به همت معاونت ترویج و توسعه سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با مشارکت سازمان بهزیستی کشور با حضور ۹۰ نفر از مددجویان سازمان بهزیستی و زیر نظر هشت مربی حافظ قرآن، برگزار شد. این مربیان از طریق ارتباط تلفنی بین مربی و قرآن‌آموز مباحث آموزشی را پیگیری خواهند کرد و آزمون پایانی این دوره، پایان سال جاری اخذ می‌شود.

آغاز دوره‌ مجازی تربیت معلم قرآن مؤسسه احسن الحدیث

مؤسسه قرآنی احسن الحدیث با همکاری سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، طی شرایط کرونایی کشور دوره‌های تربیت معلم خود را به صورت مجازی برگزار کرد. این دوره‌های تربیت معلم شامل روخوانی و روان‌خوانی، تجوید، صوت و لحن و رشته حفظ قرآن کریم و ترجمه، مفاهیم و تدبر است که با حضور اساتیدی چون سید‌محسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی، احمد ابوالقاسمی و محمدمهدی بحرالعلوم است که در حال تکمیل ظرفیت است.

در حال حاضر دوره تربیت معلم روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم با تدریس سیدیوسف درود و تحت نظر اداره امور قرآنی سازمان تبلیغات استان تهران از طریق سامانه آموزش مجازی جهاددانشگاهی(امجد) تشکیل شد.

برگزاری مسابقه حفظ قرآن و دلنوشته‌ای برای سردار

همزمان با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و نخستین سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، برنامه‌ها و مسابقات متعددی از سوی مرکز قرآن، عترت ونماز منطقه پدافند هوایی شمال به همت اداره عقیدتی ـ سیاسی این نیرو در حال برگزاری است که از جمله آن دل‌نوشته‌ای برای سردار دل‌ها، مسابقه حفظ سوره‌های مبارک صف و جمعه و طرح تلاوت نور شامل قرائت سوره‌های بروج است .

معرفی برگزیدگان سوگواره مجازی سوره انسان

همزمان با ایام فاطمیه اولین سوگواره مجازی سوره انسان به همت دارالقرآن دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد و دانشجویان سراسر کشور در پنج رشته حفظ، قرائت، ترتیل، مفاهیم و یادداشت‌نویسی (به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسوی) به ارائه اثر پرداختند که برگزیدگان آن معرفی شدند.

اختتامیه هشتمین جشنواره الحافظون

آیین اختتامیه این جشنواره تخصصی حفظ قرآن یادواره شهید قاسم سلیمانی برگزار شد. جشنواره الحافظون با هدف گسترش فرهنگ حفظ قرآن، به همت سـازمان قـرآن و عترت بسیج سپاه حضرت محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ برای بسیجیان و مردم تهران به صورت مجازی در سه مقطع سنی برگزار شد.

این جشنواره در گروه زیر هفت سال شرکت‌کنندگان در رشته‌هایی همچون حفظ پنج جزء، حفظ سه جزء، حفظ جزء اول یا سی‌ام و ۲۰ سوره آخر قرآن، در مقطع سنی هشت تا ۱۶ سال نیز در رشته‌های جزء اول یا سی‌ام، سه جزء، پنج جزء، ۱۰ جزء، ۱۵ جزء، ۲۰ جزء و حفظ کل و در رشته‌های مقطع سنی بالای ۱۷ سال نیز شامل رشته‌های سه جزء، پنج جزء، ۱۰ جزء، ۱۵ جزء، ۲۰ جزء و حفظ کل در سه مقطع مقدماتی، نیمه نهایی و نهایی همراه بود.

جلسه شورای معین ستاد عالی مسابقات قرآن کشور

جلسه شورای معین ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور با حضور اعضای این شورا و به منظور بررسی آخرین تحولات مسابقات بین‌المللی قرآن کریم و نیز وضعیت برپایی چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کشور برگزار شد.

در بخشی از این جلسه،روش اجرایی مسابقات بین‌المللی قرآن و اضافه شدن مرحله نیمه‌نهایی مورد تأکید قرار گرفت همچنین به هماهنگی‌های بیشتر با شبکه قرآن و معارف سیما برای پخش مطلوب این مسابقات نیز اشاره شد.

در بخش دیگری از این جلسه در مورد جشنواره مردمی تلاوت‌های مجلسی نیز مباحثی مطرح و صدور مجوز برای برگزاری یا عدم برگزاری جشنواره برای سال آینده، به جلسات بعد موکول شد و همچنین با توجه به در جریان بودن دوره فعلی، برپایی مرحله کشوری دوره پانزدهم، بلامانع دانسته شد.

برگزاری جلسه هماهنگی سی‌وهفتمین مسابقات بین‌المللی قرآن

در این جلسه به برخی تغییرات احتمالی در مسابقات بین‌المللی قرآن نسبت به مسابقات کشوری نیز اشاره شد. سپس بر تأثیر برگزاری این قبیل جلسات برای برپایی مطلوب‌تر مسابقات و کیفیت‌بخشی به پخش رسانه‌ای تأکید شد.

آغاز پخش تلاوت‌های مرحله فینال جشنواره تلاوت‌های مجلسی

پخش تلاوت‌های مرحله فینال قرائت پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی طی این هفته انجام شد. با شروع این مرحله از مسابقات رأی‌گیری از طریق سایت متوقف و علاقه‌مندان بعد از شنیدن صوت قاری مورد نظر از طریق رادیو قرآن که هر روز از ساعت ۱۴ الی ۱۵ پخش می‌شد، می‌توانستند با مراجعه به صفحه اینستاگرامی جشنواره ftfquran@ و لایک کردن تلاوت مورد نظر رأی خود را ارسال کنند.

دریافت موافقت اصولی 7 مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت

بیست‌و‌پنجمین جلسه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مصوبه و بحث‌ها و تبادل نظر درباره مشکلات تشکل‌های قرآنی و بررسی درخواست مجوز متقاضیان مؤسسات جدیدالتأسیس همراه بود. طی این جلسه درخواست هفت مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت جدید، مورد بحث و بررسی قرار گرفت که برای آغاز فعالیت رسمی مؤسسات، موافقت اصولی صادر شد.

این مؤسسات شامل نورالآیات، اندیشه‌ورزان فرهنگ قرآنی و سعادت از تهران، عقیق و علامه عبدالهادی الفضلی از قم، شهید مهدی رازی از بوشهر در حوزه آموزش عمومی و فعالیت‌های تبلیغ و ترویج و مؤسسه دارالتحفیظ محدث جزری از کردستان در حوزه آموزش عمومی بود.

پذیرش عدم فعالیت مؤسسات قرآنی در اظهارنامه مالیاتی تسلیمی

اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، با توجه به تعطیلی یا توقف فعالیت‌های بسیاری از مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد در شرایط کرونا، نامه‌ای درباره توقف فعالیت مؤسسات قرآنی و توجه به این امر، در محاسبه مالیات مؤسسات قرآنی به سازمان امور مالیاتی ارسال کرد.

بنابر این با توجه به پاسخ سازمان امور مالیاتی به نامه اتحادیه کشوری با عنوان توقف فعالیت و غیر فعال بودن مؤسسات و تشکل‌های قرآنی ناشی از انتشار ویروس کرونا، عدم فعالیت مودی، حسب مندرجات اظهارنامه تسلیمی مورد پذیرش قرار خواهد گرفت. بر این اساس، ضروری است مؤسسات قرآنی در تکمیل اظهارنامه‌هایی تسلیمی، نسبت به فعالیت، کاهش فعالیت یا توقف فعالیت خود توجه کنند.

کاروان قرآنی انقلاب و محافلی با چاشنی پایش سلامت خانواده مدافع حرم

نخستین محفل از محافل کاروان قرآنی انقلاب، پنجشنبه، ۱۸ دی‌ماه با حضور خانواده‌های معزز شهدا، رزمندگان ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمعی از فعالان قرآنی در مسجد امیرالمؤمنین(ع) مرکز آموزش درجه‌داری جوادالائمه(ع) نزاجا واقع در لواسان برگزار شد.

همزمان با برپایی نخستین محفل از محافل کاروان قرآنی انقلاب، تعداد ۱۲ خانواده شهدای دفاع مقدس، مدافع حرم و مدافع سلامت، با استقرار در مهمانسرای شهید سلامت‌بخش نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، از سوی کادر ۲۰ نفره درمان نزاجا مورد پایش سلامت قرار گرفتند. 

حافظان و قاریان دو نسل بر سر سفره قرآن و نهج‌البلاغه

جمعی از استادان، پیشکسوتان و مسئولان نهادهای قرآنی کشور، 18 دی در قالب چهارمین نشست پیشکسوتان و فعالان قرآنی، در کنار نسلی از نوجوانان و جوانان حافظ و قاری قرآن، با حضور در مؤسسه آل‌البیت(ع) لحفظة‌القرآن بر سر سفره قرآن و اهل بیت نشستند و از اجرای برنامه این آینده‌سازان بهره‌مند شدند.

در این بازدید عباس سلیمی، معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم(ع)؛ سیدمحسن موسوی‌بلده، احمد حاجی‌شریف، محمدرضا صلح‌جو و حجت‌الاسلام علی حبیبی، پیشکسوتان قرآنی؛ حجج اسلام اخوان‌صباغ، رئیس و شفیعی، مدیرکل امور استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم، مهدی قره‌شیخلو، رئیس و محمدمهدی بحرالعلوم، معاون آموزش مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه؛ سیدحسین موسوی‌بلده، رئیس شورای عالی قرآن شهرداری تهران؛ محمدحسین حسنی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان و مدیرعامل ایکنا و میثم طاهرآبادی، از اعضای اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآنی، حضور داشتند.

حجت‌الاسلام شهرستانی با بیان اینکه برای موفقیت باید در کنار تعهد و تخصص، مدیریت هم داشته باشیم، اظهار کرد: متأسفانه درگیری بر سر مسائل حاشیه‌ای و جنبی در کشور زیاد است و برخی افراد تنگ‌نظری دارند و احساس می‌کنند، اگر بخواهند خودشان موفق باشند، باید دیگران را زمین بزنند، وگرنه ما توانایی، استعداد و امکانات کم نداریم.

وی با تاکید بر اینکه ما در خدمت جامعه قرآنی هستیم در پاسخ به پیشنهاد احمد حاجی‌شریف، مبنی بر نوشتن قرآنی با رسم الخطی ویژه جمهوری اسلامی که قرائت آن آسان باشد، افزود: در صورتی که نهادهای متولی فعالیت‌های قرآنی در ایران، پیشگام شوند ما حاضر به همکاری و حمایت هستیم.

در این دیدار همچنین احمد حاجی‌شریف، رئیس دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور طی سخنانی گفت: ما هنوز قرآنی به نام جمهوری اسلامی نداریم در حالی که خوشنویسان درجه یک زیادی داریم، لذا درخواست دارم در نوشتن قرآنی به نام جمهوری اسلامی پیش قدم شوید.

انتهای پیام
captcha