تمامی داروهای درمان کرونا در داخل تولید می‌شود
کد خبر: 3945588
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
شانه‌ساز:

تمامی داروهای درمان کرونا در داخل تولید می‌شود

رئیس سازمان غذا و دارو از تولید تمامی داروهای مرتبط با درمان کرونا در داخل کشور خبر داد.

تمامی داروهای درمان کرونا در داخل تولید می‌شودبه گزارش خبرنگار ایکنا، محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو، امروز 15 دی‌ماه در نشست خبری ویدیو کنفرانسی که در وزارت بهداشت برگزار شد با بیان اینکه تمامی دارو‌های مورد نیاز بیماران کرونایی در داخل کشور تولید می‌شود، اظهار کرد: خوشبختانه مشکلی در تأمین دارو‌های بیماران کووید ۱۹ در کشور وجود ندارد. هر دارویی که در زمینه کرونا وارد بازار دارویی جهان می‌شود، در کمتر از دو ماه تولید آن در کشور صورت می‌گیرد و حتی زمینه صادرات آن‌ها نیز فراهم می‌شود.

وی در ادامه با تأکید بر روند نزولی واردات دارو به کشور، گفت: توانمندی صنعت دارویی کشور باعث شد تا روند واردات دارو به لحاظ ریالی از ۳۰ درصد در سال ۹۷، به ۲۲ درصد در سال ۹۸ برسد و امروز این عدد به کمتر از ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده است.
 
معاون وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه در حوزه غذا نیز توانسته‌ایم فرایند صدور پروانه تولید را به کمتر از ۲۴ ساعت برسانیم، گفت: با هماهنگی‌های انجام شده برای هزار و ۵۰۰ پروانه تولید محصولات غذایی که تا شش ماه قبل در نوبت مجوز بودند، مجوز‌ صادر شد.
 
وی با بیان اینکه در روز‌های نخست شیوع کرونا ظرفیت تولید ماسک در کشور روزانه بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار عدد بود، گفت: امروز این ظرفیت به روزانه ۳۵ میلیون عدد ماسک رسیده است، سیاست ما در آن روز‌ها ابتدا کمیت و بعد قیمت ماسک بود، اما بعد از گذر از بحران کمبود ماسک، ارتقا کیفیت محصولات تولیدی را مورد توجه قرار دادیم.

شانه‌ساز در رابطه با تأمین انسولین در کشور نیز گفت: در زمینه انسولین نیز با تلاش‌هایی که صورت گرفت توانستیم دو میلیون عدد انسولین وارد بازار دارویی کشور کنیم. اشخاصی که انسولین را از داروخانه‌های منتخب کشور دریافت می‌کنند، ثبت می‌شوند و براساس کد ملی انسولین دریافت می‌کنند به این صورت کمتر شاهد خروج این محصولات از زنجیره رسمی خواهیم بود.
 
وی همچنین از تأمین دستگاه‌های ونتیلاتور در داخل کشور خبر داد و افزود: تمامی این دستاورد‌ها در حالی به دست آمده است که در سخت‌ترین شرایط تحریم‌ها به سر می‌بریم.
 
شانه‌ساز در ادامه در رابطه با تولید واکسن کرونا در کشور نیز گفت: در زمینه واکسن کرونا چند شرکت تولیدکننده داخلی داریم که روی واکسن کار می‌کنند. یکی از تولیدکنندگان‌ فاز اول مطالعه انسانی را آغاز کرده است و تولیدکننده دیگری به سرعت در حال تکمیل مدارک خود است تا آن‌ها نیز فاز انسانی خود را آغاز کنند.

شانه‌ساز در رابطه با تأمین دارو‌های وارداتی واکسن آنفولانزا نیز گفت: 14 میلیون دوز واردات واکسن آنفولانزا درخواست کرده بودیم که فقط دو میلیون دوز تأمین شد و گروه‌های مورد نظر آن را دریافت کردند. سایر دوز‌ها را به دلیل کارشکنی‌ها نتوانستیم تأمین کنیم.
 

وعده یونیسف عملیاتی نشد 

 
وی ادامه داد: یونیسف نیز قرار بود ۸۰۰ هزار دوز واکسن آنفولانزا را تا اول دی تأمین کند که این موضوع هنوز محقق نشده است. البته از سوی کره جنوبی این واکسن در حال ورود به ایران است، اما زمان طلایی تزریق آن گذشته است و در این بازه زمانی قابل استفاده نیست. اگرچه به دلیل زدن ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی میزان ابتلا به آنفولانزا در کشور کاهش یافته است.

شانه‌ساز در ادامه با اشاره به برچسب‌گذاری روی تمامی دارو‌ها گفت: هر دارویی در کشور در سامانه تی‌تک قابل بررسی بوده و با این اقدام از بروز قاچاق جلوگیری می‌شود. از مردم هم درخواست می‌کنیم کد شناسه یکتا یا تیتک را وارد کرده و به این شکل دارو را مصرف کنند.

معاون وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه با کمال بی‌رحمی در دوران تحریم با کشور ما رفتار می‌شود، اظهار کرد: این در حالی است که با ژست‌های بشر دوستانه از عدم تحریم دارو و تجهیزات پزشکی گفته می‌شود. به رغم این مسئله دارو‌های مورد نیاز جمعیت خاص با مشکلات بسیار تأمین می‌شود. ظرفیت‌های تولیدی در کشور افزایش پیدا کرده است. چین و هند بزرگترین شرکت‌های تولید کننده دارو در کشور هستند. برای انتقال ارز به آن‌ها نیز مشکلات فراوان داریم. برخی شرکت‌ها از همکاری با ایران می‌ترسند.
 
وی در رابطه با تأمین دارو برای بیماران نادر گفت: تعداد این بیماران اندک بوده و داروی مصرفی آن‌ها نیز گران است. تأمین کننده این دارو‌ها محدود و تیراژ تولید آن‌ها نیز اندک است. شرکت‌های دانش‌بنیان این دارو‌ها را در کشور تولید کرده‌اند، اما برخی از دارو‌ها در آمریکا و شرکت‌های وابسته به رژیم صهیونیستی تولید می‌شوند که با زحمت فراوان آن‌ها را تأمین می‌کنیم.
 
وی با بیان اینکه در حوزه داور و تجهیزات مشکلات خاصی در کشور وجود ندارد، گفت: برای دارو‌های کمیاب نیز فراخوان دادیم تا از شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید این دارو‌ها کمک گرفته شود. هم اکنون دو و نیم میلیون دلار برای تأمین واردات دارو وجود دارد که این محدودیت ارزی موجب شده تا داروی دیگری به فهرست دارو‌ها برای واردات اضافه نشود.

شانه‌ساز درباره سهمیه مجلس برای تأمین واکسن آنفولانزا گفت: بسیاری از مراکز درمانی واکسن دریافت می‌کنند. هشت هزار نفر در مجلس فعالیت می‌کنند و برای آن‌ها هزار و ۵۰۰ واکسن با بررسی همکاران در معاونت بهداشت در نظر گرفته شده است. گروه‌های اولویت‌دار از سوی وزیر برای تأمین واکسن کرونا هم اعلام شده‌اند. نمی‌توان افراد را به دلیل فعالیت در مجلس از واکسن کرونا محروم کرد اگرچه هرگونه تحویل با تأیید معاونت بهداشت است.

وی همچنین در رابطه با آخرین وضعیت داروی متادون درمانی گفت: متادون نوع درمان معتاد را تغییر می‌دهد. تأثیرات متادون همچون مواد مخدر است. معتاد باید درمان شود و در طول عمر نباید به او متادون داد. شاید متادون درمانی در مرحله‌ای برد داشت، اما هم اکنون تأثیرگذار نیست. باید رویه توزیع متادون را تغییر داد. اگر فرد معتادی نتوانست به کلینیک مراجعه کند باید به دارو دسترسی داشته باشد. تعدادی داروخانه متنخب در سطح کشور شناسایی می‌شود که بتواند دارو‌ها را توزیع کنند. تاکنون اطلاعات و آمار دقیق درباره روند توزیع متادون نداشتیم. در این اقدام خانواده‌های این افراد می‌توانند انتخاب‌گر باشند.

 

دارو‌ها و فراورده‌های طب سنتی برای درمان کرونا


شانه‌ساز همچنین در رابطه با تأیید دارو‌ها و فراورده‌های طب سنتی برای درمان کرونا نیز گفت: در مورد دارو‌های طبیعی که پایه غیر شیمیایی دارند، چهار مجوز برای مطالعات بالینی صادر شده است. اقدامات آن‌ها به صورت کاملاً علمی انجام طی می‌شود. افرادی که در این زمینه ادعا‌هایی دارند بدانند فرایند تولید دارو باید از نظر سلامت، ایمنی، اثربخشی و آسیب نرساندن به بیمار مانند بقیه دارو‌ها طی شود و بتوانند بیمار را درمان کنند یا علایم را کم کند. این دارو‌ها باید بتوانند خود را ثابت کنند. در این مورد باید بررسی کنیم که چه مقدار این ادعا‌ها صحت دارد.

شانه‌ساز افزود: در ایران پروتکل‌های تولید دارو‌های گیاهی را براساس پروتکل‌های بین‌المللی بومی‌سازی کردیم تا در مدیریت کرونا از ظرفیت و توانایی طب سنتی نیز استفاده کنیم. کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند و حرفی برای گفتن دارند باید بیایند، مجوز و کد اخلاق مطالعه بالینی را بگیرند و مجوز‌های لازم را برای آزمایش دارو اخذ کنند. اگر مراحل علمی طی شد به آن‌ها هم مانند سایر دارو‌ها مجوز تولید داده می‌شود. اما اگر بگویند این دارو را به اقوام و خویشان دادیم و اثر کرد، قابل قبول نیست، چراکه اصلاً معلوم نیست اقوام آن‌ها چه دارو‌های دیگری هم مصرف کرده‌اند. مدعیان تولید این دارو‌ها باید از فرمت‌های استاندارد وزارت بهداشت تبعیت کنند و اگر مدارک و مستندات آن‌ها کامل بود و کد اخلاق را گرفتند می‌تواند مجوز مطالعه بالینی و تولید بگیرند.

رئیس سازمان غذا ودارو در ادامه با بیان اینکه هم اکنون صد میلیون ماسک در کشور دپو شده است، گفت: این ماسک‌ها و مواد ضدعفونی کننده مهمترین عامل پیشگیری از بیماری هستند. در این برخورد‌ها نگرانی خاصی نباید ایجاد شود و امکان صادرات ماسک در کشور و آیین‌نامه‌ها نیز فراهم شده است. زمینه صادرات ونتیلاتور، ماسک و .. از کشور وجود دارد.
انتهای پیام
captcha