گروه‌های جهادی نه مداخله‌گرند، نه مسئول / جهادگران؛ بازوان کمکی مسئولان
کد خبر: 3943271
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۸
کریمی از 2 نگاه آسیب‌زا به گروه‌های جهادی گفت؛

گروه‌های جهادی نه مداخله‌گرند، نه مسئول / جهادگران؛ بازوان کمکی مسئولان

مدیر گروه جهادی شهدای دانشجوی استان یزد با بیان اینکه فعالیت گروه‌های جهادی موجب سلب مسئولیت از مدیران نمی‌شود، گفت: جهادگران و گروه‌های مختلف جهادی بازوان کمکی و یاری‌رسان مسئولان هستند.

به گزارش ایکنا، جهادگران انسان‌هایی گذشته از دنیای مادیات هستند که سال‌هاست بدون هیچ‌ چشم‌داشتی نسبت به خدمات‌رسانی به محرومان و نیازمندان در مناطق مختلف کشور اقدام کرده‌اند. گروه‌های جهادی که وظیفه اصلی خود را حول محور خدمت‌رسانی و کمک به خانواده‌های نیازمند قرار داده‌اند، در حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله نیز وارد میدان می‌شوند و به خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان و محرومان می‌پردازند.

طی یک سال اخیر و با شیوع بیماری کرونا، فعالیت‌ گروه‌های جهادی با تغییرات زیادی روبه‌رو شده است. این گروه‌ها ضمن لبیک‌گویی به رهبر معظم انقلاب در زمینه کمک مؤمنانه و مواسات، خدمات خود را به حوزه بیمارستان‌ها و کادر درمان نیز تسری و اقدامات شایسته‌ای را انجام داده‌اند. گروه جهادی شهدای دانشجوی استان یزد یکی از گروه‌های فعال در زمینه خدمت‌رسانی به محرومان و آسیب‌دیدگان از شرایط کرونایی است که توانسته در همکاری با سایر گروه‌های جهادی منطقه نسبت به رفع محرومیت و اشتغال‌زایی برای محرومان اقدام کند.

رضا کریمی، مدیر گروه جهادی شهدای دانشجوی استان یزد، در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با چگونگی شکل‌گیری این گروه جهادی و خدمات آن از بدو تأسیس، اظهار کرد: گروه جهادی شهدای دانشجو ابتدا از یک خیریه چند نفره در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و با کمک دوستان آغاز به کار کرد.

وی با بیان اینکه در ابتدای فعالیت تصمیمی برای ثبت گروه به عنوان گروه جهادی نداشتیم، تصریح کرد: با شیوع بیماری کرونا در کشور و برای سهولت در خدمت‌رسانی به اقشار محروم و آسیب دیده شهرستان‌های استان یزد به ویژه شهرستان ابرکوه، تصمیم گرفتیم تا این گروه را در اطلس جهادی ثبت کنیم.

 

شنبه/////گروه‌های جهادی از مدیران سلب مسئولیت نمی‌کنند / جهادگران؛ بازوان کمکی و یاری‌رسان به مسئولان

 

کریمی افزود: البته گروه دوستانه و کمک‌های خیرانه ما همچنان همانند گذشته پابرجا و برقرار است و تنها تفاوتی که ایجاد شده این است که پس از به ثبت رسیدن گروه، تمامی کمک‌ها در قالب گروه جهادی شهدای دانشجو در اختیار نیازمندان و آسیب‌دیدگان قرار می‌گیرد.

مدیر گروه جهادی شهدای دانشجو با بیان اینکه آغار به‌کار رسمی فعالیت‌های گروه جهادی ما از سال 98 و همزمان با اوج‌گیری پاندمی کرونا بود، گفت: ضرورت کمک‌رسانی به اقشار مختلف مردم به ویژه اقشاری که بیشتر در معرض آسیب از کرونا بودند، فعالیت‌های گروه جهادی ما را به سمت و سویی تازه سوق داد.

وی با اشاره به اینکه گروه جهادی شهدای دانشجو با هدف کمک‌رسانی به نیازمندان و محرومیت‌زدایی از مناطق کم‌برخوردار کشور شکل گرفت، بیان کرد: در تلاش هستیم تا به حول و قوه الهی و با کمک دیگر دوستان‌ جهادی، زیرساخت‌هایی برای اشتغال‌زایی محرومان و مستضعفان فراهم کنیم تا در کنار محرومیت‌زدایی، در زمینه توانمندسازی این قشر از جامعه نیز گام برداشته باشیم.

کریمی ادامه داد: استعدادهای فراوانی در میان محرومان و نیازمندان جامعه وجود دارد که فقط به‌ دلیل نداشتن امکانات اولیه،‌ به منصه ظهور نمی‌رسند در حالی که بهره‌گیری صحیح از این ظرفیت‌ها می‌تواند سبب رفع محرومیت شده و در کنار ایجاد درآمد، به تولید ارزش افزوده نیز کمک کند.

 

شنبه/////گروه‌های جهادی از مدیران سلب مسئولیت نمی‌کنند / جهادگران؛ بازوان کمکی و یاری‌رسان به مسئولان

 

مدیر گروه جهادی شهدای دانشجو گفت: بسیاری از مسئولان نهادهای مختلف در منطقه ما همکاری‌های بسیار خوب و همه‌جانبه‌ای با جهادگران دارند و نهایت سعی خود را برای تهیه امکانات و ایجاد بسط ید برای جهادگران می‌کنند، اما متأسفانه نگاه برخی از مدیران به گروه‌های جهادی، نگاه جبران فروگذاری مسئولان است. در حوادث چند سال اخیر همچون سیل آق‌قلا، لرستان و خوزستان، این گروه‌های جهادی بودند که بار را به دوش کشیدند. البته گروه‌های جهادی، خدمت را وظیفه خود می‌دانند، اما این مسئله باعث سلب مسئولیت از مسئولان نمی‌شود.

وی ادامه داد: متأسفانه در برخی از بحران‌ها و بلایای طبیعی شاهد این موضوع هستیم که برخی از مسئولان، وظیفه خود را به گروه‌های جهادی سپرده و از خود سلب مسئولیت می‌کنند و فقط از جهادگران مطالبه کار می‌کنند. این نگاه هم موجبات دلسردی و بی‌انگیزگی جهادگران را فراهم می‌کند و هم موجب اهمال‌ورزی و سستی در مسئولان می‌شود.

کریمی با اشاره به اینکه فعالیت‌های گروه جهادی شهدای دانشجو پیش از شیوع بیماری کرونا در حوزه جمع‌آوری و توزیع کمک‌های نقدی و غیرنقدی قرار داشت، افزود: فعالیت گروه ما با شیوع اپیدمی کرونا در کشور به این موضوع معطوف شد و به منظور سهولت در خدمت‌رسانی، طی چندین مرحله در رزمایش مواسات و همدلی که در شهرستان ابرکوه و با همراهی سایر گروه‌های جهادی برگزار شد، همکاری و همراهی داشتیم.

مدیر گروه جهادی شهدای دانشجو ادامه داد: طی رزمایش‌های برگزار شده که با محوریت قرارگاه فرهنگی، اجتماعی امام رضا(ع) و بازوان جهادی این قرارگاه از جمله گروه جهادی شهدای دانشجو انجام شد، بیش از یک هزار بسته معیشتی طی هر مرحله در بین نیازمندان شهرستان توزیع شد.

 

شنبه/////گروه‌های جهادی از مدیران سلب مسئولیت نمی‌کنند / جهادگران؛ بازوان کمکی و یاری‌رسان به مسئولان

 

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در این راستا با محوریت قرارگاه فرهنگی، اجتماعی امام رضا(ع) و همکاری بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و نیز مشارکت گروه جهادی شهدای دانشجو، تعدادی کارت هدیه نقدی برای اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر تهیه و در میان ایشان توزیع شد.

کریمی با اشاره به اینکه در حال حاضر نیز با همراهی دیگر گروه‌های جهادی در زمینه تهیه و توزیع آب‌میوه برای بیماران کرونایی و کادر زحمت‌کش درمان بیمارستان خاتم‌الانبیاء(ص) شهرستان ابرکوه همکاری داریم، گفت: به دلیل وقوع سیل در روستای فیروزآباد شهرستان ابرکوه نیز هم‌اکنون تعداد 200 بسته معیشتی تهیه شده و طی چند روز آینده بین مردم آسیب‌دیده این روستا توزیع خواهد شد.

مدیر گروه جهادی شهدای دانشجو تصریح کرد: اعضای ثابت گروه جهادی ما 15 نفر هستند که از ابتدای فعالیت گروه تاکنون مشغول خدمت‌رسانی بوده‌اند. البته بنابر فعالیت‌های مختلفی که انجام می‌دهیم، جهادگران دیگری نیز به ما می‌پیوندند. تمرکز اصلی فعالیت‌های گروه جهادی ما بر پایه کمک‌رسانی و اجرای برنامه‌های فرهنگی قرار دارد، اما تلاش داریم تا بستر لازم برای ایجاد اشتغال محرومان را نیز فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه مهمترین فعالیت گروه جهادی ما کمک‌رسانی و ایجاد بسترهای فرهنگی برای حضور و نقش‌آفرینی نیازمندان و محرومان است، افزود: مشکلات موجود در رابطه با نگاه مسئولان به جهادگران و گروه‌های جهادی در دو موضوع نگاه توأم با حس مداخله‌گر بودن جهادگران و نیز نگاه مسئولیت جهادگران در تمامی امور خلاصه می‌‍‌‌‌شود.

 

شنبه/////گروه‌های جهادی از مدیران سلب مسئولیت نمی‌کنند / جهادگران؛ بازوان کمکی و یاری‌رسان به مسئولان

 

کریمی بیان کرد: گاهی مشاهده می‌شود که مسئولان با این دید به فعالیت گروه‌های جهادی می‌نگرند که گویی جهادگران به نوعی خراب کننده کار آن‌ها و مداخله کننده در حیطه مسئولیت آن‌ها هستند. زمانی که این نگاه حاکم شد، کارشکنی‌ها و دست‌اندازی‌های زیادی در مسیر فعالیت گروه‌های جهادی ایجاد می‌شود که در این بین فقط مردم هستند که ضرر می‌کنند.

مدیر گروه جهادی شهدای دانشجو گفت: عکس این مورد نیز زمانی است که مسئولان به جهادگران و گروه‌های جهادی نگاه همه‌کاره دارند و این نگرش تا جایی پیش می‌رود که برخی مدیران از خود سلب اختیار کرده و جهادگران را مسئول بهبود امور و رساندن اوضاع به وضع مطلوب می‌دانند.

وی با بیان اینکه هر دو نگرش مطرح شده آسیب‌زا و دارای آفت است، تصریح کرد: تنها زمانی دیدگاه‌ها تصحیح می‌شود که به گروه‌های جهادی به منزله بازوان کمکی و یاری‌سان نگریسته شود و در این حالت است که همکاری‌ها و تعاملات شکل گرفته و تغییرات به نفع مردم ایجاد می‌شود.

کریمی در پایان سخنان خود در رابطه با موانع موجود بر سر راه فعالیت گروه‌های جهادی نیز اظهار کرد: در این زمینه مانعی وجود ندارد که نتوان با کار و تلاش مجاهدانه از سر راه برداشت. موانع اگر وجود نداشته باشند، انسان باید در اصل کار خود شک کند. توان بچه‌های جهادی و تعامل بین گروه‌های جهادی و مسئولان‌ جهادگر، بزرگترین عامل برداشتن موانع است.

انتهای پیام
captcha