تاریخچه ۹۰۰ ساله وقف در لرستان / وقف قرآنی احیا شود
کد خبر: 3940516
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸

تاریخچه ۹۰۰ ساله وقف در لرستان / وقف قرآنی احیا شود

معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه لرستان با تأکید بر ضرورت افزایش وقف قرآنی در جامعه، اظهار کرد: پیشینه وقف در استان لرستان به ۹۰۰ سال قبل برمی‌گردد. ‌

ارسال شود//تاریخچه ۹۰۰ ساله وقف در لرستان/ لزوم احیای وقف قرآنیحجت‌الاسلام محمدجواد عباس‌زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه استان لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان با بیان اینکه وقف میراث ارزشمند جامعه اسلامی است، اظهار کرد: وقف سرمایه اجتماعی به حساب می‌آید که جامعه اسلامی از فواید آن برای پیشبرد اهداف استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه در سطح استان لرستان در حوزه قرآن نیازمند به وقف هستیم، ادامه داد: در دیگر حوزه‌های اشتغال، کارآفرینی و علم نیز می‌طلبد که واقفان ما ورود کنند اما آمار وقف قرآنی لرستان باید افزایش یابد.

عباس‌زاده با اشاره به مرسوم شدن وقف مشارکتی در جامعه، افزود: با توجه به شرایط کنونی و شیوع ویروس کرونا، وقف مشارکتی می‌تواند به عنوان یک الگو معرفی شود به‌طوری‌ که یک طایفه، یک عشیره، یک شهر و یا حتی یک استان یک موقوفه را برای نیت خاص وقف کنند.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه لرستان به پیشینه وقف در استان لرستان اشاره کرد و افزود: یک فرد ۹۰۰ سال پیش موقوفه‌ای را با نیت عزاداری سیدوسالار شهیدان وقف کرده است و امروز بعد از 900 سال هنوز ثواب آن را می‌برد؛ وجه تمایز وقف با سایر خیرات در این است که وقف چشمه همیشه جاری است و واقف سال‌ها بعد از مرگ نیز از فیض آن بهره‌مند می‌شود.

طبخ و توزیع ۱۲۰ هزار بسته غذایی

وی با بیان اینکه بعد از فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر کمک مؤمنانه و مواسات، برنامه‌های مراکز افق اوقاف و امور خیریه با رویکرد اجتماعی برنامه‌ریزی شد، ادامه داد: با شناسایی نیازمندان مجاور امامزادگان و بقاع متبرکه استان، 10 هزار بسته معیشتی از سوی اوقاف لرستان میان آنان توزیع شد.

عباس‌زاده به طبخ و توزیع ۱۲۰ هزار بسته غذایی در شرایط کنونی کشور و شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و ادامه داد: بیش‌ از شش هزار بسته مهر تحصیلی بین دانش‌آموزان نیازمند توزیع شده است؛ همچنین توزیع لباس، ماسک و مواد ضدعفونی کننده بین محرومان در این ایام از دیگر فعالیت‌های اوقاف لرستان است.

معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه لرستان با بیان اینکه کارهای فرهنگی در امامزادگان شاخص استان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجرا می‌شود، گفت: در سایر امامزادگان تمام برنامه‌ها فرهنگی نیز تعطیل نشده است و عمدتاً در بستر فضای مجازی در حال انجام است.

انتهای پیام
captcha