تشریح فعالیت‌ کتابخانه‌های عمومی چهارمحال‌وبختیاری در ایام کرونا
کد خبر: 3938506
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵

تشریح فعالیت‌ کتابخانه‌های عمومی چهارمحال‌وبختیاری در ایام کرونا

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی چهارمحال‌وبختیاری به تشریح فعالیت کتابخانه‌های عمومی استان در طی ایام کرونایی پرداخت.

فرهاد خلیل‌مقدم، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، با اشاره به اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی همزمان با شیوع ویروس کرونا  و تبدیل تهدید به فرصت ، اظهار کرد:  تلاش شد با ورود کتابخانه‌ها در بستر فضای مجازی بتوانیم تمامی مخاطبان را جذب کتابخانه‌های عمومی کنیم، همچنین با بهره‌مندی از شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های داخلی سعی کردیم زمینه آشنایی بیشتر مردم با منابع کتابخانه‌ای را در بستر فضای مجازی ایجاد کنیم.

وی گفت: برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی، نقاشی، نشست‌های قصه‌گویی و کتابخوانی به‌صورت برخط، آغاز به کار محافل ادبی کتابخانه‌های عمومی استان در فضای مجازی،  جشنواره کتابخوانی رضوی و غیره از جمله اقدامات کتابخانه‌های عمومی استان در ایام کرونا است.

خلیل‌مقدم با ابراز خوشحالی از استقبال مردم از برگزاری این طرح‌ها، افزود: موفقیت‌های بسیاری نیز در سطح ملی از سوی اعضا و کتابداران کتابخانه‌های عمومی کسب شد که از جمله آن‌ها می‌توان به کسب موفقیت در مرحله کشوری در مسابقات «کرونا را شکست می‌دهیم»، «هر کتابدار یک کتابخوان» و «هر خانه یک کتابخانه» اشاره کرد.

وی با بیان اینکه با شیوع بیماری کرونا امکان خدمت‌دهی حضوری برای اعضای کتابخانه‌ها کمتر مهیا بوده است، اظهار کرد: کتابخانه‌ها در این فرصت ضمن ترویج کتابخوانی در فضای مجازی، به دیگر فعالیت‌ها از جمله تکمیل خدمات فنی کتابخانه‌های عمومی، شاداب‌سازی کتابخانه‌ها، تغییرات ابتکاری در بخش‌های کودک، اصلاح چیدمان و بسیاری فعالیت‌های دیگر پرداخته‌اند.

خلیل‌مقدم با اشاره به اینکه در طی ایام کرونا اداره‌کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان در راستای ایجاد کتابخانه در شهرهای فاقد کتابخانه و روستاهای واجد شرایط اقدامات بسیاری انجام داده است، اضافه کرد: از جمله آن‌ها و نتایج حاصله از این تلاش‌ها می‌توان به احداث کتابخانه امام علی(ع) شهر نافچ، کتابخانه نوید مهر پردنجان و همچنین آغاز به کار نخستین پیشخوان خدمات کتابخانه‌ای در شهر لردگان همزمان با هفته کتاب اشاره کرد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان تعداد کتابخانه‌های فعال در استان را ۵۵ کتابخانه عمومی اعلام کرد و ادامه داد: نزدیک به ۹۰۰ هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی وجود دارد.

وی با بیان اینکه کتابخانه‌ها در حال حاضر مجهز به نرم‌افزار تحت وب با نام «نرم‌افزار سامان» هستند، تصریح کرد: علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی با ورود به این سامانه می‌توانند کتاب مورد علاقه خود را جستجو کرده و دریابند که در کدام یک از کتابخانه‌های عمومی استان و کشور آن کتاب موجود بوده و یا به امانت برده شده است.

انتهای پیام
captcha