بسیجی نماد یک منتظر شاخص است / مشترکات آموزه‌های مهدوی و فرهنگ بسیجی
کد خبر: 3937266
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۳
به بهانه سالروز تشکیل بسیج؛

بسیجی نماد یک منتظر شاخص است / مشترکات آموزه‌های مهدوی و فرهنگ بسیجی

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت گفت: با مطالعه تطبیقی می‌توان قرابت و مشترکات فراوانی را میان فرهنگ انتظار و فرهنگ بسیجی یافت و به این نتیجه رسید که عینیت فرهنگ انتظار در روزگار کنونی در فرهنگ بسیج تجلی یافته و بسیجی نماد یک منتظر شاخص است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن مُلایی، مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به قرابت فرهنگ بسیج و فرهنگ انتظار، اظهار کرد: فرهنگ بسیجی نمود امروز فرهنگ انتظار است‌ و مصادیقی از این فرهنگ را می‌توان در آموزه‌های مهدوی یافت.

وی با بیان برخی شاخص‌های فرهنگ انتظار و قرابت آن با مؤلفه‌های فرهنگ بسیجی، گفت: از مهم‌ترین شاخص فرهنگ انتظار، قرین بودن انتظار به جهاد و مبارزه است همچنان که پیامبر اسلام(ص) در روایتی فرمودند «اَفضَلُ الجهادِ اُمتَّی اِنتِظارُ الفَرَج، بهترین جهاد امت من انتظار برای فرج امام زمان(عج) است».

ملایی اظهار کرد: زمانی که انتظار را به یک عمل جهادی معنا می‌کنیم، چندین شاخص برجسته می‌توان برای آن برشمرد از جمله اینکه رفتار جهادی بر اساس آموزه‌های قرآنی، در راه خدا است و اخلاص در آن موج می‌زند. منتظر کسی است که کارش را برای خدا انجام می‌دهد و عمل مخلصانه در کار شاخصی است که در فرهنگ بسیج نیز مشهود است به طوری که امام خمینی(ره) بسیج را «لشگر مخلص خدا» دانست و شواهد بسیاری نیز در بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اخلاص بسیجی وجود دارد؛ بنابراین اخلاص را باید اولین شاخصه انتظار جهادی دانست.

تلاش حداكثرى بسيجى و منتظر امام زمان(عج)

کارشناس مهدویت دومین عنصر در رفتار جهادی منتظر را تلاش حداکثری و در نهایتِ توان دانست و تصریح کرد: این ویژگی در قاموس بسیجیان نیز به وضوح دیده می‌شود و بسیجیِ معیار ورود مجدانه‌ای به حوزه‌های گوناگون دارد؛ نمونه این تلاش‌ها را در حماسه‌آفرینی بسیجیان در دوران دفاع مقدس مشاهده می‌کردیم و در دوران پس از جنگ نیز هر جا نیاز به یک تلاش عظیم و فراتر از حد عادی احساس می‌شد، بسیجیان در صف نخست قرار داشتند. در ایام مبارزه با کرونا از اواخر سال گذشته تاکنون، اگر حضور جهادی بسیجیان از اقشار گوناگون مانند پزشکان‌، پرستاران، طلاب و روحانیون، دانشجویان و غیره نبود، چه بسا وضعیت به‌مراتب دشوارتر و سخت تر را باید تجربه می‌کردیم.

ملایی با اشاره به وجود هدف و آرمان در فرهنگ انتظار جهادی و فرهنگ بسیجی به‌عنوان شاخصه مهم دیگر، بیان کرد: جهاد به معنی تلاش حداکثری در راه خداوند برای رسیدن به یک آرمان بلند است؛ با مراجعه به فرهنگ بسیج می‌توان دریافت که صحبت از اهداف بلند انقلاب اسلامی و آرمان‌هایی است که به مباحث مهدویت مانند عدالت‌خواهی، استکبارستیزی و مبارزه با ظلم ختم می‌شود.

بصيرت؛ مؤلفه مشترک بسيجى و منتظر

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت گفت: شاخصه مهم دیگر در فرهنگ انتظار جهادی، دشمن‌شناسی و انجام رفتارها متناسب با فعالیت‌های دشمن است. در واقع، در رفتار جهادی تمامی موضع‌ها و عملکردهای ما در برابر یورش‌های دشمن است. همانطور که منتظر دشمن را مد نظر دارد و از بصیرت برخوردار است، یک بسیجی نیز دارای بصیرت و شناخت از دشمن است و همواره در سنگر حضور دارد که البته این سنگر ممکن است در برهه‌ها و شرایط گوناگون ماهیت متفاوتی اعم از نظامی، فرهنگی‌ اقتصادی و ... داشته باشد.

وی با یادآوری امید به آینده روشن به‌عنوان یکی ديگر از شاخصه‌های مهم فرهنگ انتظار، گفت: در فرازهای گوناگون روایات مهدوی نیز به موضوع امید به‌عنوان ستون فقرات مبحث انتظار شمرده می‌شود، در فرهنگ بسیج نیز به مدد امید به دستیابی به آرمان‌ها در سایه اعتقاد و اعتماد به خداوند و وعده‌ها و نصرت الهی، تلاش‌های مجاهدانه شکل می‌گیرد؛ امسال نیز یکی از شعارهای اصلی هفته بسیج امیدزایی و امیدآفرینی است و اهمیت مولفه امید را در قاموس بسیجیان نشان می‌دهد. با یک مطالعه تطبیقی می‌توان قرابت و مشترکات بسیاری میان فرهنگ انتظار و فرهنگ بسیجی یافت و به این نتیجه رسید که عینیت فرهنگ انتظار در روزگار کنونی در فرهنگ بسیج تجلی یافته و بسیجی نماد یک منتظر شاخص است.

ملایی با ذکر اینکه مقام معظم رهبری در بیاناتشان به این نکته اشاره داشته‌اند و به ذکر یک نمونه اکتفا می‌شود، تصریح کرد: ایشان در جشن بزرگ منتظران ظهور در سوم آذرماه سال ۱۳۷۸ که ایام هفته بسیج با ولادت پرنور امام زمان(عج) مقارن شده بود، این جمله ماندگار را فرمودند: «بسیج به معنی حضور و آمادگی در همان نقطه‌ای است که اسلام و قرآن و امام زمان أرواحنا فداه و این انقلاب مقدس به آن نیازمند است، لذا پیوند میان بسیجیان عزیز و حضرت ولی‌عصر أرواحنا فداه مهدی موعود(عج) عزیز یک پیوند ناگسستنی و همیشگی است».

انتهای پیام
captcha