تشکیل هسته دانش اجتماعی مسلمین و اجرای طرح پایش فقه در دفتر تبلیغات اسلامی
کد خبر: 3934601
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳
آخرین اخبار از دفتر تبلیغات؛

تشکیل هسته دانش اجتماعی مسلمین و اجرای طرح پایش فقه در دفتر تبلیغات اسلامی

تشکیل هسته دانش اجتماعی مسلمین، اجرای طرح پایش فقه و انتشار 100 عکس‌نوشته به فرانسوی از جمله فعالیت‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه در روزهای اخیر بوده است.

تشکیل هسته دانش اجتماعی مسلمین/ اجرای طرح پایش فقه/ انتشار 100 عکس‌نوشته به فرانسوی

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، احمد اولیایی، دبیر میز اسلامی‌سازی علوم انسانی قطب‌های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی گفت: دانش اجتماعی مسلمین، عمری به درازای تاریخ اندیشه‌ورزی مسلمانان در حوزه‌های گوناگون دانش دارد؛ در همین راستا، تعریف رشته «اندیشه معاصر مسلمین» در آغاز دهه ۸۰ و جذب دانشجو برای این رشته توسط مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) تلاشی سنجیده و شایسته برای سرعت بخشیدن به فرآیندِ توجه دوباره به تراث علمی مسلمانان در حوزه اندیشه‌ورزی اجتماعی بود.

وی افزود: برای تکمیل این رویکرد، دانشگاه باقرالعلوم (ع) از سال ۱۳۹۲ برای نخستین بار در سطح کشور، اقدام به جذب دانشجوی دکتری در رشته نوپای «دانش اجتماعی مسلمین» کرد.

اولیایی با اشاره به اینکه دانشگاه باقرالعلوم (ع) تا کنون برای رشته دانش اجتماعی مسلمین، پنج دوره دانشجو در مقطع دکتری جذب کرده است، تصریح کرد: در ادامه این روند، مراکز دیگری مانند دانشگاه تهران، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، جامعه المصطفی (ص)، دانشگاه امام صادق (ع) و دانشگاه شاهد نیز این رشته تحصیلی را در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد یا دکتری برگزار کرده و یا در نظر دارند که برگزار کنند.

وی مهم‌ترین اهداف تشکیل «هسته پژوهشی دانش اجتماعی مسلمین» را معرفی نظریه‌های اجتماعی اندیشمندان مسلمان و بررسی آن در قالب رویکرد‌ها و جریان‌ها، بازخوانی و نوسازی روش‌های تولید متن در حوزه دانش اجتماعی مسلمانان و تولید محتوا برای رشته نوپای دانش اجتماعی مسلمین دانست.

اولیایی، ظرفیت‌سنجی نظریه اجتماعی اندیشمندان مسلمان در پاسخگویی به مسائل و چالش‌های معاصر و ترویج گفتمان دانش اجتماعی مسلمین در نهاد‌های علمی و مجامع نخبگانی را از دیگر اهداف مهم در تشکیل هسته پژوهشی دانش اجتماعی مسلمین ذیل میز اسلامی سازی علوم انسانی در دفتر تبلیغات اسلامی عنوان کرد.

طراحی الگوی بومی پایش علم فقه در دفتر تبلیغات اسلامی

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضی آصف آگاه (اشکوری)، سرپرست دبیری میز کار تخصصی توانمندسازی و توسعه علوم اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، گفت: یکی از کار‌های مهمی که میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی انجام داده، پروژه پایش است که ذیل آن، سه قرارداد مهم با عنوان‌های «ظرفیت شناسی مراکز فقهی مهم»، «طراحی چارچوب مفهومی و مدل اجرایی پایش علوم اسلامی» و «لیست مراکز فقهی مهم ایران و جهان» است.

وی افزود: ناظر این پروژه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی عماد، عضو شورای میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی قطب‌های فکری و فرهنگی است که ابتدائاً پایش تعریف می‌شود و پیشینه و ادبیات آن مورد بحث قرار می‌گیرد. سطوح پایش و مراحل اصلی آن شامل درون‌داد، فرایند، برون‌داد یا پیامد و کاربست آن است. مجری طرح بعد از ارائه بحث‌های مقدماتی، وارد طراحی الگوی بومی پایش علم فقه می‌شود.

وی با بیان اینکه پس از طراحی الگوی بومی پایش علم فقه، زیر ساخت‌های پایش که همان اسناد بالادستی، شاخص‌ها و تعیین محیط پایش است، باید مشخص شود، افزود: بعد از آن، تعیین مدل‌های پایش است که در این تحقیق از مدل‌های متعدد خارجی، مانند توسعه و همکاری‌های اقتصادی، مدل یونسکو، ظرفیت نوآوری کره جنوبی، شاخص نوآوری جهانی و شاخص نوآوری کمیته اروپا و برخی از مدل‌های دیگر خارجی استفاده شده است.

آصف‌آگاه با ذکر مدل‌های داخلی پروژه پایش اظهار کرد: در نمونه‌های داخلی از مدل‌های آئین نامه اجرایی نظام پایش و ارزیابی علم فناوری و نوآوری، نظام پایش شاخص‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، نظام پایش سلامت فرهنگستان علوم پزشکی و برخی از مدل‌های دیگر معرفی شده و بعد از آن قسمت اصلی تحقیق است که یک مدل بومی را مشخص کرده که در علوم فقهی از چه مدل بومی می‌توانیم استفاده کنیم و در ادامه، گام‌های پایش علمی علم فقه، بیان شده است.

سرپرست دبیری میز کار تخصصی توانمندسازی و توسعه علوم اسلامی، با بیان اینکه پس از اجرای مدل پلکانی لیست مختلفی از مراکز مهم فقهی ایران و جهان را در اختیار داریم، اظهار کرد: این مدل را با لیست موجود مورد بررسی قرار می‌دهیم و مراکز فقهی ظرفیت شناسی می‌شوند و بررسی خواهد شد که کدام یک از مراکز فقهی می‌توانند بر اساس ظرفیت‌هایی که دارند، فقه را پیش ببرند و کدام از یک آن‌ها دارای ظرفیت‌های اساسی هستند.

تولید و انتشار بیش از 100 عکس نوشته به فرانسوی 

مقدس‌نیان، معاون فرهنگی مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه(خواهران) دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: در پی توهین رئیس جمهور هتاک فرانسه به رسول مهربانی حضرت محمد(ص)، کارگروه فضای مجازی این مؤسسه ضمن محکومیت این عمل ضد اخلاقی و ضد انسانی مدعیان دروغین حقوق بشر و لیبرالیسم، در هفته وحدت رویکرد تولید محصولات فرهنگی خود را در سه بخش تولید محتوا، تولید محصول و گروه انتشار به تولید آثار به زبان فرانسه اختصاص داد و در طول هفته وحدت، موفق به تولید بیش از 100 عکس نوشته به زبان فرانسه شد.

وی اظهار کرد: کارگروه فضای مجازی مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه دفتر تبلیغات اسلامی از طریق رایزنی با مراکز فعال در بحث تبلیغ خارج از کشور، اقدام به نشر این عکس نوشته ها نمود که الحمدلله خواستار همکاری بیشتر در ادامه تولید عکس نوشته و کلیپ بودند و مورد استقبال فراوان قرار گرفت. آثار تأیید شده در کانال گنجینه مؤسسه معصومیه به نشانی ganjinehasar@ بارگذاری شده و جهت نشر در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha