آغاز اجرای نهمین دوره طرح ملی تلاوت از آذر ماه
کد خبر: 3933783
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸

آغاز اجرای نهمین دوره طرح ملی تلاوت از آذر ماه

دبیر اجرایی نهمین دوره طرح ملی تلاوت گفت: طبق برنامه‌ریزی، دوره پیش‌نیاز نهمین دوره طرح ملی تلاوت آذر ماه سال جاری آغاز می‌شود و نتایج آن دی ماه اعلام خواهد شد.

آغاز اجرای نهمین دوره طرح ملی تلاوت از آذر ماهحسین مقدم‌کیا، دبیر اجرایی نهمین دوره طرح ملی تلاوت، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: نهمین دوره طرح ملی تلاوت با توجه به شرایط پیش آمده و شیوع کرونا در سراسر کشور به صورت مجازی برگزار خواهد شد. امسال برای اینکه محدودیتی از لحاظ مکانی وجود ندارد و کار به صورت مجازی پیگیری می‌شود، ثبت‌نام در سراسر کشور صورت می‌پذیرد.

وی ادامه داد: کتاب‌های آموزشی مربوط به دوره‌ها چاپ و آماده شده و همچنین سامانه مجازی نیز از طریق پایگاه طرح ملی تلاوت فعال است. معاونت قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی، سازمان بسیج، سازمان دارالقرآن کریم، شبکه قرآن و معارف سیما، رادیو قرآن، خبرگزاری‌های ایکنا و فارس و همچنین مؤسسات قرآنی برای اجرای این طرح ما را یاری می‌کنند و در امر اطلاع‌رسانی همراه هستند.

احتمال تمدید مهلت ثبت‌نام

مقدم‌کیا افزود: در برنامه‌ریزی اولیه مهلت ثبت‌نام تا ۲۰ آبان‌ماه در نظر گرفته شده است، اما به احتمال زیاد زمان ثبت‌نام تمدید خواهد شد و علاقه‌مندان به مشارکت در این طرح استعدادیابی می‌توانند از طریق پایگاه melitelavat.ir ثبت‌نام کنند.

وی با بیان اینکه ثبت‌نام در این طرح قرآنی برای پسران ۸ تا ۱۴ سال و دختران ۱۰ تا ۱۵ سال ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: براساس نتایج ثبت‌نام و آمار به دست آمده از استان‌های مختلف با کمک مؤسسات قرآنی اجرای طرح را به صورت منطقه‌ای پیگیری خواهیم کرد. در ابتدای اجرای طرح یک دوره یک و نیم ماهه پیش‌نیاز برای افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند اجرا می‌‌شود و نوجوانان قرآنی براساس یکی از سبک‌های چهارگانه تقلید در قرائت قرآن آموزش مقدماتی را کسب می‌کنند، پس از اینکه آزمون دوره پیش نیاز اجرا می‌شود و براساس کارشناسی‌های انجام شده، در ستاد طرح ملی تلاوت، افراد برگزیده برای ورود به دوره اصلی انتخاب می‌شوند.

دبیر اجرایی نهمین دوره طرح ملی تلاوت با بیان اینکه طرح ملی تلاوت در قالب دوره‌های دو ساله تدوین شده است، گفت: بنا به برنامه از پیش تعیین شده، اولین بخش از نهمین دوره طرح ملی تلاوت ابتدای بهمن ماه سال جاری آغاز خواهد شد. طبق برنامه‌ریزی انجام شده، دوره پیش‌نیاز نهمین دوره طرح ملی تلاوت آذر ماه سال جاری آغاز می‌شود و نتایج آن دی ماه سال جاری به استحضار مخاطبان خواهد رسید و بر آن اساس دوره دو ساله از بهمن ماه آغاز می‌شود و تمدید ثبت‌نام تاثیری در زمان‌بندی در نظر گرفته شده، برای اجرای طرح ملی تلاوت نخواهد داشت.

مقدم‌کیا ادامه داد: تاکنون در ۱۶ استان تهران ۲۰ موسسه قرآنی برای همکاری در اجرای طرح ملی تلاوت اعلام آمادگی کرده‌اند، امکان دارد، براساس نتایج انتخابات آمار ثبت‌نام متقاضیان تعداد مؤسسات و مناطق در نظر گرفته شده برای اجرای طرح ملی تلاوت تغییر کند.

آموزش 500 استعداد قرآنی در نوبت اخیر طرح ملی تلاوت

دبیر اجرایی نهمین دوره طرح ملی تلاوت اظهار کرد: سال گذشته و در نوبت اخیر اجرای طرح ملی تلاوت تعداد ۱۰۰۰ نفر ثبت نامی در ۷ استان کشور داشتیم که از این تعداد پانصد نفر به دوره دو ساله راه پیدا کردند، در حال حاضر نیم سال اول ابتدایی آموزش آنها رو به پایان است. طرح ملی تلاوت در ۶ سال تدوین شده و به دوره‌های مقدماتی، پیشرفته و عالی تقسیم می‌شود، هرسال سه ترم ۴ ماهه آموزشی اجرا می‌شود، نوجوانان با هفت کتابی که برای دوساله اول طرح تعریف شده، براساس سبک تلاوت منتخب شده آموزش می‌بینند.

مقدم‌کیا گفت: حفظ، مفاهیم و تلاوت سه بخش اصلی موضوعات آموزشی مطرح شده در طرح ملی تلاوت است و با هدف انس هرچه بیشتر با قرآن و تربیت قرآنی قاریان با استعداد قرآن به اجرا می‌رسد، خروجی‌های این طرح باید قاریانی باشند که به جهت انس با قرآن، حافظ قرآن هستند و به خاطر اینکه تلاوتشان اثرگذار باشد با مفاهیم و تفسیر آیات قرآن آشنا باشند. چهارمین دوره رقابت‌های قرآنی شوق تلاوت نیز به استان‌ها ابلاغ شده و به زودی روند اجرایی آن نیز آغاز خواهد شد، اگر مشکلی از جهت شیوع کرونا پیش نیاید در ماه مبارک رمضان سال آینده منتخبین این رقابت‌ها به محافل قرآنی کشورهای اسلامی اعزام خواهند شد.

انتهای پیام
captcha