استفاده از ظرفیت‌های وقف نیازمند همکاری دستگاه‌های اجرایی با اداره اوقاف است
کد خبر: 3930636
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴

استفاده از ظرفیت‌های وقف نیازمند همکاری دستگاه‌های اجرایی با اداره اوقاف است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: وقف ظرفیت‌های زیادی دارد، ولی زمانی می‌توان از این ظرفیت‌ها به طور کامل استفاده کرد که دستگاه‌ها و نهادهای مجری در کنار اداره اوقاف قرار گرفته و به رفع موانع کمک کنند.

هفته وقف

حجت‌الاسلام محمدحسین بلک، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، با بیان اینکه وقف، صدقه جاریه و جزئی از خیرات و صدقات است، اظهار کرد: از این منظر، خیرات و صدقات در جامعه توسعه می‌یابد و شکی در آن نیست. کافی است به انبوه‌سازان مسکن که مسکن خیرانه می‌سازند یا خیران بهداشت و درمان و ازدواج و همچنین تأمین بسته‌های معیشتی برای رسیدگی به فقرا و ضعفا نگاه کنیم. فکر می‌کنم اگر از هر کسی پرسیده شود که اموری از این دست توسعه پیدا کرده یا محدود شده، همگان قائل به این هستند که توسعه یافته است.

وی افزود: به لحاظ شرعی چون وقف محدودیت‌ها و خط قرمزهایی دارد، قطعاً کسانی که به این سنت عمل می‌کنند، تعدادشان کمتر از کسانی است که فعالیتهای عام‌المنفعه انجام می‌دهند، چون در امور عام‌المنفعه دست افراد برای تصمیم‌گیری، تشخیص و اقدام بازتر است، ولی در وقف همه احکام الزام‌آور شرعی باید رعایت شود. رود زلال وقف همچنان به صورت مستمر در حال جریان است و متوقف نشده یا کاهش نیافته است. البته اشکال و مصادیق آن در طول زمان عوض می‌شود. در استان روزانه گزارش‌هایی را در خصوص وقفیات جدید دریافت می‌کنیم، ولی اگر بخواهیم وقف و امور خیریه را از یکدیگر جدا در نظر بگیریم، شاید استقبال عمومی از امور خیریه به لحاظ کمّی بیشتر باشد.

حجت‌الاسلام بلک در خصوص تأثیر وقف بر حل مشکلات اقتصادی گفت: در تمام موارد وقف و امور خیریه از گذشته تا امروز نمی‌توان مصداقی پیدا کرد که خارج از نیازهای جامعه باشد. بنابراین مطمئنا وقف و امور خیریه یکی از راه‌های برون‌رفت جدی از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. وقف حتی ابعاد گسترده‌تری دارد و در مواردی می‌تواند به همراهی و همخوانی اجتماعی و وحدت عمومی کمک کند و آثار بزرگی به دنبال داشته باشد. البته هر چند این ظرفیت در وقف وجود دارد، ولی اداره اوقاف یک دستگاه مجری نیست و زمانی می‌توان از ظرفیت‌های وقف استفاده کامل کرد که سایر دستگاه‌ها، نهادها و مجموعه‌های ذی‌ربط در کنار اداره اوقاف قرار بگیرند؛ مثلا اگر یک زمین زراعی وقفی وجود داشته باشد، نمی‌توان انتظار داشت که اداره اوقاف نقش یک مؤسسه کشاورزی را ایفا کند، یا اگر بیمارستانی در اختیار دارد، در نقش دانشگاه علوم پزشکی ظاهر شود. بنابراین بخش‌های تخصصی و مادر باید در کنار اوقاف قرار بگیرند تا بتوان این ظرفیت‌های بالقوه را بالفعل کرد.

وی بیان کرد: در خصوص توسعه و ترویج وقف بحث‌های زیادی وجود دارد، ولی یک راه آن رفع موانع است. برخی مسائل به وقف آسیب می‌زند که خواسته اداره اوقاف و اصحاب وقف هم نیست و به بیرون از این مجموعه برمی‌گردد. در واقع رفتارهای عمومی و رفتار دستگاه‌ها و نهادها می‌تواند تأثیر بسیاری بگذارد. اگر رفتار مناسبی با وقف نشان ندهیم، واقفان نیز تشویق به وقف اموال خود نمی‌شوند. بنابراین این موانع باید رفع شود و ما آنها را احصا کرده‌ایم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ادامه داد: یک‌سری موانع در مسائل قانونی وجود دارد که اگر در مجموعه‌های تقنینی کشور به صورت کارشناسی بررسی شود، می‌تواند در رفع این موانع تأثیرگذار باشد. از طرف دیگر، هر کدام از ما باید از خودش شروع کند. یعنی اگر همه ما به این سنت عمل و دیگران را به انجام آن توصیه کنیم، بسیار مؤثر است. در همین راستا، اداره اوقاف اصفهان امسال ابتکاری برای تأمین برخی اقلام مورد نیاز بیماران مبتلا به کرونا انجام داده است و ما به عنوان مدیران اداره اوقاف تصمیم گرفتیم از مال و درآمد شخصی، یک وقف بهداشتی انجام دهیم و آن تأمین تعدادی از کپسول‌های اکسیژن برای بیمارانی است که می‌خواهند در خارج از بیمارستان از این دستگاه‌ها استفاده کنند تا هم از شلوغی و ازدحام بیمارستان‌ها کاسته شده و هم دسترسی مردم به این امکانات بیشتر شود.

وی اظهار کرد: کل موقوفات قرآنی استان اصفهان به ۷۷۰ مورد می‌رسد که از میان آنها ۶۰۶ مورد متصرفی، ۱۶۳ مورد غیرمتصرفی و یک مورد اشتراک‌التولیه است. در شش ماهه اول امسال هشت مورد وقف قرآنی در استان به ثبت رسید که با احتساب سال گذشته و امسال به کمتر از ۲۵ مورد می‌رسد. البته در پی هماهنگی‌ با مجموعه‌های قرآنی، درصددیم که تا پایان سال این تعداد را از طریق مشاوره به واقفان افزایش دهیم.

انتهای پیام
captcha