مردم به وقف دسته‌جمعی تشویق شوند
کد خبر: 3930004
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶

مردم به وقف دسته‌جمعی تشویق شوند

نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان با تاکید بر وقف دسته جمعی گفت: باید از ظرفیت حوزه‌های علمیه و رسانه‌ها برای تشویق مردم به وقف مشارکتی استفاده کرد.

مردم به وقف دسته‌جمعی تشویق شوندبه گزارش ایکنا از زنجان، آیت‌الله علی خاتمی، نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان، شب گذشته، 27 مهرماه در دیدار مدیران اوقاف و امور خیریه استان به مناسبت دهه وقف اظهار کرد: وقف مشارکتی باید بیشتر در جامعه معرفی شود و از ظرفیت روحانیون برای تبلیغ و تشریح اهمیت وقف استفاده کرد.

وی ضمن تأکید بر برنامه‌ریزی مدون توسط اوقاف و امور خیریه ابراز کرد: پراکندگی در کارها سبب هدررفت منابع می‌شود و باید در امور مربوطه تمرکزگرایی ایجاد شود و در توسعه وقف نیازهای جامعه مورد توجه قرار گیرد.

امام جمعه زنجان با اشاره به اینکه اجرای برنامه‌ها در بازه زمانی 3 یا 5 ساله کمک شایانی به هدفدار بودن برنامه‌های این سازمان خواهد کرد، افزود: برای مثال می‌توان یک تیم برای احیای موقوفات کوچک در نظر گرفت که با برنامه‌ریزی آنها را تبدیل به احسن کرد.

وی با اشاره به اینکه گاهی نیات موقوفات بسیار عام است، اضافه کرد: اینکه کسی بگوید مبلغ پولی یا ملکی را در راه امام حسین (ع) وقف کرده است، پس وقف عامه است و نظر فقهی نیز این امر قابل اعتنا است.

وی همچنین به احیای وقف دسته جمعی نیز تاکید کرد و گفت: اگر حتی یک رقبه در سال به موقوفات دسته جمعی اضافه شود، کار بسیار بزرگی خواهد بود. بنده ثلث مال خود را وقف حوزه علمیه کرده‌ام و باید فرهنگ‌سازی شود که متدینین حداقل ثلث خود را وقف کنند.

حجت‌الاسلام مختار کرمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان نیز در این دیدار تصریح کرد: اداره اوقاف فقط مسئولیت توزیع بودجه بین مساجد را برعهده داشته و بودجه خاصی برای مساجد در دست ندارد که سال قبل 160 میلیون تومان برای مساجد و امامزادگان کل استان در نظر گرفته شده بود که اوقاف آن را طبق اولویت هزینه کرد.

این مسئول با اشاره به اینکه در راستای کمک به بازسازی و توسعه مساجد طرح مودت در حال اجرا است، بیان کرد: تا کنون در قالب طرح مودت 4 میلیارد و 230 میلیون تومان کمک جمع‌آوری شده است.

کرمی با اشاره به اینکه در طول تاریخ موقوفات مورد تاراج و سرقت افراد بی‌دین قرار گرفته است، ابراز کرد: وظیفه اصلی این سازمان حفظ و نگهداری موقوفات است و بعد از انقلاب خیلی از موقوفات احیا شد و اکنون نیز این کار با جدیت دنبال می‌شود و بعد از انقلاب ۳۰ هزار موقوفه به موقوفات اضافه شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه متاسفانه برخی انسان‌های غافل موقوفه‌خواری می‌کنند، تصریح کرد: ما با کمک مردم با این مسئله برخورد می‌کنیم و دستگاه‌ها نیز باید بدهی خود را پرداخت کنند تا نیات واقفان به تاخیر نیفتد.

وی با اشاره به برخی از طرح‌های شاخص اجرا شده توسط اوقاف و امور خیریه بیان کرد: طرح مهر تحصیلی از جمله این طرح‌ها بود که 700 بسته نوشت‌افزار برای کمک به دانش‌آموزان نیازمند توزیع شد.

کرمی همچنین از تشکیل مرکز خیریه در زنجان نیز خبر داد و گفت: 21 نفر از افراد ذی‎نفوذ و دارای اعتبار در این مرکز ساماندهی شده‌اند تا در طرح‌های خیریه اوقاف از ظرفیت آنها استفاده شود.

وی به کمک 577 میلیون تومانی مردم در این مرکز خیریه اشاره کرد و افزود: این کمک برای تهیه بسته معیشتی ایتام، آزادی زندانیان، خرید لوازم خانگی و ویلچر هزینه شد.

انتهای پیام
captcha