برنامه‌های دهه وقف در خراسان رضوی
کد خبر: 3929337
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱

برنامه‌های دهه وقف در خراسان رضوی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی به تشریح برنامه‌های دهه وقف پرداخت.

تشریح برنامه‌های اوقاف در دهه وقفبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمد احمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، امروز 23 مهرماه در نشست خبری دهه وقف که در این اداره‌کل برگزار شد، ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری دهه پایانی ماه صفر در خصوص برنامه‌های دهه وقف، بیان کرد: مراسم تجلیل از واقفان در سراسر استان به صورت همزمان در سراسر کشور 29 مهرماه برگزار خواهد شد که این مراسم به صورت ویدئو کنفرانس با کلیه شهرستان‌های استان برقرار خواهد شد، در این مراسم از تعدادی از واقفان، متولیان حوزه وقف، مدیران بقاع‌متبرکه، سرمایه‌گذاران وقف، اصحاب رسانه و... تقدیر می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح «احسان ماندگار» در دهه پایانی ماه صفر افزود: در این طرح، توزیع بسته‌های معیشتی را در دستور کار داریم که تعداد 14 هزار بسته به ارزش ریالی حدود 250 هزارتومان برای هر بسته از محل موقوفات و کمک‌های خیرین تهیه شده و بین نیازمندان توزیع خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تصریح کرد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون 74 هزار بسته معیشتی از منابع وقفی و کمک خیرین تهیه و توزیع شده است.

وی ادامه داد: برپایی 13 نمایشگاه در راستای ترویج فرهنگ وقف در استان پیش‌بینی شده است. نصب پوسترهای نمایشگاهی در بقاع متبرکه، پخش مستندات تهیه شده با موضوع بقاع متبرکه و موقوفات در شبکه ملی و خراسان رضوی و شبکه‌های مجازی و ترویج فرهنگ وقف در تیزرهای تلویزیون‌های شهری از جمله اقدامات اوقاف در این ایام است.

احمدزاده ابراز کرد: تجلیل از رسانه‌های برتر و فعال در ترویج فرهنگ وقف را در این دهه داریم. دیدار با نماینده ولی‌فقیه، ائمه جمعه و فرمانداران نیز در دستور کار است. در مراکز عمومی نیز گزارشاتی از اقدامات اوقاف به سمع و نظر مردم خواهد رسید.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اظهار کرد: یک‌سری برنامه‌های عمومی نیز در این دهه پیش‌بینی شده که شامل برگزاری 63 نشست علمی صنفی با نخبگان جامعه از جمله روحانیون، دانشگاهیان، بازاریان و... که در راستای ارتقاء خدمات دستگاه وقف موثر است.

وی ادامه داد: برپایی 56 ایستگاه همه واقف باشیم را در سطح استان داریم که با حضور روحانیون آگاه و افراد متخصص در حوزه وقف خواهد بود تا پاسخگوی مراجعان در این خصوص باشند.

احمدزاده افزود: کلنگ‌زنی و افتتاح 17 پروژه عمرانی در شهرستان‌های گناباد، کلات، قوچان، جوین، طرقبه شاندیز، سبزوار، داورزن، جغتای و تربت‌حیدریه در دهه وقف انجام خواهد شد. برگزاری نشست با مدافعان سلامت و تجلیل از این افراد را نیز در دستور کار داریم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اضافه کرد: پخش 10 کلیپ متناسب با روزشمار دهه وقف تهیه شده که در فضای مجازی منتشر خواهد شد. سه موقوفه مشارکتی مهر فاطمی، قرآن، عترت و نماز ویژه دانش‌آموزان است و موقوفه مهر مهدوی معرفی خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری دوره توجیهی شوراهای هماهنگی شهرستان‌ها گفت: براساس رویکرد جدید سازمان اوقاف، تشکیل شورای هماهنگی امور خیریه در هر شهرستان مورد تأکید است که این دوره به صورت ویدئوکنفرانسی با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.

احمدزاده عنوان کرد: دیدار با برخی از واقفین، دیدار با خانواده شهدا، برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی در بقاع متبرکه نیز پیش‌بینی شده است، همچنین12 مورد زنگ وقف را خواهیم داشت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به ایام سوگواری دهه پایانی صفر گفت: برگزاری مراسم عزاداری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این چند روز و در بقاع متبرکه پییش‌بینی شده است که شامل قرائت زیارت از دور پیامبر(ص) است و از طریق فضای مجازی نیز به صورت همزمان پخش خواهد شد.

وی تصریح کرد: 6 خیمه معرفت در بقاع شاخص استان برپا خواهد شد و برای برگزاری برنامه در این ایام نیز تعداد 15 مبلغ به بقاع شاخص استان اعزام شده است. برپایی هشت محفل انس با قرآن‌کریم و با آغاز ماه ربیع نیز مراسم غبارروبی بقاع متبرکه از دیگر برنامه‌ها در این ایام است.

ثبت 92 وقف جدید در سال جاری

احمدزاده اضافه کرد: تعدادکل موقوفات استان، 26 هزار و 20 مورد است و در سال جاری با توجه به شرایط کرونایی تعداد 92 وقف جدید در استان به ارزش 750 میلیارد ریال به ثبت رسیده که از این تعداد، 16 وقف در مشهد، 16 وقف در نیشابور، 13 وقف در کاشمر، 13 وقف در تربت‌جام، 13 وقف در تربت‌حیدریه و ... انجام شده، این در حالی است که در سال گذشته تعداد 220 وقف جدید توسط واقفان خیراندیش به ثبت رسیده است.

وی اکثر نیات موقوفات جدید را نیات مذهبی از جمله مساجد، اماکن متبرکه و خیریه برشمرد و گفت: در خصوص نیات فرهنگی و اجتماعی هم نیز موقوفاتی به ثبت رسیده است، ضمن اینکه در سر فصل نیات، هفت عنوان شامل نیات مذهبی، خیریه، مساجد، مدارس علوم دینی و بقاع متبرکه داشتیم که در سنوات گذشته اجرای نیت شده است.

احمدزاده افزود: اجرای طرح مهر تندرستی برای 50 هزار نفر از بیماران بی‌بضاعت و اجرای طرح پیوند آسمانی برای تهیه جهیزیه 124 زوج اتفاق افتاد. در اجرای طرح مهر تحصیلی نیز برای 3245 دانش‌آموز لوازم التحریر تهیه شد. همچنین کمک برای آزادی تعدادی از زندانیان جرایم غیر عمد نیز اتفاق افتاد.

فعالیت اوقاف در دوران شیوع کرونا

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اظهار کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون، تعداد 74 هزار و 830 بسته غذایی به ارزش هر بسته 200 تا 250 هزار تومان و در مجموع 168 میلیارد و 300 میلیون ریال در بین نیازمندان و گروه‌های هدف از طریق مساجد و مراکز افق بقاع متبرکه توزیع شده است. در دهه وقف نیز 14 هزار بسته دیگر بین گروه‌های هدف به تفکیک 7000 در حاشیه مشهد و 7000 در بین نیازمندان سایر شهرستان‌ها توزیع خواهد شد.

وی اظهار کرد: تهیه و توزیع 950 هزار پرس غذای گرم در طول ایام شیوع کرونا از محل موقوفات، نذورات و کمک‌های خیرین در طول ایام کرونا صورت گرفته است.

احمدزاده ایجاد کارگاه تولید ماسک در بقاع متبرکه را از دیگر اقدامات این اداره در ایام شیوع کرونا عنوان کرد و افزود: تهیه بسته‌های بهداشتی نیز برای افراد کم‌برخوردار در این ایام با کمک خیرین صورت گرفته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ابراز کرد: در حال حاضر 170 خادم رسمی و 6000 خادم افتخاری خدمتگذار زائرین و مجاورین در بقاع متبرکه هستند و نیز 1282 نفر به عنوان هیئت امنا به صورت افتخاری در بقاع متبرکه فعالیت دارند.

راه‌اندازی 66 پایگاه افق تا پایان سال در بقاع متبرکه

وی به مراکز افق بقاع متبرکه استان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر تعداد 9 مرکز افق در بقاع متبرکه استان فعال است و 13 مرکز افق در حال راه‌اندازی است و تا پایان سال 66 مرکز افق را در بقاع متبرکه فعال خواهیم کرد.

احمدزاده اظهار کرد: یکی از ماموریت‌های مهمی که بقاع متبرکه در مدت کرونا انجام دادند کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان از ویروس کرونا بود که شامل تهیه و توزیع بسته بهداشتی و بسته غذایی می‎شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی افزود: در حوزه فعالیت‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری موقوفات نیز 41 هزار متر مربع پروژه عمرانی موقوفات و بقاع متبرکه با هزینه بالغ بر 79 میلیارد ریال انجام شده است. 9800 مترمربع پروژه سرمایه‌گذاری نیز با هزینه بالغ بر 544 میلیارد ریال انجام شده که ارتقاء بهره‌وری از وقف را منجر خواهد شد.

وی ادامه داد: مجموع هزینه در حوزه عمرانی و سرمایه‌گذاری شامل 623 میلیارد ریال هزینه شده است. احداث ایستگاه نیروگاه خورشیدی نیز از دیگر اقدامات اوقاف بوده که در یک سال گذشته 1350 کیلووات نیروگاه خورشیدی به بهره‌برداری رسیده و 100 کیلووات در دست اقدام است که در این راستا ایجاد اشتغال برای 6750 نفر روز صورت گرفته است.

احمدزاده بیان کرد: 13 نیروگاه برق خورشیدی با ظرفیت 650 کیلووات نیز آماده بهره‌برداری است و این روند ادامه دارد. در سال جاری، 945 میلیون تومان برق از ابتدای سال تولید و فروخته شده است که منافع آن در اختیار فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی بقاع متبرکه قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: در یک سال گذشته در حوزه فعالیت‌های مختلف عمرانی، کشاورزی و... 286 هزار و 150 نفر اشتغال مستقیم صورت گرفته است و 373 هزار نفر روز نیز اشتغال غیر مستقیم انجام شده که همه این موارد از برکات وقف و نذر است.

افتتاح 21 پروژه عمرانی در دهه وقف

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی افزود: 21 پروژه عمرانی با هزینه بالغ بر 20 میلیارد750 میلیون تومان در بقاع متبرکه و موقوفات استان در دهه وقف افتتاح خواهد شد.

وی گفت: در یک سال اخیر 26 هزار و 629 رقبه موقوفات استان به‌روزرسانی شده و 2495 رقبه سند اجاره جدید تنظیم شده است. در حوزه تثبیت مالکیت نیز 1665 برگ اسناد مالکیت به نام موقوفات صادر شده است که با این تعداد برگ سند، 6109 رقبه سنددار شده است. مجموع اسناد صادره برای موقوفات موجب 19255 هکتار تثبیت مالکیت وقف شده است.

احمدزاده ادامه داد: در احقاق حقوق موقوفات 576 رای به نفع موقوفات و اعاده حق وقف از سوی محاکم قضایی صادر شده که جای تقدیر و تشکر را دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص تخریب مسجد «هفت در» گفت: در خصوص بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی طرحی با عنوان طرح تاش که این طرح هویت‌زدا نیز است برابر رای صادر شده متوقف شده است.

وی ادامه داد: در واقع این طرح، اسما متوقف شده، اما رسما اجرا می‌شود. این طرح در سال 87 مصوب شد، اما به دلیل ایراداتی که داشت و هجمه‌ای که مسائل هویتی بافت پیرامون حرم وارد کرده و در واقع آن هویت تاریخی و فرهنگی و مذهبی را از بین می‌برد متوقف شده است که در این خصوص مشاور جدید نظراتی داده است.

احمدزاده اظهار کرد: نظر مشاور طرح مورد توجه قرار نمی‌گیرد و مدیریت منطقه ثامن خود را ملزم به تبعیت از مشاور جدید نمی‌بیند و همه را تذیب می‌کند. این مسجد از نظر مشاور طرح که مشاور شهرداری است مورد تبعیت شهرداری منطقه ثامن قرار نگرفته است در حالی که طرح متوقف شده اما عملا در حال اجرا است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه مسجد یک هویت عمومی است گفت: شهرداری منطقه ثامن نظر مشاور را کتمان کردند، چرا که باید قبل از تخریب، نظر مشاور بررسی می‌شد. تخریب مسجد شرعا حرام است، مگر وجود مسجد مخل امور مسلمین باشد.

وی گفت: در جایی که ضرورت ندارد و مشاور جدید هم نظرش این است که نیازی به تخریب نیست، لذا بدون شک و قطعا تخریب مسجد خلاف شرع است.

انتهای پیام
captcha