یادی از محسن مطلبی؛ مجاهد جبهه مقاومت
کد خبر: 3926079
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۰

یادی از محسن مطلبی؛ مجاهد جبهه مقاومت

مرحوم محسن مُطلبی‌، زاده جونقان از توابع فارسان چهارمحال‌وبختیاری با خدمت در سپاه قدس تهران، تدریس در دانشگاه و فعالیت در حوزه نشر کتاب در حوزه مقاومت، تا آخرین روزهای زندگی منشأ خدمات مؤثر به جامعه اسلامی بود اما مشیت الهی بود که این جوان فعال و فرهنگی استان بر اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ از دنیا برود.

حدود چهل روز پیش، خبر درگذشت محسن مُطلبی، مجاهد جبهه مقاومت و همرزم سردار دل‌ها، شهید قاسم سلیمانی و بسیجی فعال عرصه فرهنگ، ایثار و رسانه را شنیدیم. مرحوم مطلبی، زاده جونقان از توابع شهرستان فارسان چهارمحال‌وبختیاری بود که با خدمت در سپاه قدس تهران، تدریس در دانشگاه و فعالیت در حوزه نشر کتاب در حوزه مقاومت، تا آخرین روزهای زندگی منشأ خدمات مؤثر به جامعه اسلامی بود اما مشیت الهی بود که این جوان فعال و فرهنگی استان بر اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در بیمارستان هاجر شهرکرد از دنیا برود.

برای آشنایی بیشتر با شخصیت علمی و فرهنگی مرحوم مطلبی، گفت‌وگویی با دوست و همکارش، نقی آقازاده انجام داده‌ایم که با هم می‌خوانیم:

نقی آقازاده، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه امام حسین(ع) در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به سابقه آشنایی با مرحوم مطلبی، اظهار کرد: ما در سال ۸۱ در دانشکده افسری سپاه پاسداران پذیرفته شدیم و دوستی و همکاری ما از همان سال آغاز شد و در فعالیت‌های مشترک در شورای دانشجویی استحکام بیشتری یافت، این رفاقت و برادری حتی پس از فوت وی با خانواده و بازماندگان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه آن مرحوم از بدو ورود به دانشگاه نشان می‌داد که ظرفیت بالایی در مدیریت و انجام کارهای فرهنگی دارد، ادامه داد: در دوران دانشجویی، هر ساله یادواره شهدا را برگزار می‌کردیم، در سال ۸۳ مرحوم مطلبی با تفکر تحول‌آفرینی که داشت پیشنهاد داد به جای محدود ساختن یادواره به محیط دانشگاه آن‌ را در محلی پرتردد نزدیک حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار کنیم تا شاهد آثار و برکات آن میان طیف وسیع‌تری از مردم باشیم. همین اتفاق هم افتاد و پس از تعامل با سپاه‌، استانداری، فرمانداری و دیگر نهادها، توانستیم این نمایشگاه و یادواره دانشجویی را در سطح استان در گلزار شهدای قم در نزدیکی حرم مطهر برپا کنیم.

آقازاده بیان کرد: مدیریت کار و برقراری تعاملات خوب با مسئولان و جذب اعتبار بسیار خوب برعهده مرحوم مطلبی بود و ما جمع حدود ۱۰ نفره از دوستان، وی را یاری می‌کردیم؛ لذا توانست این کار به یاد ماندنی و تأثیرگذار را انجام دهد و زوار پرشماری برای بازدید بیایند. در حاشیه نمایشگاه، هر شب محفلی قرآنی و فرهنگی برای بازدیدکنندگان برپا می‌شد که در یکی از شب‌ها محفل قرآنی با حضور استاد کریم منصوری بسیار مورد اقبال قرار گرفت. برگزاری موفق این نمایشگاه نقطه عطف کارهای فرهنگی و اجتماعی مرحوم مطلبی به‌شمار می‌رود که توانمندی‌های وی را برای مسئولان آشکار کرد.

مدرس دانشگاه امام حسین(ع) بیان کرد: پس از اتمام تحصیلات در دانشگاه، مرحوم مطلبی فعالیت‌های گسترده‌ای را در بسیج قم آغاز کرد و با روحیه جهادی جان و مال خود را در راه خدمت به کشور و انقلاب اسلامی وقف کرد. وی از ۷ صبح تا نیمه‌های شب غرق در فعالیت‌های بسیج بود، به‌ویژه به‌عنوان هادی سیاسی کشوری سخنرانی‌های فراوانی را در زمینه بصیرت‌افزایی در سراسر کشور انجام داد. با اینحال انجام این فعالیت‌ها وی را از ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در رشته روابط بین‌الملل غافل نکرد؛ چرا که معتقد بود تحصیل علم سبب تأثیرگذاری بیشتر افراد در جامعه می‌شود که متأسفانه در مرحله تدوین رساله دکتری از دنیا رفت.

آقازاده به تدریس مرحوم مطلبی در دانشگاه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: علاوه بر تدریس در دانشگاه، وی به حوزه‌های برون‌مرزی و طرح و برنامه نیروی قدس سپاه در تهران پیوست و به‌عنوان مغز متفکر در این مجموعه قرار گرفت و خدمات فراوانی انجام داد.

وی با بیان اینکه مرحوم مطلبی دارای افق بلند فکری و دید متعالی بود، تصریح کرد: وی در ارائه مشاوره‌های فکری برای برگزاری همایش‌های بین‌المللی در حوزه مقاومت با حضور علمای جهان اسلام، حوزه فلسطین، رویکرد دادن به بیانیه‌ها و همایش‌ها منشأ خدمات بود.

این مدرس دانشگاه با اشاره به فعالیت مرحوم مطلبی در حوزه نشر کتاب، بیان کرد: وی مدیر و مؤسس انتشارات مقاومت بود و همانطور که از نام آن پیداست، در حوزه انتشار کتاب با موضوع مقاومت، شهدا و سبک زندگی اسلامی خدمات فراوانی را انجام داد و در مدت اندکی که از تأسیس این مجموعه می‌گذشت حدود یکصد جلد کتاب را وارد بازار نشر کرد.

ویژگی‌های اخلاقی مرحوم مطلبی

آقازاده گفت: پرداختن به شخصیت و خصوصیات اخلاقی مرحوم مطلبی جلوه‌ای از ویژگی‌های سبک زندگی اسلامی که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز هست، پیش روی ما باز می‌کند، از مشخصه‌های اخلاقی به‌ویژه باید به حسن خلق و مردم‌داری آن مرحوم اشاره داشت. در طی حدود ۲۰ سال رفاقت و همکاری با وی حتی یکبار عصبانیتش را ندیدم و این موضوع حلقه گم‌شده بسیاری از ما در زندگی فردی و اجتماعی و شغلی است، وی بلافاصله با تمام افراد اطراف خود دوست می‌شد و با حسن خلق افراد را جذب هیئت و مسجد می‌کرد.

وی اضافه کرد: مرحوم مطلبی در زمینه امور خیریه نیز بسیار فعال بود و در تهیه جهیزیه و اقلام اساسی نیازمندان به مدد روابط عمومی خوب و حسن خلق، کمک‌ها را جذب می‌کرد و به دست نیازمندان می‌رساند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) در تشریح خصوصیات اخلاقی مرحوم مطلبی، بیان کرد: شوخ‌طبعی و صفای باطن، فروتنی و گذشت که ریشه در حسن خلق وی داشت سبب جذب دیگران به شخصیت او می‌شد. این برادر ما شور و حرارت، پشتکار و استقامت، اخلاص در کار و انجام کار بدون چشمداشت، حریت و آزادگی را در سرلوحه امور قرار داده بود و هیچگاه از کار خسته نمی‌شد.

آقازاده گفت: ساده‌زیستی از دیگر ویژگی‌های سبک زندگی وی بود که با وجود مکنت مالی اهل تجمل و اشرافی‌گری نبود. این همرزم سردار شهید سلیمانی دارای جذب حداکثری و دفع حداقلی بود، وی حتی با افرادی که از حیث اعتقادی مخالف آنان بود رفاقت داشت و همه افکار و عقاید را قابل احترام می‌دانست و ارتباط خود را با همه افراد حفظ می‌کرد.

وی ولایتمداری را از خصوصیات بارز مرحوم مطلبی برشمرد و اضافه کرد: این دغدغه در تألیفات و فعالیت‌های پژوهشی وی کاملاً مشهود است، از جمله در کتاب «جهاد کبیر» و نیز سخنرانی‌های وی در دانشگاه امام حسین(ع) این امر مشهود است. وی ولایتمدار عملی بود و دغدغه‌‌های مقام معظم رهبری را در تریبون‌های مختلف با حساسیت مورد تأکید قرار می‌داد.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: حق‌پویی، حق‌شناسی و سعه‌صدر برخاسته از روحیه حریت و آزادگی مرحوم مطلبی از دیگر ویژگی‌های وی است. فکر فعال و پویا در کنار قدرت روابط عمومی بالا کمک می‌کرد که در کارهای اجتماعی بزرگ موفق باشد که از جمله می‌توان به مسئولیت هیئت فاطمیون قم در زمان حضور در این شهر اشاره کرد که به‌عنوان صاحب فکر و اندیشه نقش اصلی را در برنامه‌ریزی‌‌ها بر‌عهده داشت.

انتهای پیام
captcha