جهان‌شمولی و جاودانگی؛ دو خصوصیت احکام الهی
کد خبر: 3922897
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶
آیت‌الله عباسی خراسانی بیان کرد:

جهان‌شمولی و جاودانگی؛ دو خصوصیت احکام الهی

آیت‌الله عباسی خراسانی ضمن تأکید بر اینکه آیات الهی آیات ماندنی و جهانی هستند، گفت: بر حسب تصریح قرآن کریم در آیه «إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعَالَمِينَ»، احکام الهی به احکام منطقه‌ای محدود نیست، بلکه احکامی جهانی است.

به گزارش ایکنا؛ جلسه درس خارج فقه آیت‌الله هادی عباسی خراسانی با موضوع مسائل بورس، در تاریخ 23 شهریورماه در حوزه علمیه قم برگزار شد.

وی در این جلسه اظهار کرد: جلسه گذشته تعریف مسئله مستحدث بیان شد. گفتیم مسائل مستحدثه مسائلی جدیدی است که برای احکام به وجود می‌آید؛ چه موضوعاتی که قبلاً هم بوده، ولی با این خصوصیت نبوده است و چه موضوعاتی که اصلاً قبلاً وجود نداشته است. این نکته را هم عرض کردیم که آنچه از آیات الهی برداشت می‌کنیم، این است که آیات الهی آیات ماندنی و جهانی هستند. ما این مطلب را با دلیل عقلی در مباحث معرفتی اثبات می‌کنیم که همه مکلفین عالم باید به این جهت اعتقاد و اعتماد داشته باشند که دین اسلام یک دین همگانی و جهانی است.

وی افزود: در قرآن کریم تصریح شده است: «إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعَالَمِينَ؛ اين [قرآن] جز پندى براى جهانيان نيست» (سوره ص/87). پس احکام الهی احکام جهانی است، نه احکام منطقه‌ای. اگر احکام جهانی باشد، خصلت احکام جهانی این است که نباید تغییر و تبدل داشته باشد. آیه دیگری می‌فرماید: «قلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ جَمِيعًا؛ بگو اى مردم من پيامبر خدا به سوى همه شما هستم» (اعراف/158). پس نبوت جهانی است و ارسال پیامبر(ص) برای همه عالمین است. آیه 107 سوره انبیا می‌فرماید: «وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ؛ و تو را جز رحمتى براى جهانيان نفرستاديم». بنابراین جهان‌شمولی و جاودانگی از خصوصیات احکام الهی است.

وی افزود: آیه شریفه سوره مبارکه فرقان هم می‌فرماید: «تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا؛ بزرگ [و خجسته] است كسى كه بر بنده خود فرقان [=كتاب جداسازنده حق از باطل] را نازل فرمود تا براى جهانيان هشداردهنده‏‌اى باشد». پس قرآن برای همه جهانیان انذاردهنده است، هم باید بشیر باشد و هم باید نذیر باشد.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: آیات الهی به لحاظ احکام الهی، هیچ‌گونه تغییر و تغیری ندارند و جهانی هستند، اما به لحاظ موضوعات، آیات و احکام متغیر هستند. الآن بحث ما در همین متغیرات است. مسائل مستحدثه یعنی مسائلی که جدید به وجود آمده است یا موضوعاً یا قیوداً. من نمونه‌هایی از مسائل مستحدثه را خدمت شما بیان می‌کنم. این مسائل در شئون مختلف است، شاید در پزشکی، اقتصادی، اجتماعی یا حتی در مسائل سیاسی باشد.

وی در ادامه یادآور شد: مثلاً یکی از سوالاتی که در علم جدید مطرح است، بحث تشریح است. آیا دانشجوی پزشکی می‌تواند تشریح داشته باشد؟ تشریح هم فرع بر این است که بدن را تکه تکه بکنند و یکایک آنها را تحلیل کنند. آیا چنین اجازه‌ای وجود دارد یا نه؟ ما در روایات داریم که «إياك و المثله و لو بكلب عقور» یعنی حتی اگر سگ بیابان هست، نباید بدنش را تکه تکه کنید. این یکی از مسائل مستحدثه است که باید بحث شود. یکی دیگر از مسائل مستحدثه الآن بحث پیوند اعضا است که خیلی رایج است. آیا پیوند اعضا جایز است یا جایز نیست. وقتی این عضو از بدن جدا می‌شود، حکم مردار پیدا می‌کند، آیا خرید و فروش مردار جایز است یا جایز نیست؟ 

وی ادامه داد: آیا وقتی این عضو در بدن یک انسان زنده دیگر قرار می‌گیرد، باز هم نجس است یا اینکه مشکلی ندارد؟ مثلاً دست یک نفر را به شخصی پیوند زنده‌اند. آیا خرید و فروشش جایز است؟ آیا حکم میته دارد یا حکم میته ندارد؟ اینها مسائلی است که مطرح است. الآن یکی از مباحث سنگینی که سوالاتی مختلفی پیرامون آن وجود دارد، لقاح مصنوعی است که تا چقدر جایز است؟ آیا اجاره رحم مشروعیت دارد یا ندارد. تلقیح نطفه غیر اشکال دارد یا ندارد؟ بحث محرمیت را چگونه باید حل کنیم؟ بحث ارث را چگونه باید حل کنیم. خب بحث لقاح مصنوعی قبلاً مطرح نبود، ولی الآن به وجود آمده است.

انتهای پیام
captcha