تامین آب شرب باید در اولویت سایر مصارف قرار گیرد
کد خبر: 3922152
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷
رئیس قوه قضائیه:

تامین آب شرب باید در اولویت سایر مصارف قرار گیرد

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه تامین آب شرب باید در اولویت نسبت به سایر مصارف قرار گیرد، گفت: استفاده و توزیع منابع آبی باید صحیح و عادلانه باشد و همچنین باید مصرف‌کنندگان منابع آبی، مدیریت صحیح مصرف را در دستور کار قرار دهند.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه ۲۰ شهریورماه در دیدار با نمایندگان کشاورزان و دامداران چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه جمع‌بندی سخنان کشاورزان شنیده شد، اظهار کرد: باید از همت کشاورزان و دامدارن که در راستای تولید فعالیت می‌کنند تشکر کرد، همچنین باید با متناسب با نیازها امکانات فراهم شود.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه طبق گزارشات میزان منابع آبی در چهارمحال و بختیاری کاهش پیدا کرده است، تاکید کرد: ۶ میلیارد متر مکعب آب موجود در چهارمحال و بختیاری به ۳ میلیارد مکعب کاهش پیدا کرده است، که باید مسئله مدیریت مصرف آب در دستور کار قرار بگیرد.

وی افزود: مدیریت آب باید توسط مسئولان و تصمیم‌سازان در استان و کشور مدنظر قرار بگیرد، مسئولان کلان نگاه کلی نسبت به منابع آب کشور دارند، مسئولیت در حوزه مصرف آب بر عهده شورای عالی آب است، بنابراین باید نیازها احصا شود و متناسب با نیازها عدالت در کشور اجرا شود.

رئیسی با تاکید بر اینکه تامین آب شرب باید در اولویت نسبت به سایر مصارف قراربگیرد، عنوان کرد: استفاده و توزیع منابع آبی باید صحیح و عادلانه باشد و همچنین باید مصرف‌کنندگان منابع آبی، مدیریت صحیح مصرف را در دستور کار قرار دهند.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه در چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد و سایر استان‌های همجوار نیازها باید توسط مسئولان احصا و باتوجه به نیازها، تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی شود، نباید این استان و آن استان را مطرح کنیم، به هر حال باید ببینیم آب مورد نیاز را از کجا تامین کرد و در جاهایی که نیاز آبی وجود دارد باید لوله‌کشی برای انتقال آب داشته باشیم، مثلا از خلیج فارس نیز می‌شود آب تامین کرد.

وی با اشاره به اینکه تولید آب در دستور کار قرار بگیرد، گفت: اگر آب مازاد باشد می‌توان به همسایگان نیز اختصاص داد، همچنین باید مدیریت و صرفه‌جویی باتوجه به کاهش منابع آبی مدنظر باشد و شورای عالی آب با یک نگاه حاکمیتی و منصفانه بتوانند مصرف عادلانه را در استان‌ها پیگیری کنند و سیستم عادلانه برای احقاق حقوق شهرها و استان‌ها انجام شود تا حقوق کسی ضایع نشود.

رئیسی در خصوص مراکز تولیدی که از نظر مصرف آب پرمصرف تلقی می‌شوند، افزود: این مسئله باید بررسی شود که چرا در یک منطقه کم‌آب این واحدها فعالیت می‌کنند و اگر مراکز تولیدکننده پرمصرفی وجود دارد یا از آب شرب برای کشاورزی استفاده می‌کنند، این مراکز باید اصلاح شوند.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری استان نمونه آب است و همه دلسوزان کشور هستیم، خاطرنشان کرد: این استان هم می‌تواند هم خودش از آب بهره‌مند شود و هم سایر استان‌ها را بهره‌مند کند.

وی با بیان اینکه برای پیگیری مسائل کشاورزی چهارمحال و بختیاری مسئولان استان یک گزارش جامع از موارد و مسائل مهم را مطرح کنند، یادآور شد: این گزارش باید همراه با پیشنهادات کاربردی باشد، چرا که نسبت به مشکلات آگاهی دارند و بنابراین یک جمع‌بندی همراه با پیشنهاد برای برون رفت از کاهش منابع آبی ارائه شود.

رئیسی تاکید کرد: مباحث مطرح شده در این گزارش باید به صورت کارشناسی شده بازبینی شود و این گزارش باید بدون توجه به حساسیت‌های روستا و منطقه خاص با نگاه به منافع ملی باشد.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: در مبحث مجلس شورای اسلامی هم اگر نمایندگان مجلس بخواهند با بخشی‌نگری تصمیم بگیرند و فقط به منافع منطقه خود توجه داشته باشند، کارهای کشور فلج می‌شود، بنابراین باید در مسئله آب یک نگاه ملی فارغ از مباحث منطقه‌ای داشت و نظرات کارشناسی نیز در این مسئله تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه جمع‌بندی جلسه با کشاورزان چهارمحال و بختیاری به عنوان دغدغه مردمی به دولت منتقل می‌شود، عنوان کرد: بنده نیز در جلسات شورای عالی آب به عنوان مرجع قانونی مباحث مطرح شده را بیان می‌کنم و بنده به عنوان رئیس قوه قضائیه خواستار شنیدن مطالبات کشاورزان و پیشنهادات کارشناسی در این استان بودم.

رئیسی در پایان گفت: قضیه خصوصی‌سازی کشتارگاه جونقان مورد بحث در دستگاه قضایی است و در این خصوصی‌سازی اهلیت و آورده سرمایه‌گذار مورد توجه قرار نگرفت، بنابراین این مشکل در دستگاه قضایی رسیدگی و حکم به ابطال واگذاری صادر شده و به دولت باز می‌گردد.

 

انتهای پیام
captcha