سه جوان خام درحال سوق دادن اعراب به سوی سرنوشتی شوم هستند
کد خبر: 3920549
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۲
صباح زنگنه بیان کرد:

سه جوان خام درحال سوق دادن اعراب به سوی سرنوشتی شوم هستند

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه عادی‌سازی روابط اعراب و رژیم صهیونیستی یک اقدام حساب‌نشده و بدون دید استراتژیک است، گفت: این سناریو تحت تأثیر سه جوان خام، جرد کوشنر؛ داماد ترامپ و طراح معامله قرن، یوسف عتیبه؛ سفیر امارات در واشنگتن و محمد دحلان؛ عضو سابق جنبش فتح و مشاور ولی‌عهد ابوظبی، انجام گرفته و این سه نفر در حال سوق دادن کشورهای عربی به سوی یک سرنوشت شوم هستند.

صباح زنگنه

صباح زنگنه، کارشناس مسائل منطقه، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره گام دوم امارات در عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و احتمال پیوستن دو کشور دیگر عربی به روند عادی‌سازی برخی تحلیل‌ها مبنی بر اینکه مسئله عادی‌سازی بیش از آنکه معطوف به مسئله فلسطین باشد برای تحت فشار قرار دادن ایران است، گفت: این اقدامات یک ظاهر و یک باطن دارد؛ باطن و هدف اصلی این اتفاقات حمایت از انتخاب مجدد ترامپ و نتانیاهو در آمریکا و رژیم صهیونیستی است و اعراب در پس این اقدامات به اصلاً فکر فلسطین، آینده منطقه و مسائل اقتصادی آن نیستند و حتی می‌ترسند که ایران محور مباحث مربوط به عادی‌سازی شود و به نوعی در تقابل با ایران قرار گیرند.‌


بیشتر بخوانید:


وی افزود: واقعاً جای سؤال دارد که آیا آوردن رژیم صهیونیستی به ابوظبی، به تقویت آنها در مقابل ایران می‌انجامد یا امنیت آنها را تضعیف می‌کند، زیرا در این وضعیت اتفاقاً صهیونیست‌ها در نزدیکترین نقطه هدف ایرانی‌ها قرار گرفته‌اند و امارات با چنین کاری بیشترین همکاری را با ایران کرده و ایران به جای اینکه در مرز فلسطین اشغالی مستقر شود، اسرائیل را در نزدیک‌ترین فاصله با مرزهای آبی خود می‌بیند تا سیبل نیروهای ایرانی قرار گیرد.

تفرقه و بی‌ثباتی؛ ثمره حضور صهیونیست‌ها در منطقه

زنگنه با بیان اینکه عادی‌سازی روابط واقعاً یک اقدام حساب‌نشده و بدون دید استراتژیک بوده گفت: این سناریو تحت تأثیر سه جوان خام، جرد کوشنر؛ داماد ترامپ و طراح معامله قرن، یوسف عتیبه؛ سفیر امارات در واشنگتن و محمد دحلان؛ عضو سابق جنبش فتح و مشاور ولی‌عهد ابوظبی، انجام گرفته و این سه نفر در حال سوق دادن کشورهای عربی به سوی یک سرنوشت شوم هستند.

این کارشناس مسائل منطقه تأکید کرد: ایران قوی‌تر از این بوده، هست و خواهد بود و با این نوع اقدامات امارات نه تنها قوی‌تر نمی‌شود، بلکه ضعیف‌تر می‌شود و از یک کشور امن، باثبات و با اقتصاد رو به رشد، در سایه حمایت ایران، وارد اختلافات و درگیری‌های داخلی می‌شود. تجربه هم ثابت کرده صهیونیست‌ها هر جا وارد شدند ناامنی کاشتند و تفرقه را توسعه دادند. براین اساس عادی‌سازی فقط یک امر گذرا برای خدمت به دو نفر توسط سه جوان بوده است.

زنگنه درباره تأثیر واکنش‌ها و مخالفت ملت‌های اسلامی در ممانعت از عملیاتی شدن عادی‌سازی و ورود سایر کشورهای عربی به این روند گفت: متأسفانه دولت‌های عربی غالباً تابع و مطیع آمریکا هستند. البته امیدوارم عمان مشمول این وضعیت نشده و خود را درگیر  این بازی صهیونیستی ـ آمریکایی نکند و مسئولان جدید این کشور همان عقلانیت و تدبیر مسئولان و رهبران قبلی را از خود نشان دهند.

پیام عادی‌سازی به مقاومت فلسطین

وی ادامه داد: حاکمان بحرین اصلاً از خودشان اراده‌‌ای ندارند و بحرین را به پادگانی تبدیل کرده‌ا‌ند که امنیت آن توسط نیروهای نظامی سعودی حفظ و حراست می‌شود. ملت‌های عربی هم گرفتار چنین حاکمان زورگوی وابسته‌ای هستند، اما در همین وضعیت در امارات انسان‌های آزاده‌ای وجود دارند که به این روند در رسانه‌ها و فضای مجازی اعتراض کردند و حتی چند روزنامه تعطیل شدند و صاحبان آن سایت‌ها هم بازداشت شدند. لذا واکنش ها و مقاومت‌هایی در جهان اسلام نسبت به این اتفاق وجود دارد و برهمین مبنا با خشونت در حال سرکوب است.

زنگنه درباره تأثیر تداوم روند عادی‌سازی بر جریان مقاومت فلسطین و فشار کشورهای عربی بر گروه‌های مقاومت فلسطینی گفت: از یک منظر اگر این اتفاق بیفتد فلسطینی‌ها متوجه می‌شوند که باید کاملاً به خودشان متکی باشند و بر روی پای خود بایستند و به نوعی صفوف حامیان و مخالفان آنها شفاف می‌شود.

این کارشناس مسائل جهان اسلام تصریح کرد: در واقع امروز گروه‌های مقاومت فلسطینی باید از این اتفاق به مثابه یک فرصت برای نظم بخشیدن به تشکیلات و تقویت همکاری‌ها و اتحاد با یکدیگر استفاده کرده و کاملاً امید خود را نسبت به برخی از حکام عربی قطع کنند.

ایران در زمین طراحی‌شده آمریکا بازی نمی‌کند 

زنگنه درباره این تحلیل که آمریکا با تسریع در روند عادی‌سازی به دنبال تحریک ایران و یافتن بهانه لازم برای اجماع در شورای‌ امنیت برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران است، گفت: ایران وزانت، عقلانیت و دوراندیشی خود را تاکنون نشان داده و از این پس هم نشان خواهد داد و با این نوع اقدامات تحریک‌آمیز، در زمینی که دیگران طراحی کردند بازی نمی‌کند و مراقب همه جوانب خواهد بود.

وی در پایان اظهار کرد: اکنون که آمریکا در دو مرحله در شورای امنیت در موضوع تمدید تحریم تسلیحاتی و فعال‌سازی مکانیسم ماشه شکست خورده و نتوانسته حمایت سایر کشورهای جهان را جلب کند، قطعاً ایران نیز ضمن دادن هشدارهای لازم به امارات در خصوص تبعات چنین اقدام خیانتکارانه‌ای، با هوشیاری فرصتی را برای بهانه‌تراشی آمریکا فراهم نمی‌کند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha