تولید بیش از هزار قلم داروی گیاهی در کشور / 65 درصد مواد اولیه دارویی تولید داخل است
کد خبر: 3919204
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
شانه‌ساز اظهار کرد؛

تولید بیش از هزار قلم داروی گیاهی در کشور / 65 درصد مواد اولیه دارویی تولید داخل است

رئیس سازمان غذا و دارو در نشستی به مناسبت روز داروساز با اشاره به توسعه داروسازی در سال‌های پس از انقلاب، گفت: 97 درصد داروی مورد نیاز و 65 درصد مواد اولیه دارویی کشور تولید داخل است.

تولید بیش از هزار قلم داروی گیاهی در کشور/ 65 درصد مواد اولیه دارویی تولید داخل استبه گزارش خبرنگار ایکنا، محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو، امروز پنجم شهریورماه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با بیان اینکه بیشترین حساسیت را به دارو‌های خاص داریم، گفت: تلاش ما این است که این دارو‌ها را در کشور تولید کنیم تا هم دسترسی آن را افزایش دهیم و هم ارزبری آن کاهش یابد. از پزشکان درخواست می‌کنم که داروی تولید داخلی را که ۱۰ سال است تولید می‌شود برای بیماران تجویز کنند و به سراغ داروی مشابه خارجی آن نروند.

شانه‌ساز افزود: در ایران علی‌رغم تحریم‌ها این توانایی وجود دارد که داروی مورد نیاز را تولید یا وارد کنیم. شرکت‌های مختلف خارجی برای فروش دارو به ما نه نمی‌گویند، اما مکانیسمی برای انتقال پول آن‌ها وجود ندارد و تحریم نبودن دارو یک دروغ بزرگ است. تحریم‌های آسیب زیادی به دارو و تجهیزات پزشکی وارد کرده است. همچنین، اولین داروی گیاهی ترک اعتیاد دارای مجوز در جهاددانشگاهی تولید شد و اثرات قابل توجهی نیز دارد. این دارو طی هفته‌های گذشته رونمایی شد.

وی با ذکر اینکه طی ماه‌های گذشته داروسازان در کنار پزشکان تمام تلاش خود را برای ارائه خدمات به بیماران مبتلا به کرونا انجام دادند، گفت: داروسازان داخلی، هر دارویی را که به عنوان کمک به درمان بیماری کرونا معرفی می‌شد، در بازه زمانی بسیار کوتاه تولید کردند؛ حتی مواد اولیه‌ بسیاری از این اقلام دارویی در کشور ما تولید شد. این توانمندی در کشور ما وجود دارد و کمتر کشوری می‌تواند ادعا کند که در زمان کوتاه می‌تواند زیرساخت تولید دارو را ایجاد کند.

شانه‌ساز با بیان اینکه ایران پس از سال‌های پیروزی انقلاب به صنعت داروسازی به عنوان صنعتی استراتژیک توجه کرده است، تصریح کرد: امروز ۹۷ درصد دارو‌های مورد نیاز و بسیاری از اقلام دارویی هایتک و نیازمند فناوری بالا در کشور ما تولید می‌شود؛ به طور مثال توانایی تولید دارو‌های بیولوژیک، رادیودارو‌ها و نانو دارو‌ها را در کشور داریم و این اقلام به میزان کافی در کشور تولید می‌شود. در سال‌های گذشته شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی در کشور ما ثبت شده است که در حوزه دارو و داروسازی فعال هستند. امروز می‌توانیم ادعا کنیم امکان تولید داروهای جدیدی که در دنیا مطرح می‌شود، طی دو سال در ایران وجود دارد و حتی می‌توانیم مواد اولیه آن را تولید کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: دارو‌هایی که چند سال قبل وارد می‌کردیم امروز در کشور تولید می‌شوند و می‌توانیم آن‌ها را صادر کنیم، این دارو‌ها از سوی جوانان که در شرکت‌های دانش‌بنیان در حال تحقیق بر روی دارو‌های پیچیده هستند تولید می‌شود. امروز حدود ۲۵ دانشکده داروسازی در کشور داریم. محققان نقش مهمی در انتشار مقالات در نشریات معتبر علمی دارند و به همین دلیل است که توانسته‌ایم رتبه علمی خودمان را در سطح دنیا ارتقا دهیم. ۶۵ درصد مواد اولیه دارویی در کشور تولید می‌شود و در حوزه دارو‌های گیاهی نیز بیش از هزار قلم در کشور ما تولید شده و این اتفاقات طی ۱۰ سال گذشته رخ داده و این موضوع نوید می‌دهد که آینده روشنی را برای این بخش از صنعت داروسازی کشور می‌توانیم ترسیم کنیم.
 
وی در رابطه با کمبود داروی بیماران پیوندی، گفت: با وجود کمبود داروی مایفورتیک، اقلام مشابه ایرانی آن در بازار وجود دارد. البته عده‌ای از پزشکان و بیماران اصرار دارند که نوع برند آن استفاده شود اما با توجه به مشکلات نقل و انتقال و تأمین ارز متأسفانه مدتی است که تأمین این دارو دچار وقفه شده است.
 
موجودی داروی مایفورتیک در کشور کم است
 
وی با بیان اینکه میزان موجودی داروی مایفورتیک در کشور صفر نشده، اما بسیار کم است، از همکاران پزشک درخواست کرد در حد امکان داروی ایرانی تجویز کنند و گفت: پزشکان حداقل در یک بازه زمانی موقت همکاری کنند تا این کمبود بر طرف شود. مشکل اصلی تأمین ارز است که با رفع آن، کمبود این دارو نیز بر طرف می‌شود، زیرا ثبت سفارش‌ها انجام شده و به محض تأمین ارز، واردات این دارو انجام می‌شود.
 
شانه‌ساز در رابطه با ورود کورتن به پروتکل درمان کرونا نیز اظهار کرد: ایران جزء اولین کشور‌هایی بود که کورتن را در پروتکل درمانی کرونا وارد کرد، برخی کشور‌ها با نگاه سیاسی می‌گفتند، این دارو سیستم ایمنی بدن بیماران را تضعیف می‌کند، اما منابع بین‌المللی نیز به نتیجه‌ای که ایران گرفته بود، رسیدند. بسیاری از کشور‌های دیگر نیز اکنون این دارو و دیگر مشتقات کورتن‌دار را در پروتکل درمان کرونا وارد کرده‌اند.
 
رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به پرسش ایکنا در رابطه با تأمین واکسن آنفولانزا گفت: در مورد واکسن آنفولانزا پارسال کمتر از ۲۵۰ هزار دوز برای توزیع رایگان در شبکه بهداشتی برای کادر درمان، سالمندان و بیماران زمینه‌ای وارد کردیم؛ این میزان امسال به حدود ۲.۵ میلیون دوز افزایش یافته و ۱۰ برابر بیشتر واردات داریم.
 
وی افزود: میزان واردات واکسن آنفولانزا برای توزیع در داروخانه نیز بیش از پنج برابر شده و امسال حدود ۱۱ تا ۱۲ میلیون دوز واکسن آنفولانزا وارد کشور می‌شود، در حالی که پارسال حدود ۲.۵ میلیون دوز بود.
 
ثبت نام برای تهیه واکسن آنفلوانزا لازم نیست
 
شانه‌ساز گفت: هیچ ثبت نامی برای تهیه واکسن آنفلوانزا لازم نیست و اگر در جایی چنین بحثی مطرح شده بدانید که کلاهبرداری است و نیت خیری پشت آن نیست، در هر صورت با وجود مشکلات ارزی، واردات بیش از این میزان واکسن آنفولانزا منطقی و به صلاح کشور نیست؛ ضمن اینکه با توجه به رعایت پروتکل‌های استفاده از ماسک، شستن دست و فاصله‌گذاری اجتماعی قطعاً میزان شیوع آنفولانزا امسال نسبت به سال‌های گذشته بسیار کمتر خواهد بود.

وی افزود: امسال مشکل آنفولانزا کمتر از سال‌های گذشته است، زیرا فاصله اجتماعی رعایت می‌شود و اکثر مردم ماسک می‌زنند. امیدوار بودیم واکسن آنفولانزای ایرانی نیز به موقع وارد بازار شود، اما احتمالاً این واکسن اواخر پاییز تولید می‌شود که آن زمان تا حدودی برای تزریق واکسن آنفولانزا دیر است. واکسن آنفولانزا هیچ تأثیری در پیشگیری از کرونا ندارد و نباید با اطلاع‌رسانی نادرست، به مصرف غیر منطقی این واکسن در کشور دامن بزنیم.
انتهای پیام
captcha