ضعیف بودن سهم دفاع مقدس در المان شهری لرستان
کد خبر: 3918840
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰

ضعیف بودن سهم دفاع مقدس در المان شهری لرستان

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان با ابراز تأسف از این‌که سهم دفاع مقدس در المان شهری و فضاسازی محیطی در همه شهرهای لرستان ناچیز است، اظهار کرد: المان‌ها و نمادها در هر شهر و استانی در معرفی کارد و پیشینه آن شهر و استان به کسانی‌ که وارد آنجا می‌شوند بسیار مهم است.

ضعیف بودن سهم دفاع مقدس در المان شهری لرستان

به گزارش ایکنا از لرستان، به‌ نقل‌ از روابط عمومی اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان، محسن رشیدی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان روز دوشنبه، سوم شهریورماه، در دیدار با مدیرکل حوزه هنری لرستان به نقش بی‌بدیل رزمندگان لرستانی در هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: جوانان لرستانی جزء اولین گروه‌هایی بودند که بعد از تجاوز دشمن بعثی به مرزهای کشورمان برای مقابله با دشمن بعثی به میادین نبرد شتافتند.

وی با بیان این‌که دو لشکر 84 ارتش و 57 سپاه حضرت ابوالفضل(ع) در اکثر موفقیت‌های به‌دست آمده دوران دفاع مقدس نقش مؤثری داشتند و خالق حماسه‌های تاریخی شدند، افزود: در بحث پشتیبانی جنگ، لرستان سه استان خوزستان، ایلام و کرمانشاه را پشتیبانی می‌کرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان به بمباران‌های مکرر شهرهای استان توسط هواپیماهای رژیم بعثی در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و ادامه داد: شهدای ما از همه اقشار و طیف‌ها هستند و همه ادارات و نهادها در  دفاع از کشور نقش داشته‌اند.

وی با ابراز تأسف از این‌که سهم دفاع مقدس در المان شهری و فضاسازی محیطی در همه شهرهای لرستان ناچیز است، تصریح کرد: المان‌ها و نمادها در هر شهر و استانی در معرفی کارد و پیشینه آن شهر و استان به کسانی‌ که وارد آنجا می‌شوند بسیار مهم است.

رشیدی بررسی و نشان دادن نقش لرستان در دفاع مقدس را از مطالبات مردم دانست و با تأکید بر این‌که همه ما باید در این خصوص جوابگوی نسل جوان و نسل آینده باشیم، به معرفی کارکرد موزه دفاع مقدس در ماندگاری  اسناد، خاطرات و دستاوردهای دفاع مقدس پرداخت و اظهار کرد: محتویات درونی باغ موزه و مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان، باید معرف نقش لرستان در دفاع مقدس باشد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان با اشاره به اهمیت تاریخ شفاهی پیشکسوتان دفاع مقدس و خاطرات خانواده‌های شهدا از فرزندان شهید خویش، گفت: در طول یک سال گذشته 15 هزار پدر و مادر شهید به دیار باقی شتافتند که خاطراتی را که می‌توانستیم با مصاحبه از این عزیزان بگیریم و نگرفتیم همه دفن شدند.

رشیدی با تأکید بر وحدت و همگرایی بین همه دستگاه‌ها در گردآوری اسناد و خاطرات دفاع مقدس، اضافه کرد:  تشکیل بانک اطلاعاتی نویسندگان استان، تشکیل بانک ایده، سوژه و طرح‌های ادبی دفاع مقدس، برگزاری کارگاه‌های خاطره‌نویسی و آموزش ویراستاری،  تشکیل شورای کارشناسی آثار نویسندگان دفاع مقدس ازجمله برنامه‌های پیش‌بینی شده اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است که اگر این فعالیت‌ها به‌صورت اشتراکی و مشارکت ادارات، سازمان‌ها و نهادهای دیگر به‌ویژه اداراتی که در حوزه ادبیات پایداری فعالیت‌های دارند انجام شوند، سرعت و کیفیت کار ارتقا می‌یابد.

وی برگزاری جلسات نقد و بررسی کتب دفاع مقدس و ادبیات پایداری قبل از چاپ و انتشار، تجلیل از نویسندگان برتر، برگزاری نشست مشترک با فعالان ادبیات پایداری و برگزاری شب‌های شعر و خاطره را از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان برشمرد و عنوان کرد:  اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و حوزه هنری لرستان می‌توانند این برنامه‌ها را به‌صورت مشترک انجام بدهند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان برپایی نمایشگاه عکس «بر بلندای ایستادگی»، تولید کتاب عکس «چشم و چراغ» با موضوع عکس والدین شهدا،  تولید صد برنامه دو دقیقه‌ای  برای پخش شبکه استانی افلاک را از دیگر برنامه‌های معاونت هنری سینمایی اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان برشمرد که طی سال‌جاری تولید می‌شوند.

ضرورت تشکیل مجمع شورای سیاسیت‌گذاری حقیقی باغ موزه دفاع مقدس

محمد کرم‌اللهی، مدیرکل حوزه هنری لرستان نیز در این دیدار اظهار کرد: حوزه هنری به‌واسطه‌ نسبتی که با حوزه‌های دینی و اعتقادی و بینش اسلامی دارد به یادگار مانده است و اسم «هنر» که اصالتاً در مفهوم حوزه‌های اعتقادی یک مفهوم والای بلند و مقدس است.

وی با بیان این‌که حوزه هنری، سازمانی با اهداف و مأموریت‌های متمرکز و مشخص است که در مسیر جبهه فرهنگی انقلاب حرکت می‌کند، به ساخت باغ موزه دفاع مقدس لرستان اشاره کرد و افزود: باغ موزه دفاع مقدس لرستان مکانی برای حفظ دستاوردهای دفاع مقدس و انتقال آن‌ها به نسل‌های آینده است.

مدیرکل حوزه هنری لرستان با بیان این‌که ساز و کار مدیریتی باغ موزه‌های دفاع مقدس باید مشخص باشد، اضافه کرد: جایگاه و شرایط موزه‌ها باید مشخص باشد. چه در  سطح ملی و چه در سطح جهانی، باید ما یک گام جلوتر باشیم؛ تفاوت در موزه‌هاست که به آن‌ها جذابیت  می‌دهد.

وی با اشاره به سرداران لرستانی که در دوران دفاع مقدس در کنار سایر رزمندگان صحنه‌های بی‌نظیری از حماسه و ایثار به یادگار گذاشتند، تصریح کرد: همه مدیران، مسئولین استانی، سرداران و پیشکسوتان دفاع مقدس لرستانی باید به هر نحوی که می‌توانند در سرعت ساخت موزه دفاع مقدس استان سهیم باشند.

کرم‌اللهی با بیان این‌که در راستای تسریع ساخت و بهره‌برداری از موزه دفاع مقدس لرستان باید مجمع شورای سیاست‌گذاری حقیقی تشکیل شود، گفت: بخش تمدنی شهر را موزه‌ها می‌سازند؛ موزه دفاع مقدس لرستان باید از شرایط مناسبی برخوردار باشد.

مدیرکل حوزه هنری لرستان با اعلام آمادگی برای مشارکت و همگرایی در برنامه‌های اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و این‌که بخشی از دوره‌های آموزشی تألیف کتب تاریخ شفاهی  در حوزه هنری لرستان انجام شده است، تجلیل از نویسندگان و شاعران دفاع مقدس را کاری ارزشمند دانست و گفت: نویسندگان و هنرمندان نقش بسزایی در ماندگاری دستاوردهای دفاع مقدس و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دارند.

کرم‌اللهی با بیان این‌که برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت همه باید ید واحده باشیم و در یک جبهه حرکت کنیم، انجام فعالیت‌ها را به‌صورت مشارکتی کاری ارزشمند و عامل وحدت دانست و ادامه داد: حوزه هنری لرستان در تولید کتاب عکس «چشم و چراغ»، ساخت مستندات شهدای استان و سایر فعالیت‌های ادبی و هنری با اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان نهایت همکاری را خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha