سیاست خارجی ترامپ، آمریکا را به انزوا کشانده است
کد خبر: 3916898
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳

سیاست خارجی ترامپ، آمریکا را به انزوا کشانده است

عضو هیئت علمی دانشگاه مفید بیان کرد: شکست آمریکا در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران حاکی از انزوای روزافزون این کشور در نظام بین‌الملل در نتیجه سیاست خارجی نادرست ترامپ است، اما به معنای عقب‌نشینی این کشور نیست و آمریکا با استفاده از مکانیسم ماشه تمام تلاش خود را علیه ایران به کار خواهد گرفت.

سیاست خارجی ترامپ، آمریکا را به انزوا کشانده است

سیده‌صدیقه حسینی، عضو هیئت علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه مفید، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره شکست آمریکا در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، اظهار کرد: عدم مدیریت صحیح و جدی نگرفتن مسئله کرونا در آمریکا و نیز نژادپرستی در داخل این کشور باعث شد تا بسیاری از کشورها به این نتیجه برسند که آمریکا از حالت ابرقدرتی خارج شده است، چنانکه استفان والت، از اندیشمندان روابط بین‌الملل اعلام کرد سیاست خارجی ترامپ ابهت آمریکا را از بین برده و ما شاهد افول قدرت آمریکا در نظام بین‌الملل هستیم. روزنامه نیویورک تایمز نیز قبل از اینکه آمریکا پیش‌نویس تحریم تسلیحاتی ایران را به شورای امنیت ارائه دهد، پیش‌بینی کرده بود که چین و روسیه این پیش‌نویس را وتو خواهند کرد و همه این‌ها به سیاست خارجی نادرست دولت ترامپ برمی‌گردد.

وی بیان کرد: چین و روسیه به عنوان دو عضو شورای امنیت که از حق وتو برخوردارند، اعلام کردند که اقدام آمریکا در تحریم تسلیحاتی ایران مخالف قطعنامه 2231 شورای امنیت است و چون آمریکا عضو برجام هم نیست، حق ندارد در این خصوص دخالت کند. البته باید به این نکته توجه کنیم که اختلافات موجود میان چین و آمریکا در خصوص کرونا، هنگ‌کنگ و در حوزه اقتصاد و تجارت و نیز اختلافات میان روسیه و آمریکا در خصوص تحریم اوکراین، نقض حقوق بشر در روسیه و اقدامات این کشور در اروپا، باعث شده تا چین و روسیه به این نتیجه برسند که باید جلوی ترک‌تازی‌های آمریکا در شورای امنیت را بگیرند، به این معنی که چون این کشور از حق وتو برخوردار است، دلیل نمی‌شود که برای تحقق سیاست‌ها و منافع خاص خود، سایر کشورها را تحریم کند.

حسینی تصریح کرد: همه این کشورها دنبال منافع ملی خودشان هستند و به نوعی با کارت برنده دولت ایران بازی می‌کنند. بلژیک، استونی، فرانسه، آلمان، اندونزی، آفریقای جنوبی، تونس و انگلستان، کشورهایی بودند که به قطعنامه آمریکا رأی ممتنع دادند. اگر به اسامی این کشورها دقت کنیم، می‌بینیم برای مثال فرانسه، آلمان و انگلستان کشورهایی بودند که در مذاکرات برجام حضور داشتند و سایر کشورهای موجود در این لیست تابع کشورهای قدرتمند مثل سه کشور اروپایی هستند و به نوعی منافع ملی خود را دنبال می‌کنند. زمانی که آمریکا از برجام خارج شد، اروپا اعلام کرد که تمام تلاشش را به کار می‌گیرد تا قوانین موجود در برجام رعایت شود و دولت ایران ضرر نکند، البته به شرطی که به قوانین و مصوبات برجام پایبند باشد.

وی ادامه داد: ما شاهد انزوای روز به روز آمریکا در نظام بین‌الملل هستیم که علت آن به سیاست خارجی دولت ترامپ برمی‌گردد. این‌طور نیست که با رأی مخالف چین و روسیه، دولت آمریکا از مواضع خود عقب‌نشینی کند، چنانکه با پایان رأی‌گیری و مشخص شدن نتایج آن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که نتیجه رأی‌گیری اشتباهی بزرگ است، ولی این به معنای عقب‌نشینی آمریکا نیست و این کشور اعلام کرد که از مکانیسم ماشه استفاده می‌کند، یعنی گام اول برای فشار حداکثری به ایران، چین، روسیه و کشورهایی را که مخالف تمدید تحریم تسلیحاتی ایران هستند، شروع می‌کند. در واقع دولت آمریکا تمام تلاشش را با استفاده از مکانیسم ماشه علیه ایران به کار خواهد گرفت و این به سیاست و خردمندی دولتمردان ایران برمی‌گردد که بتوانند از تنش میان آمریکا با چین و روسیه به نفع منافع ملی ایران استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha